• Downloads
  • ! Read Me !
  • Μαθήματα
  • Φοιτητικά
  • Τεχνικά Θέματα
  • Συζητήσεις
  • Happy Hour!
  • About THMMY.gr
 V  < 
Search:  
Welcome, Guest. Please login or register.
June 17, 2025, 21:18:42 pm

Login with username, password and session length
Links
  Thmmy.gr portal
   Forum
   Downloads
   Ενεργ. Λογαριασμού
   Επικοινωνία
  
  Χρήσιμα links
   Σελίδα τμήματος
   Βιβλιοθήκη Τμήματος
   Elearning
   Φοιτητικά fora
   Πρόγραμμα Λέσχης
   Πρακτική Άσκηση
   Ηλεκτρονική Εξυπηρέτηση Φοιτητών
   Διανομή Συγγραμμάτων
   Ψηφιακό Καταθετήριο Διπλωματικών
   Πληροφορίες Καθηγητών
   Instagram @thmmy.gr
   mTHMMY
  
  Φοιτητικές Ομάδες
   ACM
   Aristurtle
   ART
   ASAT
   BEAM
   BEST Thessaloniki
   EESTEC LC Thessaloniki
   EΜΒ Auth
   IAESTE Thessaloniki
   IEEE φοιτητικό παράρτημα ΑΠΘ
   SpaceDot
   VROOM
   Panther
  
Πίνακας Ελέγχου
Welcome, Guest. Please login or register.
June 17, 2025, 21:18:42 pm

Login with username, password and session length

Αναζήτηση

Google

THMMY.gr Web
Πρόσφατα
[Ψηφιακά Ολοκληρωμένα Κυκ...
by Don Corleone
[Today at 21:03:32]

[Εφ.Θερμοδυναμική] Γενικέ...
by PAPARI69
[Today at 20:59:13]

Πρακτική Άσκηση ΤΗΜΜΥ 201...
by chris_p30
[Today at 19:46:54]

Ισραήλ - Ιράν: Πόλεμος στ...
by Yamal
[Today at 19:07:04]

[Γραφική] Λυμένα θέματα
by okanpala
[Today at 18:56:22]

Τι ακούτε αυτήν τη στιγμή...
by Katarameno
[Today at 14:25:00]

Αντικατάστασης πυκνωτή σε...
by george14
[Today at 13:58:20]

Πότε θα βγει το μάθημα; -...
by tzortzis
[Today at 13:19:53]

Αποτελέσματα Εξεταστικής ...
by george14
[Today at 12:08:25]

[ΨEE] Γενικές απορίες και...
by Juror8
[Today at 12:06:57]

[Οργάνωση Υπολογιστών] Γε...
by RAFI
[June 16, 2025, 22:46:54 pm]

[Σ.Π.Η.Ε.] Γενικές απορίε...
by Nikos_313
[June 16, 2025, 19:49:00 pm]

[ΘΤΠΑ] Γενικές απορίες κα...
by Nikos_313
[June 16, 2025, 16:56:56 pm]

[Αρχές Οικονομίας] Να επι...
by _Trob
[June 16, 2025, 13:28:21 pm]

[Σ.Α.Π.Γ.] Εργασία 2025
by Nikos_313
[June 16, 2025, 12:13:45 pm]

[Διανεμημένη Παραγωγή] Γε...
by Διάλεξις
[June 16, 2025, 01:56:37 am]

[Σ.Π.Η.Ε.] Παλιά θέματα -...
by nmpampal
[June 15, 2025, 06:43:15 am]

Το thmmy.gr στο instagram...
by Mr Watson
[June 15, 2025, 00:50:23 am]

[Λογισμός ΙΙ] Απορίες σε...
by el mariachi
[June 14, 2025, 20:47:07 pm]

ΠΡΟΣΟΧΗ στο ανέβασμα θεμά...
by tzortzis
[June 14, 2025, 16:54:08 pm]
Στατιστικά
Members
Total Members: 9961
Latest: Poli
Stats
Total Posts: 1426696
Total Topics: 31710
Online Today: 242
Online Ever: 2093
(April 17, 2025, 08:47:49 am)
Users Online
Users: 75
Guests: 142
Total: 217
MASV
Annapar
iodim
ioathemar
Phlikon
ichariti
apol
theodoridoueu
Cersei Tsoulannister
kiriakos234
Νικη
manwlakhs
georkala
apapathe
Kwstas
unreasonable
DKarakatsanis
Kaniki
rafa98p
smoul
Tsomp
blacknick
vajim
nchatzo
tzortzis
Kass
HAHAHA
tsaliki
CasualUndergrad
BossiTsif
mamalakis
antontsiorvas
Δημητρης Αξιμιωτης
kkotsopo
JiMan5
geo66
palladas
JoHn!
tsageo
Papadopoulosthanos
dkonst
George_RT
superkolios
dirac1
smanio
meliou
stefanos hios
Sofiana
Asozou
George15
Don Corleone
dimitrisblioumis
Anastasiam
aorologas
msandr
mimaki
Eleniiii
HlektrikhPatata
melisste22
MarakiT
ntina
etsilika
stefpapa21
giannisdomu
mdimitrig
sotolagg
tasos potsakis
vasilikitsatsi
Pakapis5
PAPARI69
christina02
qwertyuiop
Εμφάνιση

Νέα για πρωτοετείς
Είσαι πρωτοετής;... Καλώς ήρθες! Μπορείς να βρεις πληροφορίες εδώ. Βοήθεια για τους καινούργιους μέσω χάρτη.
Κατεβάστε εδώ το Android Application για εύκολη πρόσβαση στο forum.
Ανεβάζετε τα θέματα των εξετάσεων στον τομέα Downloads με προσοχή στα ονόματα των αρχείων!

Νέα!
Επίσημη ενημέρωση για Αντιστοίχηση Μαθημάτων ΝΠΣ με ΠΠΣ και η συζήτηση στο forum.
THMMY.gr > Forum > Χαλαρή συζήτηση - κουβεντούλα > Φιλόσοφοι Μηχανικοί - Μηχανικοί Φιλόσοφοι (Moderators: Mr Watson, Tasos Bot, MomostheGreen) > abortion....
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Pages: 1 ... 5 6 [7] Go Down Print
Author Topic: abortion....  (Read 15151 times)
Νessa
Guest
Re: abortion....
« Reply #90 on: February 27, 2007, 01:17:54 am »

Quote from: Wanderer on February 27, 2007, 00:51:40 am
Όταν μια γυναίκα ξέρει πως αν δεν παρεμβεί να διακόψει την κύηση, θα φέρει στον κόσμο ένα παιδί: Πότε προβληματίζεται περισσότερο, όταν ξέρει πως ό,τι έγινε, έγινε με δική της συναίνεση, οπότε δεν μπορεί να πει "εγώ δεν ήθελα να βρεθώ σε αυτήν την κατάσταση", ή όταν με τη βία της επιβάλλουν να μείνει έγκυος; Προφανώς προβληματίζεται περισσότερο στην πρώτη περίπτωση.
Αναφέρεσαι προφανώς σε ενοχή.

Quote from: Wanderer on February 27, 2007, 00:51:40 am
Όμως αν αφήσεις να εξελιχθούν όλα χωρίς να παρέμβεις, θα αποκτήσει εγκέφαλο.
Αν η γιαγιά μου είχε ρόδες, θα ήταν πατίνι.

Quote from: Wanderer on February 27, 2007, 00:51:40 am
Δηλαδή, στην ουσία του στερείς το δικαίωμα να υπάρξει, ενώ φυσιολογικά θα μεταβεί κάποια στιγμή στον κόσμο της ύπαρξης.
Δεν μπορείς να ορίζεις τα δικαιώματα κάποιου με βάση μια υποθετική μελλοντική κατάσταση, αλλά με βάση την τωρινή του κατάσταση.

Quote from: Wanderer on February 27, 2007, 00:51:40 am
Και εξήγησα προηγουμένως γιατί αυτή η περίπτωση είναι διαφορετική από τη λογική του τύπου "ναι αλλά τότε θα έπρεπε να κάνω έρωτα συνέχεια για να μην πάνε χαμένα τα ωάρια μου". Διότι σε αυτήν την περίπτωση απλά απέχεις από το να φέρεις μια ύπαρξη στο περιβάλλον σου. Όμως σε αυτό που συζητάμε, εώ φυσιολογικά το παιδί θα έλθει, παρεμβαίνεις για να το εμποδίσεις να υπάρξει.
Η ενεργητική παρέμβαση γενικώς διαχωρίζεται από την παθητική; Δηλαδή το να σκοτώσω κάποιον είναι πιο ανήθικο από το να τον αφήσω αβοήθητο να πεθάνει;

Quote from: Wanderer on February 27, 2007, 00:51:40 am
Το θεωρεί φόνο, αλλά δίνει και κάποια ελαφρυντικά στη γυναίκα.
Τα ελαφρυντικά σε μια υπόθεση φόνου έχουν να κάνουν με την κατάσταση του δράστη, όχι με το τι έκανε ο ίδιος για να φτάσει σ'αυτήν την κατάσταση.

Quote from: Wanderer on February 27, 2007, 00:51:40 am
Για να το περιγράψω και με ένα παράδειγμα, αλλά να ξεκαθαρίσω ότι δεν συγκρίνω την έκτρωση με αυτό, οπότε μην πεταχτεί κάποιο μέλος και πει "α, ώστε για σένα το ίδιο είναι το τάδε με το δείνα ε; ώστε έτσι...κ.λ.π.": Αν κάποιος έλθει και ξυλοκοπήσει τη μητέρα σου γιατί έτσι του ήρθε, της κάνει ό,τι χειρότερο, και εσύ πας και τον σκοτώσεις. Είναι το ίδιο με το να σκοτώσεις κάποιον επειδή σε στραβοκοίταξε;
Μα η έκτρωση δεν είναι εκδίκηση ή τιμωρία.
Logged
Wanderer
Καταστραμμένος
********
Gender: Male
Posts: 5230


Othoum Endron Saous


View Profile
Re: abortion....
« Reply #91 on: February 27, 2007, 01:58:05 am »

Quote from: Nessa
Αναφέρεσαι προφανώς σε ενοχή.
Καθόλου δεν αναφέρομαι σε ενοχή. σε προβληματισμό για το αν θα πρέπει να ενεργήσει με τον Α ή με τον Β τρόπο.

Quote from: Nessa
Αν η γιαγιά μου είχε ρόδες, θα ήταν πατίνι.

Δεν μπορείς να ορίζεις τα δικαιώματα κάποιου με βάση μια υποθετική μελλοντική κατάσταση, αλλά με βάση την τωρινή του κατάσταση.

Η ενεργητική παρέμβαση γενικώς διαχωρίζεται από την παθητική; Δηλαδή το να σκοτώσω κάποιον είναι πιο ανήθικο από το να τον αφήσω αβοήθητο να πεθάνει;
Είναι υποκειμενικό το θέμα. Επίσης η περίπτωση "να αφήσω κάποιον αβοήθητο να πεθάνει" δεν είναι το ίδιο με αυτό που συζητάμε.

Quote from: Nessa
Τα ελαφρυντικά σε μια υπόθεση φόνου έχουν να κάνουν με την κατάσταση του δράστη, όχι με το τι έκανε ο ίδιος για να φτάσει σ'αυτήν την κατάσταση.
Δεν είπα εγώ κάτι άλλο.

Quote from: Nessa
Μα η έκτρωση δεν είναι εκδίκηση ή τιμωρία.
Δεν είπα ότι είναι. Όπως ανέφερα και πριν, έδωσα μόνο ένα παράδειγμα για την περίπτωση ελαφρυντικών στοιχείων.



Logged

Preserve and keep us safe this night     *and our innocence made fun of justice*

Once we dreamt of everything
united by our love
There's a place for everyone
so we scream "Liberta"
Νessa
Guest
Re: abortion....
« Reply #92 on: February 27, 2007, 02:06:00 am »

Quote from: Wanderer on February 27, 2007, 01:58:05 am
Καθόλου δεν αναφέρομαι σε ενοχή. σε προβληματισμό για το αν θα πρέπει να ενεργήσει με τον Α ή με τον Β τρόπο.
Τότε γιατί ο προβληματισμός να είναι διαφορετικός σε κάθε περίπτωση;

Και δε μου απάντησες: Γιατί διαχωρίζεις την ενεργητική παρέμβαση από την παθητική;

Quote from: Wanderer on February 27, 2007, 01:58:05 am
Δεν είπα εγώ κάτι άλλο.
Μωρέ είπες, αλλά δεν το κατάλαβες...

Και το παράδειγμα που έδωσες ήταν ατυχές. Ο λόγος της έκτρωσης είναι πάντα ο ίδιος: Δε θέλεις να κάνεις το παιδί!
Logged
Verminoz
Veteran
Καταστραμμένος
******
Gender: Male
Posts: 8236


I smoke my friends down to the filter


View Profile WWW
Re: abortion....
« Reply #93 on: February 27, 2007, 17:18:16 pm »

Quote from: aika on February 24, 2007, 16:54:47 pm
Όσο για το τι θα έκανα εγώ προσωπικά, νομίζω ότι στην φάση που έχω φτάσει τώρα θα το κρατούσα και χέστηκα για τις 'καριέρες'. Ίσως γιατί είμαι παιδί πολύτεκνης οικογένειας.

Αυτό προσπαθώ να σου πω! Ότι αυτό λες τώρα! Αν συμβεί όμως, τότε θα σκέφτεσαι με τον ίδιο τρόπο? Δεν νομίζω Wink
Logged



Englab - Open source scientific/engineering platform
Rebetologion - Contemporary/Experimental


Κακούργα ύπαρξις!
Wanderer
Καταστραμμένος
********
Gender: Male
Posts: 5230


Othoum Endron Saous


View Profile
Re: abortion....
« Reply #94 on: February 27, 2007, 19:56:39 pm »

Quote from: Νessa on February 27, 2007, 02:06:00 am
Quote from: Wanderer on February 27, 2007, 01:58:05 am
Καθόλου δεν αναφέρομαι σε ενοχή. σε προβληματισμό για το αν θα πρέπει να ενεργήσει με τον Α ή με τον Β τρόπο.
Τότε γιατί ο προβληματισμός να είναι διαφορετικός σε κάθε περίπτωση;
Γιατί ακριβώς είναι διαφορετικές οι περιπτώσεις.

Quote from: Νessa on February 27, 2007, 02:06:00 am
Quote from: Wanderer on February 27, 2007, 01:58:05 am
Δεν είπα εγώ κάτι άλλο.
Μωρέ είπες, αλλά δεν το κατάλαβες...
Το ίδιο είπα με άλλα λόγια.

Quote from: Νessa on February 27, 2007, 02:06:00 am
Και το παράδειγμα που έδωσες ήταν ατυχές. Ο λόγος της έκτρωσης είναι πάντα ο ίδιος: Δε θέλεις να κάνεις το παιδί!
Μιλούσαμε για τα ελαφρυντικά και πάνω σε αυτό ανέφερα το παράδειγμα.

Quote from: Νessa on February 27, 2007, 02:06:00 am
Και δε μου απάντησες: Γιατί διαχωρίζεις την ενεργητική παρέμβαση από την παθητική;
Δεν τη διαχωρίζω γενικά. Στην συγκεκριμμένη όμως περίπτωση, πιστεύω ότι δεν είναι τόσο απλό να γίνει τέτοιος διαχωρισμός. Στην αρχή υπάρχουν ωάρια και σπερματοζωάρια. Φυσιολογικά δεν μπορούν να δημιουργήσουν παιδί. Δεν υπάρχει φόνος. Στην πορεία το αποτέλεσμα της ένωσής τους φυσιολογικά θα εξελιχθεί σε ανθρώπινο οργανισμό. Εκεί όμως αν μπει ανθρώπινη παρέμβαση, τότε θα ανασταλεί αυτή η δημιουργία.

Προσωπικά δεν είμαι σίγουρος και δεν έχω καταλήξει στο θέμα της έκτρωσης. Ίσως επειδή μια γυναίκα μπορεί να καταλάβει καλύτερα τον εαυτό της και να είναι πιο σίγουρη για αυτό το θέμα. Έτσι, τα παραπάνω δεν είναι απόψεις που της υποστηρίζω. Είναι γνώμες που έχουν ακουστεί και προσωπικά τις θεωρώ άξιες να προβληματιστεί κάποιος μαζί τους.
Εγώ όπως ανέφερα και πριν μάλλον (φυσικά δεν μπορώ να ξέρω με σιγουριά τί θα κάνω στο μέλλον) θα άφηνα την επιλογή στην κοπέλα ή γυναίκα ή κόρη μου. Όμως εννοείται ότι θα παρείχα συμβουλές και ψυχολογική υποστήριξη.

Quote from: Kenny on February 27, 2007, 17:18:16 pm
Quote from: aika on February 24, 2007, 16:54:47 pm
Όσο για το τι θα έκανα εγώ προσωπικά, νομίζω ότι στην φάση που έχω φτάσει τώρα θα το κρατούσα και χέστηκα για τις 'καριέρες'. Ίσως γιατί είμαι παιδί πολύτεκνης οικογένειας.

Αυτό προσπαθώ να σου πω! Ότι αυτό λες τώρα! Αν συμβεί όμως, τότε θα σκέφτεσαι με τον ίδιο τρόπο? Δεν νομίζω Wink
Ε εντάξει Kenny δεν το ξέρεις σίγουρα αυτό. Μπορεί η aika όντως έτσι να αισθάνεται και έτσι να πράξει και στο μέλλον.
Logged

Preserve and keep us safe this night     *and our innocence made fun of justice*

Once we dreamt of everything
united by our love
There's a place for everyone
so we scream "Liberta"
Νessa
Guest
Re: abortion....
« Reply #95 on: March 03, 2007, 15:31:06 pm »

Quote from: Wanderer on February 27, 2007, 19:56:39 pm
Γιατί ακριβώς είναι διαφορετικές οι περιπτώσεις.
Μονο η ενοχη διαφερει.

Quote from: Wanderer on February 27, 2007, 19:56:39 pm
Το ίδιο είπα με άλλα λόγια.
Βασικα δεν καταλαβαινεις τι λες...

Quote from: Wanderer on February 27, 2007, 19:56:39 pm
Μιλούσαμε για τα ελαφρυντικά και πάνω σε αυτό ανέφερα το παράδειγμα.
Το παραδειγμα ηταν ηλι8ιο και ασχετο.

Quote from: Wanderer on February 27, 2007, 19:56:39 pm
Δεν τη διαχωρίζω γενικά. Στην συγκεκριμμένη όμως περίπτωση, πιστεύω ότι δεν είναι τόσο απλό να γίνει τέτοιος διαχωρισμός. Στην αρχή υπάρχουν ωάρια και σπερματοζωάρια. Φυσιολογικά δεν μπορούν να δημιουργήσουν παιδί. Δεν υπάρχει φόνος. Στην πορεία το αποτέλεσμα της ένωσής τους φυσιολογικά θα εξελιχθεί σε ανθρώπινο οργανισμό. Εκεί όμως αν μπει ανθρώπινη παρέμβαση, τότε θα ανασταλεί αυτή η δημιουργία.
Και παλι δεν καταλαβες τι ειπα.
Logged
Wanderer
Καταστραμμένος
********
Gender: Male
Posts: 5230


Othoum Endron Saous


View Profile
Re: abortion....
« Reply #96 on: March 04, 2007, 16:34:14 pm »

Παρέθεσα κάποιες απόψεις που ακούγονται, τώρα αν είναι σωστές ή όχι μπορεί ο καθένας που ενδιαφέρεται να το ψάξει, εγώ δεν έχω καταλήξει.
Θέλω όμως να επαναλάβω κάτι που ειπώθηκε σε κάποιο ποστ: Το καλύτερο είναι η πρόληψη, διότι εύκολο είναι να ειπώνονται λόγια τώρα, αλλά όταν συμβεί κάτι τέτοιο τότε χρειάζεται αρκετή δύναμη, ψυχραιμία και ψυχολογική υποστήριξη για να πάρει κάποια τη σωστή απόφαση .
Logged

Preserve and keep us safe this night     *and our innocence made fun of justice*

Once we dreamt of everything
united by our love
There's a place for everyone
so we scream "Liberta"
λήθη
Veteran
Μόνιμος κάτοικος ΤΗΜΜΥ.gr
******
Posts: 1935



View Profile
Re: abortion....
« Reply #97 on: March 12, 2007, 18:49:34 pm »

ποσταρω ενα ενδιαφερον καιμενο του Ε.Δ. Πρωτοπαπαδάκη, Διδάκτωρα Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου της Αθήνας.



«Είναι η άμβλωση σε πρώιμο στάδιο φόνος;»


Η άμβλωση συνιστά ένα από τα πλέον φλέγοντα ζητήματα στο χώρο της Ιατρικής Ηθικής. Παρότι το πρόβλημα έχει κατά το μάλλον ή ήττον διευθετηθεί νομικά με την θεσμοθέτηση του δικαιώματος των γυναικών στην άμβλωση, εντούτοις ως προς το ηθικό του σκέλος παραμένει εν πολλοίς ασαφές και αμφιλεγόμενο. Το γεγονός αυτό είναι απολύτως εύλογο, εάν αναλογισθεί κανείς τις εγγενείς διαφορές που διακρίνουν τον νόμο από την ηθική. Σε ότι αφορά στη νομική αντιμετώπιση του θέματος, η άμβλωση δεν συνιστά τίποτε περισσότερο από την σκόπιμη διακοπή της κύησης και την συνεπαγόμενη θανάτωση του εμβρύου. Αν εξετασθεί ηθικά, παρόλα αυτά, η άμβλωση απέχει πολύ από το να θεωρηθεί ενιαία πρακτική. Διότι είναι απολύτως σαφές πως η καταφυγή στην άμβλωση μιας τρομαγμένης εφήβου θα αξιολογηθεί διαφορετικά από την απόφαση μιας ώριμης γυναίκας η οποία επιλέγει την άμβλωση φοβούμενη τις αισθητικές επιπτώσεις της εγκυμοσύνης στη σιλουέτα της. Θα ήταν, επίσης, εξαιρετικά απλουστευτικό και κοντόφθαλμο να θεωρήσουμε ταυτόσημη την άμβλωση που επιλέγεται κατόπιν ενός βιασμού ή ενώπιον της απειλής που η εγκυμοσύνη τυχόν συνεπάγεται για την ζωή της εγκύου με την περίπτωση κατά την οποία η διακοπή της κύησης συνιστά επιλογή επαγγελματικής σταδιοδρομίας. Η Ιατρική Ηθική αδυνατεί να αντιμετωπίσει την άμβλωση ως αδιαφοροποίητη πρακτική.

Ακόμη περισσότερο, η άμβλωση ως ηθικό πρόβλημα αφορά έναν πολύ μεγάλο αριθμό ανθρώπων. Κατ’ αρχήν, βέβαια, την ίδια την έγκυο γυναίκα, η οποία πολλές φορές βασανίζεται από το ερώτημα σχετικά με το κατά πόσον έχει το δικαίωμα να θέσει τέλος στη ζωή του εμβρύου που κυοφορεί. Κατά δεύτερον το ζήτημα αφορά τον σύντροφο, εάν υπάρχει, αφού το έμβρυο συνδέεται και μαζί του με σχέση όχι μόνο προέλευσης αλλά και εξάρτησης. Εάν η έγκυος επιλέξει την άμβλωση, έχει ο σύντροφος το δικαίωμα να αρνηθεί ή, φέρει και εκείνος το όποιο ηθικό βάρος σε περίπτωση που συναινέσει; Επιπλέον, στο πρόβλημα δεν μπορεί να μην εμπλακεί ο ιατρικός κόσμος, αφού η διακοπή της κύησης ανατίθεται στα μέλη του. Έχει ο γιατρός το ηθικό δικαίωμα να αρνηθεί την άμβλωση εάν η συνείδησή του το επιβάλλει ή είναι υποχρεωμένος να υπακούσει στη θέληση του εντολέα του; Εάν αρνηθεί και η έγκυος καταφύγει σε μη εξειδικευμένα άτομα ή σε εμπειρικές μεθόδους που θα προκαλέσουν τον θάνατό της, θα φέρει ευθύνη για την θλιβερή κατάληξη ή όχι; Εάν ο γιατρός συναινέσει στην διενέργεια της άμβλωσης, συναινεί σε φόνο; Φέρει και εκείνος την ευθύνη της πράξης, ή αυτή ανήκει αποκλειστικά στην έγκυο, η οποία έκανε και την επιλογή της διακοπής της εγκυμοσύνης;

Όλα τα παραπάνω αποτελούν μερικά μόνο –τα ποιο ευλογοφανή, ίσως- από τα ηθικά προβλήματα που συνοδεύουν την άμβλωση. Όπως είναι προφανές, δεν είναι δυνατόν να απαντηθούν όλα από το παρόν άρθρο. Εμείς θα επιχειρήσουμε απλώς να σκιαγραφήσουμε την σχέση άμβλωσης και φόνου, να κρίνουμε την αντιμετώπιση του εμβρύου ως φορέα αυτόνομης ζωής και παράλληλα να εξετάσουμε αν μια τέτοια αντιμετώπιση αντίκειται στην διακοπή της κύησης. Μια τέτοιου είδους εξέταση θα μπορούσε να αποδειχθεί ιδιαίτερα χρήσιμη, αφού μια γυναίκα που επιλέγει την άμβλωση συνήθως επωμίζεται πολυποίκιλα βάρη, με σημαντικότερο αυτό της ηθικής απαξίωσης της επιλογής της. Αυτή η ηθική απαξίωση ενίοτε λαμβάνει την μορφή ανοικτής αντίθεσης, μομφής ή και κοινωνικής κατακραυγής από την πλευρά του κοινωνικού συνόλου, ενώ δεν παύει να τύπτει την συνείδηση της γυναίκας που διέκοψε ή θα διακόψει την εγκυμοσύνη της. Ας εξετάσουμε, λοιπόν, αν μια τέτοια αντίληψη και στάση δικαιολογείται ηθικά κρίνοντας το σημαντικότερο και πλέον σύνηθες από τα επιχειρήματα των πολεμίων της άμβλωσης.

 

Η άμβλωση ως φόνος
 

          Το σημαντικότερο επιχείρημα όσων αντιτίθενται στην άμβλωση, είναι πως αυτή στην πράξη συνιστά φόνο, αφού το έμβρυο είναι ένας ζωντανός οργανισμός με λειτουργίες, ταυτότητα, προοπτικές. Βέβαια, ως τέτοιος οργανισμός θα μπορούσε να θεωρηθεί και ένα οποιοδήποτε ζώο, είτε κατοικίδιο είτε εκτρεφόμενο για την διατροφή μας. Με δεδομένο πως η θανάτωση ενός τέτοιου ζώου κατά την κρατούσα αντίληψη δεν συνιστά φόνο, θα έπρεπε πιθανότατα να αναδιατυπώσουμε τη μομφή. Η άμβλωση αφορά στην διακοπή της ζωής ενός ανθρώπινου όντος. Το ερώτημα που τίθεται λοιπόν, είναι το εξής: έχουμε το ηθικό δικαίωμα να θέσουμε τέλος στη ζωή ενός ανθρώπινου όντος, όταν μάλιστα αυτό είναι εντελώς αθώο και, ακόμη περισσότερο, δεν μας έχει δώσει την συγκατάθεσή του;

Το επιχείρημα των πολεμίων της άμβλωσης είναι περίπου το εξής:

 

Α: Το έμβρυο συνιστά ζωντανή ανθρώπινη ύπαρξη.

Β: Η θανάτωση κάθε ανθρώπινης ύπαρξης συνιστά φόνο, άρα ηθικά απαράδεκτη πράξη.

Γ: Η άμβλωση είναι φόνος, άρα είναι ηθικώς απαράδεκτη.

 

Το επιχείρημα φαίνεται ισχυρό, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν γεννά ερωτηματικά και προβληματισμό. Και τούτο διότι θα μπορούσαν να αμφισβητηθούν ως προς την ισχύ τους και οι δύο προκείμενες που οδηγούν στο συμπέρασμα. Η πρώτη προκείμενη αναγνωρίζει στο έμβρυο ζωή αλλά και ανθρώπινη ύπαρξη. Ισχύει όμως πράγματι αυτό;

Σε ότι αφορά στη ζωή, το ερώτημα είναι περισσότερο ιατρικό και λιγότερο ηθικό. Για να απαντηθεί επαρκώς θα απαιτούσε την ενημέρωση της ηθικής από την ιατρική επιστήμη. Ο όρος «ζωή», και μάλιστα ανθρώπινη ζωή, είναι ιδιαίτερα προβληματικός. Η ιατρική ηθική έρχεται διαρκώς αντιμέτωπη με αυτόν τόσο στην περίπτωση της ευθανασίας, όσο σε αυτήν της κλωνοποίησης ή της μεταμόσχευσης οργάνων. Συνιστά, για παράδειγμα, ανθρώπινη ζωή η ασυνείδητη ύπαρξη; Ο ασθενής που βρίσκεται σε άγρυπνο κώμα είναι εν ζωή ή όχι; Ο κλωνοποιημένος ιστός που θα παράξει βλαστοκύτταρα είναι ένα δυνάμει ανθρώπινο ον ή όχι; Το έμβρυο, αντίστοιχα, αποτελεί ζωντανό ανθρώπινο οργανισμό ή δεν είναι τίποτε περισσότερο παρά ζωικός ιστός με μια ορισμένη δυναμική;

 Θεωρώ πως η απάντηση που θα δοθεί δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να είναι ενιαία και αδιαφοροποίητη. Και τούτο διότι το έμβρυο κατά την τέταρτη εβδομάδα της κύησης έχει εντελώς διαφορετική μορφή και ιδιότητες σε σχέση με τον έκτο ή έβδομο μήνα ύπαρξής του. Το έμβρυο είναι ένα μόρφωμα στο οποίο σταδιακά προστίθενται ιδιότητες, μια διαδικασία της οποίας η ολοκλήρωση παράγει έναν πλήρη ανθρώπινο οργανισμό. Όμως, ακόμη και ένας ατελής ανθρώπινος οργανισμός δεν παύει να συνιστά ζώσα ανθρώπινη ύπαρξη. Το πρόβλημα, λοιπόν, έγκειται ακριβώς στο σημείο εκείνο κατά το οποίο θα πρέπει να αναγνωρίσουμε στο έμβρυο την ιδιότητα της ζωής. Με ποιο κριτήριο όμως θα χαράξουμε στην εξελικτική παρουσία του εμβρύου αυτή την νοητή γραμμή, πέρα από την οποία αυτό χαρακτηρίζεται ζωντανός οργανισμός, ενώ προ αυτής δεν αποτελούσε τίποτε περισσότερο από έναν εξελισσόμενο ιστό; Μήπως ένα τέτοιο εγχείρημα δεν θα μπορούσε παρά να συνοδεύεται από απόλυτη αυθαιρεσία;

Παρότι πολλοί ορισμοί έχουν κατά καιρούς προσπαθήσει να περιγράψουν την ουσία αυτού που ονομάζουμε ζωή, θεωρώ πως με ασφάλεια θα μπορούσε να μας καθοδηγήσει μια απλή και ακλόνητη διαπίστωση: εν ζωή βρίσκεται μόνο αυτό που κάποια στιγμή μπορεί να πεθάνει. Θα ήταν αδιανόητο, για παράδειγμα, και εξωφρενικό παράλληλα, να μας ζητηθεί να σεβαστούμε την ζωή ενός βράχου. Ο βράχος δεν μπορεί να πεθάνει, ακριβώς επειδή δεν είναι εν ζωή. Μπορεί να θρυμματισθεί, να διαβρωθεί και σταδιακά να μεταβληθεί σε σκόνη ή άμμο, μπορεί να μετακινηθεί ή να καλυφθεί με βλάστηση, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θανατωθεί. Το γεγονός αυτό αποτελεί επαρκή απόδειξη σχετικά με την μη ύπαρξη ζωής σε ότι τον αφορά. Ακολουθώντας την συλλογιστική αυτή θα μπορούσαμε να ισχυρισθούμε πως το έμβρυο είναι ζωντανός οργανισμός μόνο αν μπορεί να θανατωθεί, ή, καλλίτερα, από την στιγμή εκείνη της εξελικτικής του πορείας έπειτα από την οποία θα μπορούσε να πεθάνει. Δεδομένου του ότι ομιλούμε περί ενός ανθρώπινου οργανισμού, για να περιγράψουμε τον θάνατο ενός εμβρύου θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε τους όρους που χρησιμοποιούμε για οποιοδήποτε ανθρώπινο όν.

Είναι γνωστό πως ο ορισμός του θανάτου έχει πάρει διάφορες μορφές μέσα στον χρόνο. Εν γένει μπορεί να ορισθεί ως αναπνευστικός, εγκεφαλικός ή καρδια J. Bentham, Introduction to the Principles of Morals and Legislation, XVII, Basil Blackwell, Oxford 1948

[ii] Στην σύγχρονη βιβλιογραφία ως θάνατος περιγράφεται η «μη αναστρέψιμη παύση όλων των λειτουργιών ολόκληρου του εγκεφάλου, συμπεριλαμβανομένου του εγκεφαλικού στελέχους», President’s Commission, for the study of ethical problems in medicine and biomedical and behavioral research, “Guidelines for the determination of death: Report of the medical consultants on the diagnosis of death”, J.A.M.A. 246:2184, 1981

[iii] «κατά τη δέκατη εβδομάδα της κύησης το έμβρυο έχει ήδη αποκτήσει μορφικά χαρακτηριστικά, διαθέτει εσωτερικά όργανα και είναι ανιχνεύσιμη εγκεφαλική δραστηριότητα», Daniel Callahan, Abortion: Law, Choice and Morality, New York, 1970

[iv] Cf. Encyclical Letter of Pope Pius XI on Christian Marriage, St. Paul Editions, Boston, σελ. 32

[v] Peter Singer, “All animals are equal”, Applied Ethics, Oxford University Press, Oxford, 1986, σελ. 224

[vi] Judith Jarvis Thomson, “A defense of abortion”, Philosophy and Public Affairs, 1:195, Princeton, 1971
Logged
Pages: 1 ... 5 6 [7] Go Up Print
Jump to:  

Powered by SMF | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC
Scribbles2 | TinyPortal © Bloc | XHTML | CSS
Loading...