• Downloads
  • ! Read Me !
  • Μαθήματα
  • Φοιτητικά
  • Τεχνικά Θέματα
  • Συζητήσεις
  • Happy Hour!
  • About THMMY.gr
 V  < 
Search:  
Welcome, Guest. Please login or register.
June 15, 2025, 23:24:48 pm

Login with username, password and session length
Links
  Thmmy.gr portal
   Forum
   Downloads
   Ενεργ. Λογαριασμού
   Επικοινωνία
  
  Χρήσιμα links
   Σελίδα τμήματος
   Βιβλιοθήκη Τμήματος
   Elearning
   Φοιτητικά fora
   Πρόγραμμα Λέσχης
   Πρακτική Άσκηση
   Ηλεκτρονική Εξυπηρέτηση Φοιτητών
   Διανομή Συγγραμμάτων
   Ψηφιακό Καταθετήριο Διπλωματικών
   Πληροφορίες Καθηγητών
   Instagram @thmmy.gr
   mTHMMY
  
  Φοιτητικές Ομάδες
   ACM
   Aristurtle
   ART
   ASAT
   BEAM
   BEST Thessaloniki
   EESTEC LC Thessaloniki
   EΜΒ Auth
   IAESTE Thessaloniki
   IEEE φοιτητικό παράρτημα ΑΠΘ
   SpaceDot
   VROOM
   Panther
  
Πίνακας Ελέγχου
Welcome, Guest. Please login or register.
June 15, 2025, 23:24:48 pm

Login with username, password and session length

Αναζήτηση

Google

THMMY.gr Web
Πρόσφατα
Ισραήλ - Ιράν: Πόλεμος στ...
by Katarameno
[Today at 20:08:49]

[Σ.Π.Η.Ε.] Γενικές απορίε...
by Nikos_313
[Today at 18:42:40]

Αντικατάστασης πυκνωτή σε...
by nmpampal
[Today at 16:25:56]

[Σ.Π.Η.Ε.] Παλιά θέματα -...
by nmpampal
[Today at 06:43:15]

Το thmmy.gr στο instagram...
by Mr Watson
[Today at 00:50:23]

[Λογισμός ΙΙ] Απορίες σε...
by el mariachi
[June 14, 2025, 20:47:07 pm]

ΠΡΟΣΟΧΗ στο ανέβασμα θεμά...
by tzortzis
[June 14, 2025, 16:54:08 pm]

Ρυθμίσεις Θεμάτων της Ανώ...
by el mariachi
[June 14, 2025, 11:56:45 am]

Πότε θα βγει το μάθημα; -...
by Nikos_313
[June 14, 2025, 10:00:55 am]

Αποτελέσματα Εξεταστικής ...
by Nikos_313
[June 14, 2025, 10:00:18 am]

Αρχείο Ανακοινώσεων [Arch...
by Nikos_313
[June 14, 2025, 09:58:14 am]

Αλέξης Τσίπρας, η επιστρο...
by Yamal
[June 14, 2025, 04:42:23 am]

Έναρξη Δηλώσεων Συμμετοχή...
by IEEE SB
[June 14, 2025, 00:10:19 am]

[Διανεμημένη Παραγωγή] Γε...
by Διάλεξις
[June 13, 2025, 14:43:58 pm]

[Δυναμική Συμπεριφορά ΣΗΕ...
by soko_freta
[June 13, 2025, 01:05:36 am]

[Εφ.Θερμοδυναμική]Παλιά θ...
by Giannis Masterio
[June 12, 2025, 22:30:38 pm]

Paid Internships in a Eur...
by okan
[June 12, 2025, 22:30:02 pm]

[ΔΣΗΕ] Γενικές απορίες, α...
by tasos_ntv
[June 12, 2025, 21:38:52 pm]

[Ηλεκτρονική Ι] Απορίες σ...
by RogueSoftware
[June 12, 2025, 12:19:21 pm]

[Εφ.Θερμοδυναμική] Γενικέ...
by chris_krkls
[June 12, 2025, 11:20:29 am]
Στατιστικά
Members
Total Members: 9957
Latest: valco08
Stats
Total Posts: 1426660
Total Topics: 31711
Online Today: 213
Online Ever: 2093
(April 17, 2025, 08:47:49 am)
Users Online
Users: 57
Guests: 120
Total: 177
Acad-Mics
Antreas17
tourlaza
ArchieHadCells
bougatsa
Paschalina.S
_iliaskaz_
NickChalkias
pavlaras
fkaravi
Anita
astakos1
iliaspapam
Ntinouu
almpandr
giorgosc
kutsukellis
ArsenD
ecevz
ZontanosThrylos
koutsoure
Anonikos
ntelakis
Isidora
ntinara
Crainer
glavdakis
konsntai
AristeidisM
apostchris
spoun
BlackBeard
Fotis Roukoutakis
Orfanidis Stelios
anastasis_sid
bilbo
Nicotre
JulioL
Nikos.kouts
serafeim
alexfot
tsaliki
Vasilis Koudounis
George15
adelaine
DarkMagiK06
Jimlam
ligditsa
aplos paratiritis
Eirini25
Gauss111
Anatolim
dirac1
Εμφάνιση

Νέα για πρωτοετείς
Είσαι πρωτοετής;... Καλώς ήρθες! Μπορείς να βρεις πληροφορίες εδώ. Βοήθεια για τους καινούργιους μέσω χάρτη.
Κατεβάστε εδώ το Android Application για εύκολη πρόσβαση στο forum.
Ανεβάζετε τα θέματα των εξετάσεων στον τομέα Downloads με προσοχή στα ονόματα των αρχείων!

Νέα!
Πληροφορίες Καθηγητών
THMMY.gr > Forum > Χαλαρή συζήτηση - κουβεντούλα > Φιλόσοφοι Μηχανικοί - Μηχανικοί Φιλόσοφοι (Moderators: Mr Watson, Tasos Bot, MomostheGreen) > Η έννοια του "Επιστημονισμού"
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Pages: 1 [2] Go Down Print
Author Topic: Η έννοια του "Επιστημονισμού"  (Read 4699 times)
Social_waste
Μόνιμος κάτοικος ΤΗΜΜΥ.gr
******
Posts: 1917



View Profile
Re: Η έννοια του "Επιστημονισμού"
« Reply #15 on: March 28, 2011, 09:39:10 am »

Quote from: 4Dcube on March 28, 2011, 01:38:10 am
Φοβού τους -ισμούς και δώρα φέροντες.

Η κατάληξη -ισμός προσδίδει κάτι το ψεύτικο, καλύτερα, ένα αντίγραφο, μια προσομοίωση της έννοιας στην οποία προσκολλάται ο -ισμός, με χρήση καμιά άλλη παρά την επικοινωνιακή.
οχι.
η καταληξη -ισμος συνηθως αναφερεται στην εμφαση που δινει η αντιστοιχη θεωρια.
πχ σουρεαλισμος-καπιταλισμος-φασισμος κλπ
Logged

Vive le son
D'l'explosion!
Social_waste
Μόνιμος κάτοικος ΤΗΜΜΥ.gr
******
Posts: 1917



View Profile
Re: Η έννοια του "Επιστημονισμού"
« Reply #16 on: March 28, 2011, 09:52:45 am »

Quote from: varvoutis on March 28, 2011, 04:38:17 am
Αυτό τι σχέση έχει με τους εκμεταλλευόμενους; Να μην αρχίσουν να ερευνάνε γιατι θα θυμώσουν οι από πανω;
οποια απαντηση και να δωσεις εδω δεν θα εχει σημασια.
οι εκμεταλλευομενοι δεν εχουν μειωμενη θεληση να ερευνησουν.
εχουν αδυναμια να ερευνησουν μεσα στο υπαρχον πλαισιο.
οι λογοι ειναι μαλλον προφανεις νομιζω.

αν δεν αλλαξεις το πλαισιο λοιπον, η επιστημη δεν λυνει πολλα
απο τα προβληματα που θα μπορουσε να λυνει ενω λυνει αλλα
που ειναι αμφιβολο κατα ποσο θελαμε οντως να τα λυσει.

το θεμα λοιπον δεν ειναι αν ο επιστημονισμος οδηγει σε λυση του ενος
η του αλλου προβληματος αλλα αν ο επιστημονισμος μπορει να μας
δειξει τη φυση ενος συνολου απο προβληματα και να σκιαγραφησει το
ειδος των λυσεων τους.
Logged

Vive le son
D'l'explosion!
4Dcube
Veteran
Καταστραμμένος
******
Gender: Male
Posts: 9068


just.do.it.cut.carrots.


View Profile
Re: Η έννοια του "Επιστημονισμού"
« Reply #17 on: March 28, 2011, 10:04:34 am »

Quote from: Social_waste on March 28, 2011, 09:39:10 am
Quote from: 4Dcube on March 28, 2011, 01:38:10 am
Φοβού τους -ισμούς και δώρα φέροντες.

Η κατάληξη -ισμός προσδίδει κάτι το ψεύτικο, καλύτερα, ένα αντίγραφο, μια προσομοίωση της έννοιας στην οποία προσκολλάται ο -ισμός, με χρήση καμιά άλλη παρά την επικοινωνιακή.
οχι.
η καταληξη -ισμος συνηθως αναφερεται στην εμφαση που δινει η αντιστοιχη θεωρια.
πχ σουρεαλισμος-καπιταλισμος-φασισμος κλπ
Δε διαφωνώ.
Τα παραδείγματα που παραθέτεις κατά πρώτο είναι όλα προερχόμενα από αγγλικούς στατικούς όρους άρα εμπλέκεται στο παιχνίδι και η αγγλική λεξοπλασία δηλαδή whatever-ism η οποία κατάληξη δίνει λίγο διαφορετική σημασία από την ελληνική (δε θα το αναλύσω) και κατά δεύτερο και κυριότερο, ισχύει πάλι αυτό που είπα, με αυτό που είπες να αποτελεί τον ρόλο της κατάληξης σε οποιαδήποτε λέξη. Το ό τι υπάρχει θεωρία πίσω από αυτές τις ξένες λέξεις είναι χαρακτηριστικό των whatever-isms και της σημασίας που κατέχουν στην αγγλική γλώσσα (δε θα αναλύσω είπαμε).
Logged

https://www.youtube.com/watch?v=6CAzdawCzhg
Social_waste
Μόνιμος κάτοικος ΤΗΜΜΥ.gr
******
Posts: 1917



View Profile
Re: Η έννοια του "Επιστημονισμού"
« Reply #18 on: March 28, 2011, 10:21:34 am »

παντως δε μου ειναι προφανες ποια ειναι αυτη η σημαντικη
διαφορα ξενων και δικων isms. οποτε αν θελεις αναλυσε.

http://en.wiktionary.org/wiki/-ism

Logged

Vive le son
D'l'explosion!
4Dcube
Veteran
Καταστραμμένος
******
Gender: Male
Posts: 9068


just.do.it.cut.carrots.


View Profile
Re: Η έννοια του "Επιστημονισμού"
« Reply #19 on: April 01, 2011, 11:46:36 am »

Και το λινκ σου λέει πως η κατάληξη -ism είναι ελληνική.
Η αγγλική γλώσσα λόγω της διάδοσής της σε πάμπολλες περιοχές του πλανήτη έχει εμπλουτιστεί με λέξεις του εκάστοτε τόπου.
Στην περίπτωση των αρχαίων ελληνικών βέβαια ήταν επιδίωξη να τα χρησιμοποιήσουν.
Δεν αλλάζει όμως το εξής συμπέρασμα:
Τα δάνεια δεν είναι εύπλαστα. Μια γλώσσα θα δανειστεί ένα ξένο γλωσσικό στοιχείο και αυτό θα παραμείνει με την ίδια σημασία.
Παραδείγματα; Στα ελληνικά έχουμε καθαυτές ξένες λέξεις όπως πατρόν, σουτιέν, ρεβάνς και ελληνικοποιημένες όπως φράγκο, σαλάτα ή αντιδάνεια όπως φρένο.

Στην πρώτη κατηγορία, ακόμα και αν μπορεί να έχουν κι άλλες σημασίες στην αυθεντική τους γλώσσα, οι λέξεις αυτές σημαίνουν στα ελληνικά κάτι πολύ συγκεκριμένο. Το πατρόν δε σημαίνει "αφεντικό" αλλά "οδηγός για ράψιμο", το σουτιέν δε σημαίνει "οτιδήποτε που υποστηρίζει" αλλά πολύ συγκεκριμένα "στηθόδεσμος", η ρεβάνς χρησιμοποιείται μόνο στα σπορ και δε σημαίνει γενικα "εκδίκηση". Να σημειώσω εδώ ότι μπορεί να χρησιμοποιούμε το "ρεβανσισμός" με την έννοια της εκδίκησης αλλά δεν είναι ελληνική λέξη μα γαλλική με αντιδάνειο από τα ελληνικά της κατάληξης -isme.

Στη δεύτερη κατηγορία έχουμε τις ελληνικοποιημένες λέξεις από τον 19ο αιώνα οι οποίες διαδόθηκαν στη γενιά μας είτε προφορικά είτε (και πιστεύω ότι είναι το πιο σημαντικό) από υποκειμενικές προσπάθειες καταγραφής ισχύουσας γραμματικής και λεξιλογίου. Το φράγκο είναι το χρήμα, με επιρροή από την ελληνικοποίηση του franc, πρώην γαλλικού νομίσματος και νυν ελβετικού. H σαλάτα είναι αποκλειστικά το πιάτο με τα λαχανικά, και δε σημαίνει κάτι αλμυρό.

Στην κατηγορία των αντιδανείων είναι μπλεγμένα τα πράγματα. Στα αρχαία ελληνικά υπήρχε η φρην (δεν έχω την πηγή κοντά μου αλλά θυμάμαι ότι σήμαινε κάτι επιπλέον, αν θέλετε αγνοήστε την παράγραφο αυτή αλλά το νόημα παραμένει ίδιο), που πήγε στην ιταλία, έγινε φρένο και το δανειστήκαμε εμείς και το ελληνικοποιήσαμε. Εξού και η κατάληξη -άρω στο "φρενάρω" που χρησιμοποιούμε μόνο για ξένες λέξεις που ελληνικοποιούμε.



Με όλα αυτά θέλω να πω ότι οι -ισμοί οι δικοί μας και των αγγλόφωνων (οι οποίοι έφτιαξαν τη λέξη scientism) είναι διαφορετικοί. Ένα συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει κανείς ακόμα και αν κοιτάξει σε λεξικά όπου παίρνουν έναν αριθμό λέξεων και συγκρίνουν και βγάζουν συμπεράσματα.

Όμως πιστεύω ότι οι σημασίες των λέξεων ορίζονται πάντα σε συνδυασμό με την χρήση άλλων και το παραπάνω σύστημα που περιέγραψα των λεξικογράφων είναι απλοϊκό.
Για τον ίδιο λόγο που δεν μπορείς να μάθεις μια ζωντανή γλώσσα από λεξικό. Πρέπει να κάνεις χρήση των λέξεων για να καταλάβεις μετά από την επικοινωνία τι είπες. Σαν trial and error, feedback όπως θέλετε πείτε το.

Οι λέξεις είναι σύνολα εννοιών. Όταν εισόγονται στην χρήση, στην επικοινωνία, είναι πλέον ασαφή σύνολα εννοιων.
Ok το χόντρυνα τώρα.

Τέλος αν στη γλώσσα μας οι -ισμοί ανήκουν σε μεγαλύτερο εννοιολογικό σύνολο, η ίδια λέξη στα ελληνικά θα έχει διαφορετικό νόημα από την ίδια στα αγγλικά.
« Last Edit: April 01, 2011, 11:54:51 am by 4Dcube » Logged

https://www.youtube.com/watch?v=6CAzdawCzhg
Karaμazoβ
Veteran
Επιβεβαρυμένος
******
Gender: Male
Posts: 13335


ad astra, per aspera


View Profile
Re: Η έννοια του "Επιστημονισμού"
« Reply #20 on: October 02, 2011, 14:02:22 pm »

Positivism refers to a set of epistemological perspectives and philosophies of science which hold that the scientific method is the best approach to uncovering the processes by which both physical and human events occur. Though the positivist approach has been a recurrent theme in the history of western thought from the Ancient Greeks to the present day, the concept was developed in the early 19th century by the philosopher and founding sociologist, Auguste Comte.


[...]


Positivism asserts that the only authentic knowledge is that which is based on sense, experience and positive verification. As an approach to the philosophy of science deriving from Enlightenment thinkers such as Henri de Saint-Simon and Pierre-Simon Laplace, Auguste Comte saw the scientific method as replacing metaphysics in the history of thought, observing the circular dependence of theory and observation in science. Sociological positivism was later reformulated by Émile Durkheim as a foundation to social research. At the turn of the 20th century the first wave of German sociologists, including Max Weber and Georg Simmel, rejected the doctrine, thus founding the antipositivist tradition in sociology. Later antipositivists and critical theorists have associated positivism with "scientism"; science as ideology.

[...]

http://en.wikipedia.org/wiki/Positivism





εν ολιγοις, ο θετικισμός , ως γνωσιοθεωρία, "προσκάλεσε" στο να μελετηθούν οι κοινωνιολογια, πολιτικές επιστημες, ψυχολογία , ιστορία, με την επιστημονική μέθοδο. Για κάποιο λόγο όμως , αυτό δεν αρεσε σε αρκετους κοινωνιολόγους, δηλαδή ο Βεμπερ και ο Μαρκούζε πχ απέρριπταν την επιστημονική μεθοδο στην κοινωνιολογια  Huh 
Logged

Karaμazoβ
Veteran
Επιβεβαρυμένος
******
Gender: Male
Posts: 13335


ad astra, per aspera


View Profile
Re: Η έννοια του "Επιστημονισμού"
« Reply #21 on: February 21, 2013, 18:41:08 pm »

Ο Κύκλος της Βιέννης - ο Λογικός Θετικισμός/Εμπειρισμός



η Βιέννη

Μετά το τέλος του Μεγάλου Πολέμου, το 1918,  η Βιέννη παρακολούθησε από πολύ κοντάτη ραγδαία αποσύνθεση των αναχρονιστικών ιδεών του παρελθόντος. Την εποχή εκείνη το μόνο πραγματικό Πανεπιστήμιο της Αυστρίας είχε την έδρα του εκεί  και όλες οι λειτουργίες του συγκεντρώνονταν σε ένα κτίριο της πόλης. Αυτή η συγκέντρωση χαρακτήριζε και την πνευματική ζωή της πόλης γενικότερα.

Ήταν μια πόλη όπου όλοι οι διανοητές γνωρίζονταν έστω και ελαφρώς μεταξύ τους, πράγμα που ευνοούσε την αλληλεπίδραση των νέων ιδεών
και τη διάχυσή τους σε όλους τους επιστημονικούς τομείς. Όλοι οι πνευματικοί άνθρωποι της πόλης – μαθηματικοί , φυσικοί, χημικοί, ιστορικοί,
φιλόσοφοι, συγγραφείς, ποιητές , μουσικοί ,αρχιτέκτονες και καλλιτέχνες - έμοιαζαν να εμπλέκονται σε μία ανοιχτή συζήτηση.

Το τέλος του πολέμου είχε σημάνει την κατάρρευση της Αυτοκρατορίας των Αψβούργων με τις έντεκα εθνότητες.  Η Βιέννη που στο απόγειό της ήταν πρωτεύουσα μιας αυτοκρατορίας με έντεκα εθνότητες και 50 εκατομμύρια υπηκόους ΥΠΟΒΙΒΑΣΤΗΚΕ σε πρωτεύουσα μιας εδαφικά και πληθυσμιακά ασήμαντης δημοκρατίας 6 εκατομμυρίων πολιτών, στην πλειονότητά τους Γερμανούς.

Η πόλη όμως παρόλο που έχασε την πολιτική πρωτοκαθεδρία διατήρησε στο απόλυτο το ΚΥΡΟΣ της ως ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ.
Η διάχυτη νευρικότητα που επικρατούσε στη συλλογική συνέιδηση των σκεπτομένων δεν άργησε να εκδηλωθεί ως μία ΕΞΑΡΣΗ νέων ιδεών –
χαρακτηριστικό σύμπτωμα της πνευματικής τελμάτωσης.

Δεν είναι τυχαίο ότι στη Βιέννη γεννήθηκε και ο ναζισμός. Πρόσφορο έδαφος βρήκαν και οι ιδέες
του Freud για το ασυνείδητο, την απώθηση, την υστερία και τις νευρώσεις. Εκεί ζωγράφισαν ο Gustav Klimt, ο Egon Schiele, και o Oscar Kokoska ,
ενώ εκεί την ίδια εποχή ο Arnold Schonberg έφερε στο προσκήνιο την ατονική μουσική.

Οι νέες ιδέες αναπτύσσονταν στη Βιέννη δημόσια στα στρογγυλά τραπέζια των αμέτρητων καφέ.

Εκτός όμως από τις καθημερινές συναντήσεις στα καφέ η πνευματική ζωή άνθιζε και στους διάφορους Kreise,  τους ΚΥΚΛΟΥΣ. Ήταν επίσημες ή ανεπίσημες ομάδες συζήτησης που πραγματοποιούσαν εβδομαδιαίες συναντήσεις και σχηματίζονταν γύρω από εξέχουσες μορφές της βιεννέζικης διανόησης. Σε μερικούς  από αυτούς τους κύκλους κεντρικό θέμα των συζητήσεων ήταν ο σοσιαλισμός, ενώ άλλοι ασχολούνταν με τα διάφορα ρεύματα του ψυχαναλυτικού κινήματος. Υπήρχαν κύκλοι που ασχολούνταν με θέματα φιλοσοφίας, με τον πλατωνισμό, με τον Kant ή και με στοχαστές όπως ο Kirkegaard  και ο  Tolstoy.
 

Der Wiener Kreis


Ο γνωστότερος όμως από τους κύκλους ήταν αυτός που δημιουργήθηκε γύρω από τον φιλόσοφο Moritz Schlick. Θα έμενε στην ιστορία των ιδεών ως Der Wiener Kreis , ο Κύκλος της Βιέννης.

Από τη συγκεκριμένη ομάδα διανοητών ξεπήδησε και διαδόθηκε το κίνημα του Λογικού Θετικισμού.
 

Ένας κύκλος ανθρώπων με «κέντρο του κύκλου» τον Moritz Schlick . Λειτούργησε από τις αρχές της δεκαετίας του 1920 μέχρι τη δολοφονία του «αρχηγού» Moritz Schlick το 1936. Η ιδέα για τη δημιουργία του έκανε την εμφάνισή της το 1922 στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης και το ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ το 1929.Ήταν ένα κίνημα που αρνήθηκε τη ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗ.                                                    

 

Ανάμεσα στα μέλη του τα διασημότερα εκτός από τον «αρχηγό» Moritz Schlick, ο οποίος την εποχή του Μανιφέστου (1929) ήταν  47 ετών ,
 ήταν ο Rudolf Carnap 38 ετών, ο Kurt Gödel 23 ετών , ,ο  Friedrich Waismann 33 ετών, ο Otto Neurath 47 ετών , ο  Hans Hahn 50 ετών,   ο Philip Frank 45 ετών οι περισσότεροι Εβραϊκής καταγωγής    ή μαρξιστές ή και τα δύο.  Στον κύκλο συμμετείχαν οικονομολόγοι, κοινωνικοί επιστήμονες, μαθηματικοί,
θεωρητικοί της Λογικής, φυσικοί καθώς και φιλόσοφοι. Ο Ludwig Wittgenstein, τότε 48 ετών, ήταν επίτιμο μέλος της ομάδας και εθεωρείτο ο πνευματικός της καθοδηγητής παρόλο που ο ίδιος δεν συμμετείχε ούτε αποδεχόταν την τιμητική διάκριση.


Αυτό που τους ένωνε ιδεολογικά ήταν η πίστη τους στην εφαρμογή επιστημονικών μεθόδων. Η φιλοσοφία, πίστευαν μπορεί να ωφεληθεί  όσο κανένας
 άλλος τομέας από την υιοθέτηση μιας αυστηρής λογικής. Εδώ διέφεραν από τους συναδέλφους τους του Cambridge το οποίο αποτελούσε, τότε, την άλλη φιλοσοφική πρωτεύουσα του Κόσμου. Εκείνοι πίστευαν ότι η οι επιστήμες έπρεπε να πάρουν μαθήματα από τη φιλοσοφία. Στην μεν Βιέννη έβλεπαν τη φιλοσοφία σαν αιμοδιψές παράσιτο στη δε Αγγλία σαν θεραπευτική βδέλλα . Ο πραγματικός εχθρός δεν ήταν όμως το Cambridge. Ήταν ο γερμανικός ιδεαλισμός. Αυτός έδινε προτεραιότητα στη νόηση και στο πνεύμα έναντι της φυσικής και της λογικής.


Στο μανιφέστο του 1929 τρία ονόματα αναφέρονται ως πατέρες του κινήματος.

Ο Αϊνστάιν ήταν το πιο φωτεινό αστέρι του επιστημονικού διαφωτισμού. Οι περιγραφές του για τον χώρο και τον χρόνο φαίνονταν
να ανατρέπουν τον ισχυρισμό του Καντ ότι ορισμένα πράγματα για τον Κόσμο τα ανακαλύπτουμε απλά και μονο συλλαμβάνοντάς τα
με τον νου μας, με τη διαίσθησή μας χωρίς να κουνηθούμε ένα βήμα από την πολυθρόνα μας.

Ο Μπέρτραντ Ράσσελ ήταν το δεύτερο όνομα στο τιμητικό πάνθεον του Κύκλου.  Στον Ράσσελ εκτιμούσαν ότι το ότι υποστήριξε με πάθος
τον εμπειρισμό, τη θεωρία που λέει ότι όλη η γνώση μας για τον κόσμο προέρχεται από την εμπειρία. Θαύμαζαν επίσης την πρωτοποριακή του εφαρμογή της Λογικής στα μαθηματικά και στη γλώσσα. Ο Ρούντολφ Κάρναπ και ο Χανς Χαν ανήκαν στους ελάχιστους που είχαν διαβάσει και καταλάβει το Principia Mathematica .

Εκείνος όμως για τον οποίο το κίνημα έτρεφε βαθύτατο σεβασμό ήταν ο Λούντβιχ Βιττγκενστάιν. Ο Σλικ ήταν από τους πρώτους που αναγνώρισαν
την πρωτοτυπία του Tractatus Logico-Philosophicus και στα μέσα της δεκαετίας του 1920 το Tractatus διαβάστηκε δυνατά και συζητήθηκε φράση προς φράση από την ομάδα του Κύκλου , όχι μονο μία φορά αλλά δύο. Η έντονη λατρεία στον Βιττγκενστάιν άρχισε να υποχωρεί μετά το 1930.


Ο Λογικός Θετικισμός


Ο Λογικός Θετικισμός υπήρξε πριν απόλα ένα κίνημα που μιλούσε στο όνομα της ακρίβειας και της προόδου στις επιστήμες. Σκοπός του ήταν να δανειστεί τη Μέθοδο που είχε στηρίξει τόσο καλά την επιστήμη και να αποστάξει στην ουσία της. Και αυτό όχι μόνο για να εξυγιάνει την ίδια την επιστήμη από τη ροπή της προς τη μυστικιστική ασάφεια και τη Μεταφυσική αλλά και για να εξυγιάνει όλους τους τομείς της διανόησης. Επηρεασμένοι από το πνεύμα που κυριαρχούσε στη Βιέννη εκείνη την εποχή οι στοχαστές του Κύκλου θέλησαν να θάψουν όσο πιο γρήγορα μπορούσαν τα κατάλοιπα των παλιών ιδεών και αναστήσουν στη θέση τους ένα σύστημα με υγιή θεμέλια βασισμένα στις εμπειρικές επιστήμες.
 

Ένας λόγος για τον οποίο ο Κύκλος της Βιέννης ασκούσε ιδιαίτερη γοητεία στον κόσμο της φιλοσοφίας ήταν ότι πρότεινε το θεμελιακό αξίωμα : « Υπάρχουν δύο τύποι έγκυρων προτάσεων.

Πρώτον οι προτάσεις που είναι δυνατόν να χαρακτηριστούν αληθείς ή ψευδείς με κριτήριο το νόημα των λέξεων που χρησιμοποιούν. Η σχέση λόγου χάρη «2+2 = 4» ή λογικές συνεπαγωγές του τύπου «Όλοι οι άνθρωποι είναι θνητοί, ο Σωκράτης είναι άνθρωπος άρα ο Σωκράτης είναι θνητός».

Δεύτερον, έγκυρες προτάσεις είναι οι εμπειρικές προτάσεις που επιδέχονται διαδικασίες εμπειρικής εξακρίβωσης.   «Το νερό βράζει στους 1000» ή  «η Γη είναι επίπεδη».

Όλες οι άλλες προτάσεις είναι κυριολεκτικά χωρίς νόημα. Από τη στιγμή που δεν μπορούμε να επαληθεύσουμε εμπειρικά την ύπαρξη ή ανυπαρξία του Θεού κάθε ισχυρισμός θρησκευτικού περιεχομένου ήταν από διανοητική άποψη χωρίς νόημα. Δηλώσεις όπως «το να σκοτώσεις είναι κακό πράγμα» «πρέπει κανείς να είναι πάντα ειλικρινής» « ο Πικάσο είναι καλύτερος ζωγράφος από τον Μονέ» πρέπει να αντιμετωπίζονται ως εκφράσεις προσωπικών κρίσεων ως ισοδύναμες δηλαδή με τις προτάσεις «δεν εγκρίνω τον φόνο» « κατά την άποψή μου οι άνθρωποι πρέπει πάντα να λένε την αλήθεια» , «προτιμώ τον Πικάσο από τον Μονέ» .


Ο ΛΟΓΙΚΟΣ ΘΕΤΙΚΙΣΜΟΣ θεμελιώνεται στην πεποίθηση ότι « για να έχει νόημα μία πρόταση πρέπει να είναι είτε ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ( οπότε τα εάν είναι αληθής ή ψευδής μπορεί να προσδιοριστεί εξετάζοντας το νόημα των λέξεων και των συμβόλων που τη συγκροτούν ) είτε να επιδέχεται έλεγχο μέσω ΕΜΠΕΙΡΙΚΗΣ  διαδικασίας ( παρατήρησης, πειράματος ) »

Στα δύσκολα χρόνια που ακολούθησαν ο λογικός θετικισμός ο οποίος θεωρούσε τον εαυτό του τέκνο της επιστημονικής μεθοδολογίας και πρέσβευε ότι σκοπός της φιλοσοφίας είναι να αποσαφηνίζει το νόημα των προτάσεων έγινε  θύμα της ανόδου των ναζιστικών δυνάμεων.
 

Το 1936 o Moritz Schlick δολοφονήθηκε από έναν σχιζοφρενή στα σκαλιά της σκάλας του Πανεπιστημίου της Βιέννης. Ο Τύπος θεώρησε δεδομένο ότι ο Schlick ήταν Εβραίος και εξέφρασε συμπάθεια για τον δολοφόνο . Το ότι κανείς δεν σκέφτηκε να αντιδράσει λέγοντας απλώς ότι «η ΦΥΛΗ του Schlick ή και των άλλων μελών του Κύκλου δεν θα έπρεπε να έχει την παραμικρή σημασία» περιγράφει την αντισημιτική πολιτική ατμόσφαιρα του 1936. Οι  τέσσερεις πάντως πυροβολισμοί  στο κορμί του Schlick είχαν ως θύμα και τον Κύκλο της Βιέννης. Ο Λογικός Θετικισμός συνέχισε την τροχιά του κυρίως στον αγγλοσαξωνικό χώρο.
 

ο Κύκλος και ο Ludwig Wittgenstein


Η ισχυρή προσωπικότητα του Wittgenstein και οι μεταρρυθμιστικές ιδέες  του για τη φιλοσοφία, η σφοδρότητα της εκστρατείας του να απαλλάξει τους συγχρόνους του από προσχηματισμένες παραδοχές έδωσαν νέα μορφή στον ευρωπαϊκό στοχασμό. Πολλοί από τους υποστηρικτές του Λογικού Θετικισμού θεώρησαν ότι το Tractatus του Wittgenstein ήταν το « δικό τους» βιβλίο, το έργο που τους δικαίωνε. Βασιζόμενοι μάλιστα σε αυτό είχαν οδηγηθεί στην
ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΙΜΟΤΗΤΑΣ την οποία οφείλει κανείς να χρησιμοποιήσει για να κρίνει εάν μία πρόταση είναι επιστημονική. Η ερμηνεία όμως που είχαν αποδώσει στα γραφόμενα στο Tractatus είναι συζητήσιμη.

Ο Wittgenstein είχε χωρίσει τις προτάσεις σε εκείνες που μπορούμε να διατυπώσουμε και σε εκείνες για τις οποίες πρέπει να σιωπούμε.
Στην πρώτη κατηγορία ανήκαν οι ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ, στη δεύτερη οι ΗΘΙΚΕΣ. Αυτό που παρανόησαν τα μέλη του Κύκλου ήταν ότι ο Wittgenstein δεν πίστευε ότι « το άρρητο  είναι ανοησία ».  Αντίθετα θεωρούσε ότι «τα πράγματα για τα οποία δεν μπορούμε να μιλήσουμε έχουν ιδιαίτερη σημασία».
Τα μέλη του Κύκλου ήταν άνθρωποι επιστήμονες που απέρριπταν τη μεταφυσική την ηθικολογία και την πνευματικότητα. Αρχικά πίστεψαν ότι το Tractatus  εξέφραζε την ίδια αντίληψη. Λίγα χρόνια μετά βρέθηκαν μπροστά σε έναν άνθρωπο που απήγγελε ποίηση και ήταν κατά το ήμισυ μυστικιστής.


ο Κύκλος και ο Karl Popper


Ο Karl Popper  Βιεννέζος κι αυτός με εβραϊκή καταγωγή, τότε δηλαδή το 1929,  27 ετών,  ποτέ δεν πήρε μέρος στις εβδομαδιαίες συζητήσεις του Κύκλου. Ο ίδιος αργότερα εξομολογείται ότι ποτέ δεν έγινε μέλος του Κύκλου.

Το πρώτο του μεγάλο έργο Logik der Forschhung ( Η Λογική της επιστημονικής ανακάλυψης ) που εκδόθηκε το 1934 ήταν εξίσου αξιόλογο με τα έργα
των μελών του Κύκλου. Γιατί άραγε ο Κύκλος αγνόησε τον νέο αυτό Βιεννέζο στοχαστή ; Μια απάντηση θα μπορούσε  να είναι ότι «αυτό συνέβη επειδή
έτσι το θέλησε ο Moritz Schlick» και ο Schlick δεν εκτιμούσε τον Popper.  Πιο καθοριστικός παράγων όμως πρέπει να είναι η βαθύτατη αντιπάθεια
του Popper για τον τότε γκουρού του Schlick - αλλά και των περισσότερων μελών- , και τον Ludwig Wittgenstein

Η περιφρόνηση του νεαρού τότε Popper στο έργο του Wittgenstein είχε εκφραστεί και δημόσια λίγα χρόνια αργότερα το έτος δηλαδή 1932
Karl Popperσε μία τρικυμιώδη συνάντηση που έγινε μπροστά σε ευρύτερο κοινό. Τον κατηγορούσε ότι συμπεριφερόταν όπως η Καθολική Εκκλησία, απαγορεύοντας κάθε συζήτηση πάνω στα ζητήματα στα οποία ο ίδιος δεν είχε να δώσει απαντήσεις. Σε όλη την υπόλοιπη ζωή του  αναφερόταν στον Κύκλο της Βιέννηςτ τονίζοντας τη φιλοσοφική απόσταση πουτον χώριζε από αυτόν.

Στη θέση της ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΙΜΟΤΗΤΑΣ εκείνος πρότεινε τη ΔΙΑΨΕΥΣΙΜΟΤΗΤΑ ως κριτήριο για το « ΕΑΝ ΜΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ»
Και η άποψή του ήταν ιδιαίτερα σοβαρή και εμπεριστατωμένη. Κανένας αριθμός πειραμάτων δεν μπορεί να αποδείξει την ορθότητα μιας θεωρίας όπως ότι ο ήλιος θα ανατέλλει πάντοτε, εφόσον όσες φορές και να ανατείλει ο ήλιος δεν υπάρχει τίποτε που να αποκλείει ότι κάποια μέρα στο μέλλον δεν θα φανεί. Αντίθετα, ένα μόνο αρνητικό εμπειρικό δεδομένο αρκεί για αποδείξει ότι μια θεωρία είναι εσφαλμένη.  Μία θεωρία μπορεί να θεωρηθεί ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ εφόσον είναι ανοικτή στη ΔΙΑΨΕΥΣΗ της

 

ο Κύκλος και ο Kurt  Gödel - Ένας πλατωνιστής ανάμεσα σε θετικιστές

 

Ο Kurt Gödel  έγινε μέλος του Κύκλου πριν ακόμα πάρει το πτυχίο του και συμμετείχε τακτικά στις εβδομαδιαίες συνεδρίες από το 1926 ως το 1928, τη χρονιά που στράφηκε στη μελέτη της ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΛΟΓΙΚΗΣ αφού προηγουμένως – το 1924 – είχε μεταστραφεί από τη Φυσική στα Μαθηματικά.
Είχε ωστόσο μυηθεί στον ΠΛΑΤΩΝΙΣΜΟ στα 19 του,  ένα χρόνο πριν από την πρόταση να συμμετέχει στον Κύκλο.

Ωστόσο δεν φαίνεται να επηρεάστηκε από τον ΑΝΤΙΜΕΤΑΦΥΣΙΚΟ προσανατολισμό των άλλων μελών που άργησαν να διακρίνουν ότι ο Gödel
 δεν ήταν ένας από αυτούς. Φαίνεται όμως ότι κι εκείνος απέφευγε να διαφοροποιηθεί ανοικτά. Η αποστροφή του για τις συγκρούσεις ήταν τόσο ακραία
 που όλοι την ερμήνευαν ως μία από τις ιδιοτροπίες του και σίγουρα όχι την πιο παράξενη.



http://users.sch.gr/kassetas/0%20000%200aCIRCLEVienna.htm

 
Logged

Pages: 1 [2] Go Up Print
Jump to:  

Powered by SMF | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC
Scribbles2 | TinyPortal © Bloc | XHTML | CSS
Loading...