Από την Καθημερινή της Κυριακής
Ακριβός ο άρτος, φτωχά τα θεάματα
Στη μικρή ελληνική αγορά, οι συναυλίες ξένης μουσικής με αστέρες περασμένων δεκαετιών βγαίνουν στον πλειστηριασμό
Της Γιουλης Επτακοιλη
Πόσες συναυλίες ξένης μουσικής θα παρακολουθήσετε αυτό το καλοκαίρι; Η ερώτηση δεν απαντάται χωρίς σκέψη, γιατί και φέτος, στον οικονομικό προϋπολογισμό, ατομικό ή οικογενειακό, θα προστεθεί το βαρίδι των φουσκωμένων τιμών εισιτηρίων: 35 ευρώ σε ελάχιστες περιπτώσεις, 45, 60, 80, 100 ευρώ στις περισσότερες και 200 ευρώ για όσους νιώθουν VIP...
Γιατί στην υπόλοιπη Ευρώπη τα εισιτήρια κυμαίνονται σε πολύ λογικές τιμές και, μάλιστα, για συναυλίες με πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον; Ποια είναι η σχέση ποιότητας - τιμής; Μπορούμε να την κρίνουμε ή είναι μια απόλυτα προσωπική επιλογή; Ποιο είναι το πραγματικό κόστος μιας συναυλίας; Τα 150.000 ευρώ που θα κοστίσει περίπου η φετινή συναυλία του Ελβις Κοστέλο στο Ηρώδειο ή τα 600.000 ευρώ, που έπρεπε να καταβάλει γνωστός παραγωγός συναυλιών για να εξασφαλίσει μια εμφάνιση του Μπομπ Ντίλαν;
Ο γνωστός ραδιοφωνικός παραγωγός και δημοσιογράφος Γιάννης Πετρίδης, ο έμπειρος διοργανωτής συναυλιών Πασχάλης Μουχταρίδης και η καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ Sani της Χαλκιδικής, Ολγα Ταμπουρή, προσπαθούν να μας λύσουν μια απορία: Πρέπει και ως κοινό να νιώθουμε οι «φτωχοί συγγενείς» της Ευρώπης; Και, αν ναι, γιατί καλούμαστε να βάλουμε τόσο βαθιά το χέρι στην τσέπη;
Πασχάλης Μουχταρίδης
Οι... δημοπρασίες ανεβάζουν τις τιμές
«Εχουμε φθάσει στο σημείο να υπάρχουν πολύ ακριβά εισιτήρια, κανονικά εισιτήρια και φθηνά εισιτήρια. Η τελευταία κατηγορία είναι αυτή που συναντάμε σπανιότερα», παραδέχεται ο Πασχάλης Μουχταρίδης. «Η σχέση ποιότητας - τιμής δεν με απασχολεί, γιατί νομίζω ότι κανείς δεν μπορεί να την κρίνει. Είναι προσωπική επιλογή αν θα διαθέσει κάποιος 750 ευρώ για τη συναυλία της Μπάρμπαρα Στρέιζαντ στο Λονδίνο. Εγώ μπορεί να μην τα διαθέσω, υπάρχουν πολλοί, όμως, που θα το κάνουν. Το σημαντικό είναι να εξετάσουμε γιατί υπάρχουν ακριβά εισιτήρια. Ο κυριότερος λόγος είναι ότι για να έρθουν κάποια ονόματα στην Ελλάδα γίνεται δημοπρασία από τα ελληνικά γραφεία. Και τα γνωστά γραφεία συναυλιών αλλά και αυτά που εμφανίζονται κάθε καλοκαίρι σαν πυροτεχνήματα μπαίνουν στο παιχνίδι της διεκδίκησης προσφέροντας όλο και μεγαλύτερο ποσό με αποτέλεσμα η τιμή να ανεβαίνει στα ύψη. Αυτό που έζησα πέρυσι προσπαθώντας να εξασφαλίσω τον Μπομπ Ντίλαν για συναυλία, δεν πρόκειται να το ξεχάσω ποτέ. Η αρχική πρόταση που έκανα ήταν 120 χιλιάδες ευρώ για μία συναυλία στο θέατρο Λυκαβηττού, και με τον πλειστηριασμό που έγινε, η τιμή έφτασε στις 600 χιλιάδες ευρώ για μία συναυλία σε γήπεδο. Κι εδώ κρύβεται άλλος ένας λόγος. Οτι δηλαδή, στην Ευρώπη και την Αμερική, οι ατζέντηδες ενδιαφέρονται μόνο για τα λεφτά. Δεν δίνει κανείς σημασία αν είσαι γνωστό όνομα στο χώρο σου. Τη στιγμή που ένα νέο και άγνωστο γραφείο εμφανιστεί με μεγαλύτερη προσφορά θα κερδίσει την κούρσα. Δεν υπάρχουν ρομαντικές καταστάσεις στη μουσική βιομηχανία σήμερα».
Η Θεσσαλονίκη κάνει ζημιά
Το πρόβλημα διογκώνεται αν προσθέσει κανείς και το γεγονός ότι ένα γκρουπ που θα έρθει στην Ελλάδα θα κάνει μία ή δύο το πολύ συναυλίες. «Η Ελλάδα δεν είναι κέντρο και δεν αφορά καθόλου το μεγαλύτερο μέρος της δισκογραφίας, επειδή δεν γίνονται αξιόλογες πωλήσεις», συμπληρώνει ο Πασχάλης Μουχταρίδης.
«Στο εξωτερικό μπορεί και να είναι ακόμα υγιής η αγορά. Εδώ, σίγουρα δεν είναι. Γι’ αυτό και τα περισσότερα ονόματα δεν έχουν καμία απολύτως αγωνία να παίξουν στη χώρα μας. Θα προτιμήσουν τη Γερμανία γιατί εκεί θα εμφανιστούν σε τρεις - τέσσερις πόλεις. Στην Ελλάδα, πράγματι, μπορείς να κάνεις μόνο μια συναυλία. Η δεύτερη που συνήθως γίνεται στη Θεσσαλονίκη πραγματοποιείται μόνο και μόνο επειδή την έχουμε πληρώσει και δυστυχώς, είναι χαμένη από χέρι. Ακούγεται πολύ θλιβερό αλλά είναι αλήθεια. Η Θεσσαλονίκη δεν έχει κοινό και γι’ αυτό έχει κάνει μεγάλη ζημιά στην αγορά τα τελευταία χρόνια. Αντε να εξηγήσεις σ’ ένα γκρουπ γιατί το κοινό του φτάνει με το ζόρι τα χίλια άτομα».
Πέρα, όμως, από τα πρακτικά προβλήματα, ποια είναι η ευθύνη των διοργανωτών; Και, κυρίως, πώς μπορούν να προστατεύσουν το κοινό; «Πιστέψτε με», τονίζει ο Π. Μουχταρίδης, «με εξαίρεση ένα δυο “τρελούς” κανένα γραφείο παλιό ή νέο δεν θέλει να έχει ακριβό εισιτήριο. Ολοι ξεκινάμε από τα 30 ευρώ και τελικά επειδή βλέπουμε ότι δεν μπορούμε να αντεπεξέλθουμε ανεβαίνουμε στα 40 με 45 ευρώ. Βέβαια, όταν βλέπεις συναυλίες και παραστάσεις με εισιτήρια που ξεπερνούν τα 100 ευρώ, τότε κάτι έχει συμβεί».
Γιάννης Πετρίδης
Πόσοι θα πάνε στους Arctic Monkeys;
Ο Γιάννης Πετρίδης δίνει μιαν άλλη εξαιρετικά ενδιαφέρουσα παράμετρο, αναφερόμενος στις ευθύνες των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και του κοινού. «Σίγουρα τα εισιτήρια είναι πολύ πιο ακριβά στην Ελλάδα αλλά είναι περισσότερα και τα έξοδα. Μαθαίνω, όμως, ότι στην Τουρκία –στην Κωνσταντινούπολη κυρίως– που βρίσκεται σε ανάλογη θέση με τη δική μας στο συναυλιακό χάρτη, εμφανίζονται πολύ πιο σημαντικά ονόματα και κυρίως, πιο φρέσκα. Στην Ελλάδα συμβαίνει κάτι παράδοξο. Το κοινό έχει αποκοπεί απ’ ό,τι συμβαίνει στο εξωτερικό και μεγάλες ευθύνες γι’ αυτό έχουν οι ραδιοφωνικοί σταθμοί που δεν μεταφέρουν την πραγματική εικόνα της ροκ μουσικής. Πριν από δύο καλοκαίρια, ο Νίκος Τριανταφυλλίδης έφερε στην Ελλάδα τους White Stripes, που προσωπικά θεωρώ ότι είναι ένα πολύ σημαντικό ροκ γκρουπ. Η ανταπόκριση του κόσμου δεν ήταν αυτή που έπρεπε. Πώς αυτό το γραφείο θα συνεχίσει ανάλογες μετακλήσεις; Εδώ και δυο τρία χρόνια ζούμε μια από τις καλύτερες περιόδους της ροκ μουσικής με νέα ονόματα όπως οι Arctic Monkeys, οι Killers, οι Kings of Leon. Στο εξωτερικό σκίζουν, αν έρθουν στην Ελλάδα για συναυλία δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι θα έχουν κόσμο». Θα διέθετε ο Γιάννης Πετρίδης αρκετά ευρώ για ένα «δεινοσαυρικό» συγκρότημα; «Δεν θα πήγαινα στη συναυλία των Scorpions για παράδειγμα, θα πλήρωνα όμως για να δω τον Ντίλαν. Δεν έχει να κάνει με την ηλικία, αλλά με το ποιος βρίσκεται στη σκηνή».
Ολγα Ταμπουρή
Πολλές πόρτες είναι κλειστές
«Το κοινό εκπαιδεύεται», υπογραμμίζει από την πλευρά της η Ολγα Ταμπουρή, καλλιτεχνική διευθύντρια του αυτοχρηματοδοτούμενου φεστιβάλ Sani. «Ο κόσμος έχει κουραστεί να βλέπει παρωχημένους καλλιτέχνες και γκρουπ περασμένων δεκαετιών και διψάει για κάτι καινούργιο. Σίγουρα υπάρχει ρίσκο αλλά στο τέλος νομίζω ότι θα ακολουθήσουν πολλοί. Πρέπει, επίσης να σημειώσουμε ότι ναι μεν τα γραφεία συναυλιών σπανίως ρισκάρουν, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει αυξημένη καλλιτεχνική ποιότητα στην Ελλάδα παράλληλα όμως, είναι γεγονός ότι πολλές πόρτες στο εξωτερικό είναι κλειστές απλώς και μόνο επειδή δεν ενδιαφέρονται καθόλου για την ελληνική αγορά. Στα παραπάνω προσθέστε και το ότι είμαστε των άκρων. Υπάρχουν περίοδοι με πάρα πολλές εκδηλώσεις, που είναι αδύνατον να αφομοιωθούν από το ελληνικό κοινό, και άλλες με πλήρη ξηρασία. Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι παίζει πολύ μεγάλο ρόλο πότε θα φέρεις ένα γκρουπ και ποιο χώρο θα επιλέξεις για τη συναυλία του. Ακούγεται απλό, αλλά είναι κρίσιμο. Πολλές συναυλίες έχουν ατυχήσει εξαιτίας αυτών των παραμέτρων».
Συμπέρασμα: από την καλοκαιρινή ποπ - ροκ καταιγίδα της Ευρώπης, λίγες ψιχάλες φτάνουν στην Ελλάδα. Ναι, μεν το γεγονός ότι δεν βρισκόμαστε στο κέντρο της Ευρώπης δυσκολεύει τις μετακλήσεις, από την άλλη πλευρά, όμως, οι περισσότερες απ’ αυτές που γίνονται υπερτιμολογούνται...
Συναυλίες στην Ελλάδα
- 9 Ιουνίου: The Waterboys, θέατρο Βράχων Βύρωνα.
Τα πρώτα εισιτήρια στην προπώληση κοστίζουν 30 ευρώ, τα επόμενα 35 και στο ταμείο 40 ευρώ.
- 16 Ιουνίου: Eject Φεστιβάλ, γήπεδο μπέιζμπολ στο Ελληνικό. Συμμετέχουν οι Beastie Boys, Madness και Underworld.
Τιμή εισιτηρίου: 60 ευρώ.
- 18 Ιουνίου: Scorpions, Τζο Κόκερ, Juliette and the Licks, Στάδιο Καραϊσκάκη.
Τιμές εισιτηρίων: 40, 50 και 80 ευρώ.
- 29 Ιουνίου: Cocorosie και Mary And The Boy, Θέατρο Ρεματιάς Χαλανδρίου.
Τιμές: 25 ευρώ για τους πρώτους που θα αγοράσουν εισιτήριο, 30 ευρώ προπώληση και 35 ευρώ στο ταμείο.
- 29 Ιουνίου: Ρόκγουεϊβ Φεστιβάλ, Τerravibe Μαλακάσα. Ο Ρόμπερτ Πλαντ, οι Εurope και ο Κρις Κορνέλ.Τιμές: 55, 77 και 88 ευρώ. Οι Heaven & Hell, Dream Theater, Iced Earth, Anathema και Kinetic την 1η Ιουλίου.
Τιμές: 55, 77 και 88 ευρώ. Metallica, Mastodon, My Dying Bride και Dirt Spawn Disease στις 3 Ιουλίου. Τιμές: 66, 88 και 110 ευρώ. Τιμή εισιτηρίου τριημέρου: 148,50 ευρώ.
- 7 Ιουλίου: Φαϊρούζ, Ηρώδειο.
- 10 Iουλίου: Ελβις Κοστέλο και Αλέν Τουσέν, Ηρώδειο.
- 25 Ιουλίου: Νόρα Τζόουνς, Ηρώδειο.
(Οι τιμές των εισιτηρίων στο Ηρώδειο κυμαίνονται από 15 ώς 100 ευρώ με πολλές διαβαθμίσεις.)
- 17 Ιουλίου: Β-52’s, θέατρο Λυκαβηττού.
Τιμή: 45 ευρώ.
- 17, 18 και 19 Ιουλίου: Fly Beeyond Φεστιβάλ, Ολυμπιακό Στάδιο. Την πρώτη μέρα εμφανίζονται η Αβριλ Λαβίν και οι The Rasmus, τη δεύτερη οι James, Αir και Τόρι Εϊμος και την Τρίτη η Πινκ και οι Sugarbabes.
Τιμές εισιτηρίων: 60 ευρώ το ημερήσιο, 90 ευρώ του διημέρου και 110 ευρώ του τριημέρου.
- 26 Ιουλίου: Τζορτζ Μάικλ, Ολυμπιακό Στάδιο.
Τιμές εισιτηρίων: 50, 70, 80, 100, 200 ευρώ.
Eπιλογές από τα φεστιβάλ του εξωτερικού
- Δανία: Roskilde Festival 2007, 5–8 Ιουλίου
Το πιο σημαντικό ροκ φεστιβάλ της Ευρώπης. Ολα τα σπουδαία γκρουπ και καλλιτέχνες θεωρούν απαραίτητο να περάσουν έστω και μία φορά από εκεί. Εκατόν εξήντα συναυλίες θα γίνουν φέτος στο Roskilde, από την 1 ώς τις 8 Ιουλίου. Το επίσημο κομμάτι του φεστιβάλ ξεκινάει στις 5 Ιουλίου. Μερικά ονόματα: Arcade Fire, Arctic Monkeys, Beirut, Beastie Boys, Mπιορκ, Τhe Killers, Klaxons, LCD Soundsystem, John Legend, Μatmos, Mika, Muse, Queens Of The Stone Age, Red Hot Chili Peppers, Tiesto, Wilco. Οσο για την τιμή: 200 ευρώ ενιαίο εισιτήριο για όλες τις συναυλίες, επί επτά ημέρες. Πληροφορίες:
www.roskilde-festival.dk- Αγγλία: Reading Festival 2007, 24–26 Αυγούστου
Το ιστορικό βρετανικό φεστιβάλ συγκεντρώνει την αφρόκρεμα της ποπ και ροκ μουσικής. Στις τρεις ημέρες της διάρκειάς του θα παρελάσουν οι: Razorlight, Kings Of Leon, Red Hot Chili Peppers, Arcade Fire, Blok Party, NIN, The Smashing Pumkins, Fall Out Boy μεταξύ πολλών άλλων. 60 λίρες το εισιτήριο για κάθε μέρα, 145 λίρες το ενιαίο.
Πληροφορίες:
www.readingfestival.com- Kαναδάς: Διεθνές Τζαζ Φεστιβάλ του Μόντρεαλ, 28 Ιουνίου–8 Ιουλίου
Μια τεράστια διοργάνωση με εκπληκτικές συμμετοχές και ατμόσφαιρα γιορτής σε ολόκληρη την πόλη. Θα την τιμήσουν οι: Μπομπ Ντίλαν, Μανού Τσάο, Χάρι Κόνικ Τζούνιορ, Γουίντον Μαρσάλις, Σον Λένον κ.ά. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι οι τιμές των εισιτηρίων για τη συναυλία του Μπομπ Ντίλαν ξεκινούν από 69 δολάρια. Πληροφορίες:
www.montrealjazzfest.com- Eλβετία: Μontreux Jazz Festival, 6–21 Iουλίου
Κάθε χρόνο κερδίζει τον τίτλο του πλουσιότερου φεστιβάλ με συμμετοχές από όλα τα είδη της μουσικής. Το ίδιο θα συμβεί κι αυτό το καλοκαίρι, αφού στο πρόγραμμά του συναντάμε τους: Τhe Chemical Brothers, Beastie Boys, Iσμαέλ Λο, Τσικ Κορία, Νόρα Τζόουνς, Τζορτζ Μπένσον, Αλ Ζαρό, Τζεφ Μπεκ, Βαν Μόρισον, Pet Shop Boys, Ρούφους Γουεϊνράιτ κ.ά. Τιμές εισιτηρίων ξεκινούν από 40 ευρώ και ποικίλλουν ανάλογα από την ημέρα, τον καλλιτέχνη, τις συμμετοχές και τη θέση. Πληροφορίες:
www.montreauxjazz.com