Κείμενο καλέσματος στη ΓΣ 8/10 και στη διαμόρφωση κοινού πλαισίου εν όψει της ΓΣ, απο το ΑΡΑΓΕ-ΕΑΑΚ
http://arage-e-a-a-k.blogspot.gr/2014/10/810.htmlΗρεμία πριν από την καταιγίδαΣτην πρόσφατη ομιλία του για τα 40 χρόνια της Νέας Δημοκρατίας ο Σαμαράς σημείωσε τα εξής:
«Η Νέα Ελλάδα δεν θα είναι κουκίδα στο χάρτη», «Δεν θα εμφανίζεται, στα πρωτοσέλιδα του
διεθνούς τύπου, όπως γινόταν μέχρι πρόσφατα, ως μόνιμη εστία κρίσης ή ως παράδειγμα προς
αποφυγήν», «Θα είναι παράγων σταθερότητας για την περιοχή της, παράδειγμα ανάπτυξης και
ευημερίας, υπόδειγμα Παιδείας, κέντρο Έρευνας και παγκόσμια εστία Πολιτισμού». Μετά από 4
χρόνια κρίσης, γνωρίζουμε πλέον πως η πορεία της χώρας προς την ανάπτυξη και τη σταθερότητα
βασίζεται πάνω στο βάθεμα της εκμετάλλευσης του ελληνικού λαού και της προσπάθειας για την
τρομοκράτησή του. Αυτό σημαίνει μειώσεις μισθών και κατάργηση εργασιακών δικαιωμάτων,
ιδιωτικοποιήσεις-ξεπούλημα κοινωνικών αγαθών όπως νερό και ρεύμα, απολύσεις (με περιτύλιγμα αξιολόγησης),
καταστολή και ποινικοποίηση των αγώνων. Αυτές οι γενικότερες κατευθύνσεις από την πλευρά κυβέρνησης-ΕΕ-ΔΝΤ,
μας βοηθούν να καταλάβουμε και τις επιχειρούμενες μεταρρυθμίσεις στο χώρο της παιδείας.
Η υποχρηματοδότηση των ιδρυμάτων συνεχίστηκε για ένα ακόμη καλοκαίρι, αφού κλήθηκαν να καταθέσουν
εκ νέου μειωμένους, εως και κατά 20%, προϋπολογισμούς. Σα να μην έφτανε αυτό, η αιφνίδια εντολή του
υπουργείου παιδείας για περικοπές σε προϋπολογισμούς μιας σειράς ερευνητικών προγραμμάτων
συνοδεύτηκε από ενθουσιώδεις δηλώσεις του υπουργού για την διευκόλυνση της (δυνατότητας)
χρηματοδότησής τους από ιδιωτικούς φορείς. Ταυτόχρονα, μια ιδιωτική εταιρεία κλήθηκε να αξιολογήσει
τη στελέχωση των ΑΕΙ σε διοικητικό προσωπικό, ως συνέχεια και δικαιολόγηση του μέτρου της
διαθεσιμότητας και των απολύσεων. Αν λάβουμε υπόψιν και την προγραμματική θέση της κυβέρνησης
για αξιοποίηση της έρευνας και της καινοτομίας στην εθνική ανάπτυξη, είναι ξεκάθαρος ο ρόλος που
οδηγούνται να παίξουν τα ΑΕΙ-ΤΕΙ το επόμενο διάστημα και η λειτουργία τους με καθαρά
ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Όλα αυτά σε συνδυασμό με την υπολειτουργία πλευρών των ιδρυμάτων
λόγω διαθεσιμοτήτων-υποχρηματοδότησης και τις μεσαιωνικές εργολαβίες σε φύλαξη-καθαριότητα,
συνθέτουν μια ιδιόμορφη εικόνα για τις νέες συνθήκες που θα επικρατούν στο πανεπιστήμιο. Αυτή
η κατάσταση δεν μπορεί να είναι τελική, παρά μόνο ενδιάμεση, προς την κατεύθυνση διαμόρφωσης
ενός πανεπιστημίου που θα λειτουργεί "ομαλά" και θα καλύπτει τις ανάγκες του κεφαλαίου και της ΕΕ.
Αυτή η πορεία, σφραγίζεται από τις διαγραφές φοιτητών και από την συγκρότηση-ψήφιση των
οργανισμών ανά ίδρυμα.
Το μέτρο των διαγραφών αφορά όλους τους φοιτητές. Όποια μορφή κι αν έχουν οι πρώτες διαγραφές,
θα σημάνουν την προετοιμασία των όρων για την καθιέρωση των διαγραφών στα ν+2 χρόνια και άρα
έρχονται να πλήξουν όλους τους φοιτητές. Σε επόμενο διάστημα, θα αποκλείσουν από την ανώτατη
εκπαίδευση όλους τους φοιτητές που δεν θα μπορούν να ανταπεξέλθουν στους εντατικοποιημένους
ρυθμούς σπουδών ή στο κόστος διαβίωσης. Θα αποκλείσουν πρώτα και κύρια αυτούς για τους
οποίους το νοίκι, το ρεύμα, το φαγητό έξω από τη λέσχη αποτελεί ασήκωτο βάρος. Θα αποκλείσουν
τους φοιτητές που αναγκάζονται να δουλεύουν παράλληλα με την φοίτηση τους είτε συμπληρωματικά
προς το οικογενειακό εισόδημα, είτε για την οικονομική τους επιβίωση. Η έκταση που θα πάρει το μέτρο,
αποκρύπτεται συστηματικά από όσους παραγνωρίζουν την καθιέρωση διαγραφών μετά από διαδοχικές
αποτυχίες σε εξετάσεις μαθημάτων, καθώς και τις διαγραφές ως πειθαρχικές κυρώσεις σε όσους
αντιδρούν στην εφαρμογή του νόμου-πλαίσιο ή διεκδικούν μέσω ριζοσπαστικών πρακτικών ( όπως
οι καταλήψεις και οι παραστάσεις διαμαρτυρίας). Θα φροντίζουν ώστε να μην αγωνιζόμαστε για
τις σπουδές μας και το μέλλον μας υπό το φόβο του να βρεθούμε εκτός σχολών από τη μια στιγμή
στην άλλη.
Η "βίβλος" σύμφωνα με την οποία θα λειτουργούν τα ιδρύματα από δω και στο εξής (η οποία
θα περιλαμβάνει και τις διαγραφές) θα είναι οι οργανισμοί - εσωτερικοί κανονισμοί τους. Αυτοί
επιφέρουν αλλαγές σε πάμπολλες πτυχές των ιδρυμάτων. Κάποιες από τις βασικές, είναι οι εξής:
• Η διάσπαση των προγραμμάτων σπουδών σε τρεις κύκλους, με τη συνεπακόλουθη διάσπαση
των γνωστικών αντικειμένων, την ποσοτικοποίηση της γνώσης μέσω πιστωτικών μονάδων ECTS, την
αντικατάσταση των πτυχίων από τίτλους σπουδών, την αποστοίχιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων
από αυτά. Η διαμόρφωση αποφοίτων με πτυχία διαφορετικών ταχυτήτων, θα εντείνει τα φαινόμενα
ατομικής διαπραγμάτευσης των μελλοντικών εργαζομένων με τον εργοδότη. Στα πολυτεχνεία αυτό
θα σημαίνει σπάσιμο του διπλώματος σε 3+2 ή 4+1 έτη (bachelor και master), επιβολή διδάκτρων
στο master που πλέον θα θεωρείται δεύτερος κύκλος σπουδών, καθώς και οικονομικά/εξεταστικά
φίλτρα ανάμεσα σε αυτούς τους κύκλους. Ταυτόχρονα, καθιερώνονται προγράμματα σπουδών
σύντομου κύκλου (δηλαδή υπερεξειδικευμένα μονοετή και διετή προγράμματα) καθώς και Σχολές
Δια Βίου Μάθησης, οι οποίες περισσότερο θα αποτελούν πηγή εσόδων για το ίδρυμα, παρά εφόδιο
στον ατομικό φάκελο προσόντων των ανέργων που θα σέρνουν το κουφάρι τους σε προγράμματα
κατάρτισης-επανακατάρτισης.
• Η σύσταση Οικονομικού Συμβουλίου καθώς και η ίδρυση ΝΠΙΔ, για την εκμετάλλευση
(λέγε με ξεπούλημα)-υπενοικίαση περιουσίας, υποδομών και εξοπλισμού των ιδρυμάτων,
όπως τα εργαστήριά τους. Ο διαχωρισμός της χρηματοδότησης στη βασική (δηλαδή την
πενιχρή δημόσια) και στην πρόσθετη, θα εντείνει την εξάρτηση της λειτουργίας των ιδρυμάτων
από ιδιωτικά κεφάλαια, αποδομώντας την έννοια της δημόσιας δωρεάν παιδείας και του όποιου
κοινωνικού χαρακτήρα της. Επίσης, γίνεται λόγος για εκμετάλλευση της (πρώην) φοιτητικής μέριμνας,
όπως λέσχες και εστίες, από ιδιώτες, ταυτόχρονα με την δυνατότητα λήψης φοιτητοδανείων για να
ανταπεξέλθουν οι φοιτητές στα δίδακτρα και στις ανάγκες που δε θα καλύπτονται.
• Χτύπημα του φοιτητικού συνδικαλισμού και διαμόρφωση υπάκουων φοιτητών, μέσα απο
την επιβολή κυρώσεων από πειθαρχικό συμβούλιο σε όσους δεν εναρμονίζονται με τον οργανισμό
και τις αποφάσεις των οργάνων διοίκησης. Επιχειρείται η μετατροπή των φοιτητικών συλλόγων σε...
ακίνδυνες "αδελφότητες" όπως στις ΗΠΑ, όπου οι φοιτητές θα εκλέγουν τον εκλεκτό αντιπρόσωπο
της καρδιάς του, ο οποίος θα συνδιαλέγεται με τα όργανα διοίκησης.
Πέρα από τις εξελίξεις στα πανεπιστήμια, σοβαρότατη εξέλιξη για εμάς ως μελλοντικούς
εργαζομένους μηχανικούς, είναι η πρόταση της ομάδας εργασίας επαγγελματικών θεμάτων
του ΤΕΕ (Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας). Σύμφωνα με αυτήν την πρόταση καθορίζονται δύο
βαθμίδες στο Μητρώο του Τ.Ε.Ε.: στη βαθμίδα Α θα ανήκουν οι Μηχανικοί με οποιονδήποτε
τίτλο σπουδών και δε θα έχουν δικαίωμα άσκησης του επαγγέλματος, αλλά θα έχουν δικαίωμα
εργασίας υπό την καθοδήγηση Μηχανικού της Β βαθμίδας (υποχρεωτικά, προκειμένου μέσω της
εμπειρίας και εξετάσεων να ανελιχθούν στη βαθμίδα Α μελλοντικά), ο οποίος θα φέρει την ευθύνη
για το αποτέλεσμα της εργασίας, δηλαδή θα είναι «δόκιμοι» («junior», «ασκούμενος»). Με απλά
λόγια, αυτό είναι η γενίκευση μιας κατάστασης που περιγράφεται από τα voucher (ανασφάλιστη
εργασία, φθηνό προσωπικό μιας χρήσης και λεφτά στους εργοδότες από το ΕΣΠΑ), τις μαθητείες
για απόκτηση εμπειρίας, το δρομολογούμενο σπάσιμο των πτυχίων από τους οργανισμούς, τον αγώνα
δρόμου για τη συσσώρευση προσόντων στον ατομικό φάκελο του καθενός.
Με βάση όλα τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε ότι δημιουργείται ένα ασφυκτικό πλαίσιο για
τη δυνατότητά μας τόσο να σπουδάσουμε και τους όρους με τους οποίους θα γίνεται αυτό,
όσο και να εργαστούμε και να ζήσουμε έστω κι αξιοπρεπώς. Ο τρόπος με τον οποίο κορυφώνεται
η επίθεση στα δικαιώματα της γενιάς μας, απαιτεί και μια ανάλογη απάντηση από μεριάς μας.
Ως ΑΡΑΓΕ-ΕΑΑΚ θεωρούμε ότι την απάντηση μπορεί να δώσει το οργανωμένο μέσα από τις γενικές
συνελεύσεις φοιτητικό κίνημα που μέσα από πολύμορφες δράσεις και μαχητικές διεκδικήσεις στο σήμερα,
αξιοποιώντας όλες τις μορφές πάλης, θα εκφράζει μαζικά και θα επιβάλλει τις σύγχρονες ανάγκες μας.
Θα στοχοποιεί τη βάρβαρη πολιτική κυβέρνησης-ΕΕ-ΔΝΤ και τους εκφραστές της στην καθημερινότητά
μας όπως οι πρυτάνεις και τα Συμβούλια Ιδρύματος, και θα χτίζει συμμαχίες με όλα τα αγωνιζόμενα
κομμάτια της κοινωνίας. Δεν έχουμε τίποτα να περιμένουμε από εναλλακτικές λύσεις τρίτων, είτε αυτές
είναι ευνοϊκές διατάξεις για διαγραφές στον οργανισμό του ιδρύματος, είτε είναι μια εναλλαγή κυβέρνησης.
Μόνο μας όπλο οι συλλογικές διεκδικήσεις και ο αγώνας μας. Ως σχήμα θα παλέψουμε με κάθε τρόπο
σε αυτή την κατεύθυνση το επόμενο διάστημα, με αρχή την ερχόμενη ΓΣ. Εν όψει της κρίσιμης αυτής ΓΣ,
θέλουμε να συμβάλλουμε στην προετοιμασία της διεξαγωγής της με καλούς όρους. Υπερασπιζόμαστε
τη λογική της κατάθεσης πλαισίων, ώστε να μην παίρνονται μεμονωμένες αποφάσεις για μεμονωμένες
δράσεις, αλλά να κατατίθεται, να συζητείται και να αποφασίζεται ένα συνολικό σκεπτικό για τις κινήσεις
του φοιτητικού συλλόγου. Θεωρούμε ότι η διαμόρφωση ενός κοινού πλαισίου από τον κόσμο του συλλόγου
που κινείται σε μια αγωνιστική λογική σύμφωνα με τα παραπάνω, βοηθάει σ'αυτή την κατεύθυνση.
Όλοι στη Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Φοιτητών Ηλεκτρολόγων-Μηχανολόγων
Τετάρτη 8/10, 13:00, αίθουσα Α5 της πτέρυγας Ηλεκτρολόγων.
Καλούμε κάθε φοιτητή και πολιτική δύναμη σε συνάντηση για διαμόρφωση κοινού πλαισίου,
την Τρίτη 7/10, στις 15:00, στην πτέρυγα των Ηλεκτρολόγων.ΑΡ.ΑΓ.Ε.-ΕΑΑΚ