• Downloads
  • ! Read Me !
  • Μαθήματα
  • Φοιτητικά
  • Τεχνικά Θέματα
  • Συζητήσεις
  • Happy Hour!
  • About THMMY.gr
 V  < 
Search:  
Welcome, Guest. Please login or register.
September 17, 2025, 17:02:28 pm

Login with username, password and session length
Links
  Thmmy.gr portal
   Forum
   Downloads
   Ενεργ. Λογαριασμού
   Επικοινωνία
  
  Χρήσιμα links
   Σελίδα τμήματος
   Βιβλιοθήκη Τμήματος
   Elearning
   Φοιτητικά fora
   Πρόγραμμα Λέσχης
   Πρακτική Άσκηση
   Ηλεκτρονική Εξυπηρέτηση Φοιτητών
   Διανομή Συγγραμμάτων
   Ψηφιακό Καταθετήριο Διπλωματικών
   Πληροφορίες Καθηγητών
   Instagram @thmmy.gr
   mTHMMY
  
  Φοιτητικές Ομάδες
   ACM
   Aristurtle
   ART
   ASAT
   BEAM
   BEST Thessaloniki
   EESTEC LC Thessaloniki
   EΜΒ Auth
   IAESTE Thessaloniki
   IEEE φοιτητικό παράρτημα ΑΠΘ
   SpaceDot
   VROOM
   Panther
  
Πίνακας Ελέγχου
Welcome, Guest. Please login or register.
September 17, 2025, 17:02:28 pm

Login with username, password and session length

Αναζήτηση

Google

THMMY.gr Web
Πρόσφατα
[Τηλεπικοινωνιακά Συστήμα...
by chatzikys
[Today at 16:07:13]

Αποτελέσματα Εξεταστικής ...
by le papillon
[Today at 15:48:03]

Πρόγραμμα Σπουδών Ακαδημα...
by sg31a
[Today at 11:35:11]

Εργασία στην METLEN, Γνώμ...
by ChrisKaloy-Kakou
[Today at 00:51:50]

Συμβάσεις και εταιρείες
by Nikos_313
[September 16, 2025, 23:02:05 pm]

[Στοχαστικά Σήματα και Δι...
by Nikos_313
[September 16, 2025, 22:54:08 pm]

Μέλος του μήνα - Ιούλιος ...
by Katarameno
[September 16, 2025, 19:37:40 pm]

Ευρωμπάσκετ 2025
by Katarameno
[September 16, 2025, 02:46:49 am]

Πότε θα βγει το μάθημα; -...
by Katarameno
[September 16, 2025, 01:08:33 am]

Τι ακούτε αυτήν τη στιγμή...
by Katarameno
[September 15, 2025, 22:10:40 pm]

Users <=22 OR >=222
by Mr Watson
[September 14, 2025, 19:36:18 pm]

[ΑΡΑΓΕ Attack] ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕ...
by Aris★
[September 14, 2025, 14:31:33 pm]

[Τομέας Ηλεκτρονικής] Μαθ...
by Nikos_313
[September 14, 2025, 13:29:36 pm]

Των συνειρμών το παίγνιο....
by chatzikys
[September 14, 2025, 13:20:18 pm]

Καλός βαθμός στην σχολή
by Σουλης
[September 14, 2025, 13:00:41 pm]

Τα παράσιτα ανάμεσά μας
by okan
[September 14, 2025, 03:20:17 am]

Αυνανισμος: Κινδυνοι, προ...
by Nikolaras
[September 13, 2025, 20:57:09 pm]

Ποιο τραγούδι ακούσατε 5+...
by Katarameno
[September 13, 2025, 17:33:17 pm]

[Λογική Σχεδίαση] Γενικές...
by mdimitrig
[September 13, 2025, 17:25:47 pm]

Αρχείο Ανακοινώσεων [Arch...
by Nikos_313
[September 13, 2025, 10:53:14 am]
Στατιστικά
Members
Total Members: 10012
Latest: MichelRiemann
Stats
Total Posts: 1428132
Total Topics: 31766
Online Today: 424
Online Ever: 2093
(April 17, 2025, 08:47:49 am)
Users Online
Users: 53
Guests: 144
Total: 197
tzimika
Captain
kav-liaris
apob
soa2002
Agios Gewrgios Printezis
stefpapa21
Filpan10
nikos.a
akoil
thomasdt
efi
anastasis34
filkilkis
Anton Pozov
vaggelisx
jimalexoud
Kyriacos
adelaine
Thanos_gr
George_RT
geftihiakos
athena_apo
vagk
themis01
IoannisMich
George15
JTS
Apostolospap
ggalamat
VaiosG
eleftheria
aachmet
fpapat
AcDimitri
Giopan
ioannisfa
johnnypap
anna.ts
tols1
acapulco
sotirispo2
TahmKench
Mr Z
LYMIG
Επίδοξος
thenoface
rafa98p
Kwst@ss_
Εμφάνιση

Νέα για πρωτοετείς
Είσαι πρωτοετής;... Καλώς ήρθες! Μπορείς να βρεις πληροφορίες εδώ. Βοήθεια για τους καινούργιους μέσω χάρτη.
Κατεβάστε εδώ το Android Application για εύκολη πρόσβαση στο forum.
Ανεβάζετε τα θέματα των εξετάσεων στον τομέα Downloads με προσοχή στα ονόματα των αρχείων!

Νέα!
Ωρολόγιο Πρόγραμμα Χειμερινού Εξαμήνου 2025-2026
THMMY.gr > Forum > Τμήμα-Πανεπιστήμιο-Παιδεία > Πανεπιστήμιο και Παιδεία > Πανεπιστήμιο.gr (Moderators: Tasos Bot, PolarBear) > Υποχρηματοδότηση και Πανεπιστήμιο
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Υποχρηματοδότηση και Πανεπιστήμιο  (Read 841 times)
pandora
Καταστραμμένος
********
Gender: Female
Posts: 6443


madness


View Profile
Υποχρηματοδότηση και Πανεπιστήμιο
« on: April 23, 2008, 12:26:33 pm »

Η υποχρηματοδότηση είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα

Του ΣΠΥΡΟΥ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗ*



1 Πριν απαντήσει κανείς στο ερώτημα ποια είναι η συμμετοχή του φοιτητικού κινήματος στη διοίκηση των πανεπιστημίων, πρέπει να απαντήσει σε δύο άλλα ερωτήματα. Το πρώτο ερώτημα είναι τι περιθώρια (αυτο)διοίκησης έχουν τα πανεπιστήμια σήμερα. Η απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι ότι, δυστυχώς, τα περιθώρια αυτοδιοίκησης των ελληνικών ΑΕΙ είναι ελάχιστα και ότι στην πραγματικότητα οι διοικήσεις των ιδρυμάτων περιορίζονται σε ρόλο απλού διαχειριστή υπουργικών αποφάσεων και μίζερων προϋπολογισμών. Η προωθούμενη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση επιδεινώνει την κατάσταση αυτή και αποστερεί από τη διοίκηση κάθε δυνατότητα διατύπωσης και εφαρμογής εκπαιδευτικών και ερευνητικών πολιτικών. Το δεύτερο ερώτημα είναι σε τι κατάσταση βρίσκεται το φοιτητικό κίνημα σήμερα. Με τις μεγαλύτερες παρατάξεις του υπό κομματική κηδεμονία και καθοδηγούμενες από κομματικούς μηχανισμούς, το μεγάλο, δυστυχώς, αυτό κομμάτι του «φοιτητικού κινήματος» εύκολα υποκύπτει στις συναλλαγές για την εκλογή διοικήσεων και υποβαθμίζεται σε ρόλο προπαγανδιστή κομματικών θέσεων. Υπάρχει βεβαίως και το φοιτητικό κίνημα, που κυρίως αντιστέκεται, σπανιότερα προτείνει, εκφράζει μια γνήσια αγωνία και ψάχνει για όραμα και στόχους. Αυτό, όμως, σπάνια συμμετέχει στη διοίκηση.


2 Το πρόβλημα της υποχρηματοδότησης είναι το μεγαλύτερο ίσως πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα ΑΕΙ και αποτελεί τη σοβαρότερη τροχοπέδη για την υλοποίηση υψηλής ποιότητας προγραμμάτων σπουδών. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ετήσια χρηματοδότηση ανά φοιτητή που χορηγεί το γερμανικό κράτος στα Πολυτεχνεία της Γερμανίας είναι της τάξης των 15 χιλιάδων ευρώ και είναι 7 με 8 φορές μεγαλύτερη από αυτή που παίρνουν τα ελληνικά Πολυτεχνεία για να εκπαιδεύσουν τους φοιτητές τους. Ο περίφημος πατριωτισμός των Ελλήνων, στον οποίο η πολιτεία εναποθέτει την ποιότητα της εκπαίδευσης, σε συνδυασμό με εξωτερική χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ενωση και αλλού, που εξασφαλίζεται από αρκετές πανεπιστημιακές μονάδες με πολύ κόπο για υψηλής στάθμης έρευνα, αντισταθμίζουν εν μέρει την αδιαφορία της πολιτείας να επενδύσει στην παιδεία και εξασφαλίζουν ότι, τελικά, στα περισσότερα τουλάχιστον πανεπιστήμια τα παιδιά μας σπουδάζουν καλά. Δυστυχώς, η επιχειρούμενη μεταρρύθμιση στην έρευνα και στα μεταπτυχιακά θέτει πολύ σοβαρά εμπόδια στην εξασφάλιση αυτοχρηματοδότησης από τα πανεπιστήμια, ωθεί την έρευνα και, συνεπώς, την παραγωγή γνώσης εκτός πανεπιστημίου και, άρα, θα έχει πολύ αρνητικό αντίκτυπο στην ποιότητα των παρεχόμενων σπουδών.

3 Το γνωστό σλόγκαν «κάθε πόλις και στάδιο, κάθε χωριό και γυμναστήριο» εφαρμόστηκε ως «κάθε πόλις και πανεπιστήμιο, κάθε χωριό και ΤΕΙ». Αρχής γενομένης από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, η πολιτεία ίδρυσε, έτσι, χωρίς πρόγραμμα, πανεπιστημιακά τμήματα και ΤΕΙ, συνήθως χωρίς υποδομές και συχνά καθηγητές, προκειμένου να απορροφηθούν κοινοτικοί πόροι και να ικανοποιηθούν τοπικισμοί και τοπικοί παράγοντες. Η ίδρυση ΑΕΙ θεωρήθηκε μάλιστα μοχλός ανάπτυξης της περιφέρειας σε αναλογία με την ίδρυση στρατοπέδων σε παλαιότερες εποχές. Στην πράξη, στις τοπικές κοινωνίες αναπτύχθηκε μια αγορά ενοικίασης δωματίων και άνθησαν τα σουβλατζίδικα και οι πιτσαρίες. Μια και τα περισσότερα από τα τμήματα αυτά ιδρύθηκαν με μελέτες σκοπιμότητας της κακιάς ώρας, κάποια από αυτά μέχρι σήμερα χορηγούν πτυχίο με ασαφή ή ανύπαρκτα επαγγελματικά δικαιώματα.

4 Οι καθηγητές πανεπιστημίου είναι δημόσιοι λειτουργοί, στους οποίους η πολιτεία εμπιστεύεται την εκπαίδευση των παιδιών μας και επομένως πρέπει να αξιολογούνται. Φυσικά, οι καθηγητές και τώρα αξιολογούνται. Η διαδικασία εκλογής και εξέλιξής τους στις ακαδημαϊκές βαθμίδες είναι αρκετά αυστηρή και προκαθορισμένη από τον νόμο, προβλέπει συγκεκριμένα αντικειμενικά και μετρήσιμα κριτήρια και, παρά τα κάποια παρατράγουδα, τηρείται. Κρίνονται επίσης καθημερινά από τους φοιτητές στο αμφιθέατρο. Παρά ταύτα η συστηματική και περιοδική αξιολόγηση των καθηγητών όλων των βαθμίδων, δηλαδή και των πρωτοβάθμιων καθηγητών, μόνο θετικά μπορεί να συμβάλει στη συνολική ποιότητα των πανεπιστημίων. Αυστηρή προϋπόθεση είναι βέβαια ότι τα κριτήρια αξιολόγησης θα είναι ακαδημαϊκά, θα προκύψουν από διάλογο με τα πανεπιστήμια και θα αποκλείουν κυβερνητικές, κομματικές ή συντεχνιακές παρεμβάσεις. Δυστυχώς, δεν είμαι πολύ αισιόδοξος ότι η ουσιώδης αυτή προϋπόθεση μπορεί να τηρηθεί στη χώρα μας. Η αξιολόγηση των πτυχίων θα ήταν επίσης θετική και καλοδεχούμενη αν γινόταν σε αντίστοιχη κατεύθυνση με τα παραπάνω.

Τι εμπιστοσύνη να έχεις όμως να αξιολογήσει τα πτυχία σου μια κυβέρνηση που αρνείται, όπως και η προηγούμενη του προηγούμενου κόμματος, να αναγνωρίσει ότι τα πτυχία των ελληνικών Πολυτεχνείων που χορηγούνται ύστερα από πενταετείς σοβαρές σπουδές δεν είναι τουλάχιστον ισότιμα με τα διπλώματα που χορηγούν διάφορα τριτοκλασάτα βρετανικά πανεπιστήμια έπειτα από 4 χρόνια σπουδών;



* Ο Σπύρος Παντελάκης είναι καθηγητής στο Τμήμα Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών και διευθυντής του Εργαστηρίου Τεχνολογίας και Αντοχής Υλικών του ίδιου τμήματος. Σπούδασε στη Γερμανία. Ηλεκτρονική διεύθυνση: pantelak@mech.upatras


ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 15/04/2008
Logged
Pages: [1] Go Up Print
Jump to:  

Powered by SMF | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC
Scribbles2 | TinyPortal © Bloc | XHTML | CSS
Loading...