• Downloads
  • ! Read Me !
  • Μαθήματα
  • Φοιτητικά
  • Τεχνικά Θέματα
  • Συζητήσεις
  • Happy Hour!
  • About THMMY.gr
 V  < 
Search:  
Welcome, Guest. Please login or register.
June 16, 2025, 07:33:46 am

Login with username, password and session length
Links
  Thmmy.gr portal
   Forum
   Downloads
   Ενεργ. Λογαριασμού
   Επικοινωνία
  
  Χρήσιμα links
   Σελίδα τμήματος
   Βιβλιοθήκη Τμήματος
   Elearning
   Φοιτητικά fora
   Πρόγραμμα Λέσχης
   Πρακτική Άσκηση
   Ηλεκτρονική Εξυπηρέτηση Φοιτητών
   Διανομή Συγγραμμάτων
   Ψηφιακό Καταθετήριο Διπλωματικών
   Πληροφορίες Καθηγητών
   Instagram @thmmy.gr
   mTHMMY
  
  Φοιτητικές Ομάδες
   ACM
   Aristurtle
   ART
   ASAT
   BEAM
   BEST Thessaloniki
   EESTEC LC Thessaloniki
   EΜΒ Auth
   IAESTE Thessaloniki
   IEEE φοιτητικό παράρτημα ΑΠΘ
   SpaceDot
   VROOM
   Panther
  
Πίνακας Ελέγχου
Welcome, Guest. Please login or register.
June 16, 2025, 07:33:46 am

Login with username, password and session length

Αναζήτηση

Google

THMMY.gr Web
Πρόσφατα
[Διανεμημένη Παραγωγή] Γε...
by Διάλεξις
[Today at 01:56:37]

[Σ.Π.Η.Ε.] Γενικές απορίε...
by nmpampal
[Today at 00:16:23]

Ισραήλ - Ιράν: Πόλεμος στ...
by Katarameno
[June 15, 2025, 20:08:49 pm]

Αντικατάστασης πυκνωτή σε...
by nmpampal
[June 15, 2025, 16:25:56 pm]

[Σ.Π.Η.Ε.] Παλιά θέματα -...
by nmpampal
[June 15, 2025, 06:43:15 am]

Το thmmy.gr στο instagram...
by Mr Watson
[June 15, 2025, 00:50:23 am]

[Λογισμός ΙΙ] Απορίες σε...
by el mariachi
[June 14, 2025, 20:47:07 pm]

ΠΡΟΣΟΧΗ στο ανέβασμα θεμά...
by tzortzis
[June 14, 2025, 16:54:08 pm]

Ρυθμίσεις Θεμάτων της Ανώ...
by el mariachi
[June 14, 2025, 11:56:45 am]

Πότε θα βγει το μάθημα; -...
by Nikos_313
[June 14, 2025, 10:00:55 am]

Αποτελέσματα Εξεταστικής ...
by Nikos_313
[June 14, 2025, 10:00:18 am]

Αρχείο Ανακοινώσεων [Arch...
by Nikos_313
[June 14, 2025, 09:58:14 am]

Αλέξης Τσίπρας, η επιστρο...
by Yamal
[June 14, 2025, 04:42:23 am]

Έναρξη Δηλώσεων Συμμετοχή...
by IEEE SB
[June 14, 2025, 00:10:19 am]

[Δυναμική Συμπεριφορά ΣΗΕ...
by soko_freta
[June 13, 2025, 01:05:36 am]

[Εφ.Θερμοδυναμική]Παλιά θ...
by Giannis Masterio
[June 12, 2025, 22:30:38 pm]

Paid Internships in a Eur...
by okan
[June 12, 2025, 22:30:02 pm]

[ΔΣΗΕ] Γενικές απορίες, α...
by tasos_ntv
[June 12, 2025, 21:38:52 pm]

[Ηλεκτρονική Ι] Απορίες σ...
by RogueSoftware
[June 12, 2025, 12:19:21 pm]

[Εφ.Θερμοδυναμική] Γενικέ...
by chris_krkls
[June 12, 2025, 11:20:29 am]
Στατιστικά
Members
Total Members: 9958
Latest: valco08
Stats
Total Posts: 1426662
Total Topics: 31711
Online Today: 201
Online Ever: 2093
(April 17, 2025, 08:47:49 am)
Users Online
Users: 4
Guests: 94
Total: 98
Vgs
pipitsenko
sigklitiki
Εμφάνιση

Νέα για πρωτοετείς
Είσαι πρωτοετής;... Καλώς ήρθες! Μπορείς να βρεις πληροφορίες εδώ. Βοήθεια για τους καινούργιους μέσω χάρτη.
Κατεβάστε εδώ το Android Application για εύκολη πρόσβαση στο forum.
Ανεβάζετε τα θέματα των εξετάσεων στον τομέα Downloads με προσοχή στα ονόματα των αρχείων!

Νέα!
Πληροφορίες Καθηγητών
THMMY.gr > Forum > Τμήμα-Πανεπιστήμιο-Παιδεία > Πανεπιστήμιο και Παιδεία > Η πολιτική για το Πανεπιστήμιο (Moderators: Tasos Bot, PolarBear) > Λίγα καρτεσιανά επιχειρήματα
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Λίγα καρτεσιανά επιχειρήματα  (Read 885 times)
Netgull
Veteran
Μόνιμος κάτοικος ΤΗΜΜΥ.gr
******
Gender: Male
Posts: 1364


View Profile
Λίγα καρτεσιανά επιχειρήματα
« on: January 11, 2007, 05:17:55 am »

ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ

Λίγα καρτεσιανά επιχειρήματα

του Αλέξη Καλοκαιρινού
 

Η Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ έχουν εισηγηθεί την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος ώστε να προβλέπεται σ' αυτό η δυνατότητα ίδρυσης «μη κρατικών πανεπιστημίων». Όσο πλησιάζει η σχετική συζήτηση στη Βουλή, ένας καταιγισμός δημοσιευμάτων επιτάσσει την «κατάργηση του κρατικού μονοπωλίου στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση». Πολιτικοί και αρθρογράφοι παραβλέπουν ότι, με βάση το Σύνταγμα της χώρας, δεν υπάρχουν κρατικά πανεπιστήμια. Το ισχύον Σύνταγμα (αρ. 16 παρ. 5) προβλέπει ότι «η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση». Συνεπώς, η συζήτηση περί μη κρατικών σε αντιδιαστολή προς τα κρατικά πανεπιστήμια, σε συνταγματικό επίπεδο, είναι άτοπη και πρέπει να παύσει.

Ο συμφυρμός του «δημόσιου» με το «κρατικό» είναι παραπλανητικός και απαράδεκτος. Ωστόσο, είναι αλήθεια ότι, σε επίπεδο εκτελεστικών νόμων και διοικητικής πρακτικής, το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο έχει σε μεγάλο βαθμό απολέσει την (θεωρητική) αυτοτέλειά του και έχει εξαρτηθεί από το κράτος. Συνεπώς, και σε ό,τι το αφορά, αυτό που προέχει είναι, όχι μια αποπροσανατολιστική συνταγματική μεταρρύθμιση, αλλά η αποκρατικοποίηση και «δημοσιοποίηση» του ελληνικού πανεπιστημίου.

Από 'κεί και πέρα, ο καθένας μπορεί να υποστηρίζει την ίδρυση αμιγώς ιδιωτικών πανεπιστημίων, αρκεί να εκφράζει με ειλικρίνεια τις πεποιθήσεις του. Και να βρίσκει επιχειρήματα: Η αναθεώρηση του Συντάγματος για να ελλην_
9;ποιηθούν ξένοι τίτλοι σπουδών που παρέχονται έπειτα από μερική φοίτηση στην Ελλάδα είναι ένας ανόητος συλλογισμός.

Μέσα στο θολό τοπίο, πολλοί (μεταξύ των οποίων, πρυτάνεις) στέκονται επιφυλακτικοί και ζητούν από τα δύο κόμματα να παρουσιάσουν τους εκτελεστικούς νόμους τού υπό αναθεώρηση άρθρου. Πρόκειται για πρωθύστερο σχήμα. Η θέση του καθενός προσδιορίζεται από τις αρχές του καθώς και με την εκτίμηση και τις προσδοκίες του από τα κόμματα εξουσίας. Βάσει αυτών, σε ό,τι αφορά τη Ν.Δ., τα πράγματα είναι απλά: Η αναθεώρηση θα αποτελέσει το τέλειο άλλοθι για την εγκατάλειψη του δημόσιου πανεπιστημίου στις θεσμικές αγκυλώσεις του, η άρση των οποίων αποδεικνύεται ιδιαιτέρως κοστοβόρος για κάθε πονηρό πολιτευτή.

Σε ό,τι αφορά το ΠΑΣΟΚ, τα πράγματα είναι πιο σύνθετα, αντιφατικά και εν τέλει αβέβαια. Αφενός ο πρόεδρος του κόμματος υποστηρίζει επιμόνως ότι υπάρχουν σήμερα στην Ελλάδα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Και ότι πρέπει να «ρυθμίσουμε» το τοπίο, για να αποφύγουμε ό,τι συνέβη με τα ιδιωτικά κανάλια. (Η αναλογία είναι πολύ ατυχής). Αλλά πώς θα «ρυθμίσουμε το τοπίο»; Καθιστώντας τις ιδιωτικές επιχειρήσεις «μη κερδοσκοπικές» και επιβάλλοντάς τους «πλήρη αυτοδιοίκηση», όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση του ΠΑΣΟΚ; Δηλαδή οι επιχειρηματίες-εργοδότες θα παραιτηθούν από τα κέρδη τους και θα παραδώσουν τη διοίκηση στους καθηγητές, τους υπαλλήλους και τους σπουδαστές τους; Ακόμα και η φαντασία έχει τα όριά της.

Από την άλλη πλευρά, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ εκδηλώνει την πρόθεσή του να μεταρρυθμίσει ριζικά το υφιστάμενο πανεπιστήμιο, στη διοίκηση του οποίου θα μετέχει εφεξής η «&
#954;οινωνία των πολιτών», τουτέστιν, με τα ίδια του τα λόγια, «κινήματα [!], αυτοδιοίκηση, επιμελητήρια, σύλλογοι [!], συνδικάτα [!], συνεταιρισμοί [!]». Μπορεί κανείς να ελπίζει ότι το εφιαλτικό αυτό σενάριο θα ξαναγραφτεί από λευκή σελίδα, στη βάση των δεδομένων καλών προθέσεων, μέχρι το προγραμματικό συνέδριο του κόμματος. Παραμένει, όμως, στον πυρήνα του εγχειρήματος, η ιδέα της «αποδημοσιοποίησης» του πανεπιστημίου, με την άρση του καθεστώτος ΝΠΔΔ. Πράγματι, όψεις του καθεστώτος αυτού, όπως ισχύει σήμερα, έχουν οδηγήσει σε καθηλωτικές δυσλειτουργίες. Παραγνωρίζεται, όμως, ότι η μεταβολή της νομικής υπόστασης του δημόσιου πανεπιστημίου, σε συνδυασμό με τη λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων, θα θέσει ανυπέρβλητα προβλήματα στην κρατική χρηματοδότησή του, και τούτο με βάση το κοινοτικό δίκαιο, την εναρμόνιση με το οποίο επικαλούνται οι υπέρμαχοι της συνταγματικής αναθεώρησης. Είναι ασφαλέστερο να αναζητήσουμε μια πιο ευέλικτη και ευρύχωρη εκδοχή ΝΠΔΔ, παρά να επαγγελλόμαστε νομικά πρόσωπα «τρίτου τύπου».

Από τα παραπάνω συνάγεται ότι το ουσιαστικό διακύβευμα δεν αναλαμβάνεται στην παρούσα συζήτηση. Και αυτό δεν είναι η ίδρυση δήθεν «μη κρατικών», δήθεν «μη κερδοσκοπικών» ΑΕΙ. Επίσης, δεν είναι η «διατήρηση», αλλά, στο πλαίσιο του ισχύοντος Συντάγματος, η «ανάκτηση», ή μάλλον η «επανεφεύρεση» του δημόσιου χαρακτήρα του ελληνικού πανεπιστημίου.

Ο Αλέξης Καλοκαιρινός είναι κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης.


ΤΑ ΝΕΑ , 08/01/2007 , Σελ.: N08


Logged


Μου λες να βάλω τη ζωή μου σε μια τάξη, μα ποιος στ' αλήθεια ορίζει την τροχιά του; Η αταξία είναι τ' ουρανού η τάξη, και γω ανασταίνομαι στο γύρο του θανάτου...

                        Μην αμφιβάλλεις
γι αυτόν
που σου λέει
πως φοβάται

               να φοβάσαι όμως
αυτόν
που σου λέει
πως δεν αμφιβάλλει.

Aime moi moins, mais aime moi longtemps
Pages: [1] Go Up Print
Jump to:  

Powered by SMF | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC
Scribbles2 | TinyPortal © Bloc | XHTML | CSS
Loading...