• Downloads
  • ! Read Me !
  • Μαθήματα
  • Φοιτητικά
  • Τεχνικά Θέματα
  • Συζητήσεις
  • Happy Hour!
  • About THMMY.gr
 V  < 
Search:  
Welcome, Guest. Please login or register.
June 16, 2025, 14:52:16 pm

Login with username, password and session length
Links
  Thmmy.gr portal
   Forum
   Downloads
   Ενεργ. Λογαριασμού
   Επικοινωνία
  
  Χρήσιμα links
   Σελίδα τμήματος
   Βιβλιοθήκη Τμήματος
   Elearning
   Φοιτητικά fora
   Πρόγραμμα Λέσχης
   Πρακτική Άσκηση
   Ηλεκτρονική Εξυπηρέτηση Φοιτητών
   Διανομή Συγγραμμάτων
   Ψηφιακό Καταθετήριο Διπλωματικών
   Πληροφορίες Καθηγητών
   Instagram @thmmy.gr
   mTHMMY
  
  Φοιτητικές Ομάδες
   ACM
   Aristurtle
   ART
   ASAT
   BEAM
   BEST Thessaloniki
   EESTEC LC Thessaloniki
   EΜΒ Auth
   IAESTE Thessaloniki
   IEEE φοιτητικό παράρτημα ΑΠΘ
   SpaceDot
   VROOM
   Panther
  
Πίνακας Ελέγχου
Welcome, Guest. Please login or register.
June 16, 2025, 14:52:16 pm

Login with username, password and session length

Αναζήτηση

Google

THMMY.gr Web
Πρόσφατα
[Αρχές Οικονομίας] Να επι...
by _Trob
[Today at 13:28:21]

[Σ.Α.Π.Γ.] Εργασία 2025
by Nikos_313
[Today at 12:13:45]

Αποτελέσματα Εξεταστικής ...
by Nikos_313
[Today at 12:01:53]

Πρακτική Άσκηση ΤΗΜΜΥ 201...
by George_RT
[Today at 10:22:18]

[Διανεμημένη Παραγωγή] Γε...
by Διάλεξις
[Today at 01:56:37]

[Σ.Π.Η.Ε.] Γενικές απορίε...
by nmpampal
[Today at 00:16:23]

Ισραήλ - Ιράν: Πόλεμος στ...
by Katarameno
[June 15, 2025, 20:08:49 pm]

Αντικατάστασης πυκνωτή σε...
by nmpampal
[June 15, 2025, 16:25:56 pm]

[Σ.Π.Η.Ε.] Παλιά θέματα -...
by nmpampal
[June 15, 2025, 06:43:15 am]

Το thmmy.gr στο instagram...
by Mr Watson
[June 15, 2025, 00:50:23 am]

[Λογισμός ΙΙ] Απορίες σε...
by el mariachi
[June 14, 2025, 20:47:07 pm]

ΠΡΟΣΟΧΗ στο ανέβασμα θεμά...
by tzortzis
[June 14, 2025, 16:54:08 pm]

Ρυθμίσεις Θεμάτων της Ανώ...
by el mariachi
[June 14, 2025, 11:56:45 am]

Πότε θα βγει το μάθημα; -...
by Nikos_313
[June 14, 2025, 10:00:55 am]

Αρχείο Ανακοινώσεων [Arch...
by Nikos_313
[June 14, 2025, 09:58:14 am]

Αλέξης Τσίπρας, η επιστρο...
by Yamal
[June 14, 2025, 04:42:23 am]

Έναρξη Δηλώσεων Συμμετοχή...
by IEEE SB
[June 14, 2025, 00:10:19 am]

[Δυναμική Συμπεριφορά ΣΗΕ...
by soko_freta
[June 13, 2025, 01:05:36 am]

[Εφ.Θερμοδυναμική]Παλιά θ...
by Giannis Masterio
[June 12, 2025, 22:30:38 pm]

Paid Internships in a Eur...
by okan
[June 12, 2025, 22:30:02 pm]
Στατιστικά
Members
Total Members: 9959
Latest: valco08
Stats
Total Posts: 1426669
Total Topics: 31711
Online Today: 201
Online Ever: 2093
(April 17, 2025, 08:47:49 am)
Users Online
Users: 75
Guests: 114
Total: 189
pxanthob
Η ΤΡΑΠΟΥΛΑ ΤΟΥ ΠΑΠΠΟΥ ΜΟΥ
Chrisvb17
tasos_ntv
mprova
elischat
thegreekbaron
amprozos
AcDimitri
Nikos_313
Bill g
mkoutsouk
Thanoskask
kutsukellis
jimalexoud
georgepana9
Maximos7
VeGGoS
Dimosthenis
Antreas17
atheofil
Bigie_Cheese
JiMan5
dimitris_diotis
kimxnas
Panagismark
Michalis Tsialis
kmargaritis
filon05
dim13
Toaoutplasedakitoubiseswa
alex_g
eirinistyl
Antonis Mak
Chris515
geo66
Petran25
ioannisdamantis
Pepe The Frog
vasilis saitis
KOSTASITSKOS
Ros
sassi
dorapangeiou
eleftheria
DLHERRO
billaraspap7
DespoinaKarategou
iliaskou
dimitriskon
petralexiou
maestros
maria.r
immo
bit11
dsaragiotis
ggalamat
gianst
gmpatsol
tasakis
rafa98p
gogolhs
itsikou
Mari0s
dnikoa
Leou
esroussou
akonstb
koutsoure
Εμφάνιση

Νέα για πρωτοετείς
Είσαι πρωτοετής;... Καλώς ήρθες! Μπορείς να βρεις πληροφορίες εδώ. Βοήθεια για τους καινούργιους μέσω χάρτη.
Κατεβάστε εδώ το Android Application για εύκολη πρόσβαση στο forum.
Ανεβάζετε τα θέματα των εξετάσεων στον τομέα Downloads με προσοχή στα ονόματα των αρχείων!

Νέα!
Επίσημη ενημέρωση για Αντιστοίχηση Μαθημάτων ΝΠΣ με ΠΠΣ και η συζήτηση στο forum.
THMMY.gr > Forum > Χαλαρή συζήτηση - κουβεντούλα > Φιλόσοφοι Μηχανικοί - Μηχανικοί Φιλόσοφοι > Θρησκεία (Moderators: Mr Watson, Tasos Bot) > ΘΡΗΣΚΕΙΑ - Σύμπτωμα Οικουμενικής Διανοητικής Διαταραχής;
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Pages: [1] 2 3 ... 18 Go Down Print
Author Topic: ΘΡΗΣΚΕΙΑ - Σύμπτωμα Οικουμενικής Διανοητικής Διαταραχής;  (Read 32900 times)
aliakmwn
Guest
ΘΡΗΣΚΕΙΑ - Σύμπτωμα Οικουμενικής Διανοητικής Διαταραχής;
« on: April 01, 2008, 18:23:36 pm »

ΘΡΗΣΚΕΙΑ - Σύμπτωμα Οικουμενικής Διανοητικής Διαταραχής;

Γράφει ο Κλεάνθης Γρίβας

(Από το περιοδικό ΖΕΝΙΘ της Θεσσαλονίκης.)

Η Ρήξη

Γύρω στα τέλη του 6ου αιώνα π.Χ., μέσα σ’ ένα ωκεανό δουλοκτητικών θεοκρατικών καθεστώτων που αντλούσαν τη νομιμοποίησή τους από την αναφορά τους σε κάποια υπερβατική δύναμη, στην Αθήνα, μια πόλη στο βραχώδες νοτιανατολικό άκρο της Ευρώπης, πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας μια ριζική ρήξη από την οποία αναδύθηκε η εκπληκτική ιστορική δημιουργία μιας πολιτικής κοινότητας που αντλούσε τη νομιμοποίησή της από τον ίδιο τον εαυτό της.

- Πυρήνας της διαδικασίας που οδήγησε σ’ αυτή τη ρήξη ήταν η αμφισβήτηση.
- Απαρχή της υπήρξε η νομοθεσία του Σόλωνα (592/1 π.Χ.).
- Αποφασιστική της στιγμή ήταν οι μεταρρυθμίσεις του Κλεισθένη (508/6 π.Χ.).
- Τελικό της αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία «μιας πραγματικά πολιτικής κοινότητας, με την έννοια μιας κοινωνίας που τα μέλη της θέλουν να επωμιστούν και αναλαμβάνουν την ευθύνη της ρύθμισης των κοινωνικών τους σχέσεων, αντλώντας τη νομιμοποίησή τους από τον ίδιο τους τον εαυτό» (Κ. Καστοριάδης, Αρχαία Ελληνική Δημοκρατία), που στο κέντρο της βρίσκεται η ελεύθερη πόλις, ο πολίτης και ο δήμος.

Η αμφισβήτηση των νόμων ξεκινάει με την ερώτηση «Ποιός άρχει;». Αυτό οδηγεί στην κοινωνική πάλη εναντίον της αριστοκρατίας και έχει ως αποτέλεσμα τη δημοκρατία και τη φιλοσοφία (με πρώτους τον Θαλή και τον Αναξίμανδρο).

Η αμφισβήτηση είναι η κοινή ρίζα της δημοκρατίας και της φιλοσοφίας γύρω από τα οποία συγκροτείται ολόκληρο το διανοητικό σύμπαν που ονομάζεται ελληνο-δυτικός πολιτισμός.

Στο πλαίσιο αυτό, είναι αδύνατο, αδιανόητο (και ανόητο) κάθε ιδεολόγημα που έχει σχέση με τον «μεσσιανισμό» ή τους «ιστορικούς νόμους» που «εγγυώνται» μια ιδανική κοινωνία.

Συνεπώς, κάθε προσπάθεια να προβληθεί η λογική αυτού του ανθρωποκεντρικού σύμπαντος ως «προάγγελος» της ανορθόλογης θεοκεντρικής σύλληψης του κόσμου και ως «προανάκρουσμα» του παραλογισμού της «θεολογίας» των «αποκαλυπτικών» θρησκειών μπορεί να εκλαμβάνεται μόνο ως σύμπτωμα διανοητικής διαταραχής ή ιδιοτέλειας.

Γιατί, απλούστατα, καμιά λογική ταχυδακτυλουργία δεν μπορεί να καταστήσει δυνατή οποιαδήποτε συσχέτιση ανάμεσα στον Επιτάφιο του Περικλή και την απολυταρχική βυζαντινή θεοκρατία που αποκλείονται αμοιβαία.

Ο Εν Εξουσία Χριστιανισμός

Το 313, ο χριστιανισμός αναγορεύτηκε από την πολιτική εξουσία ως επίσημη θρησκεία μιας απολυταρχικής αυτοκρατορίας και με τη συνεργασία της κρατικής εξουσίας επιβλήθηκε στους κατακτημένους πληθυσμούς ως «ενοποιητική» ιδεολογική βάση της «νέας Ρώμης», διαμέσου ενός βίαιου και αιματηρού μαζικού προσηλυτισμού που άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της θεσμοποιημένης βαρβαρότητας.

Με το Έδικτο των Μεδιολάνων περί ανεξιθρησκείας (313 μ.Χ.), τερματίστηκε ο διωγμός των χριστιανών από τους «εθνικούς» και εγκαινιάστηκε ο συστηματικός διωγμός των «εθνικών» (Ελλήνων) από τους χριστιανούς. Η Εκκλησία μετασχηματίστηκε σε εγκόσμια δύναμη, «διεκδίκησε άσκηση εξουσίας και επιδόθηκε όχι μόνο στον ιδεολογικό αφανισμό της αρχαίας θρησκείας αλλά και στη φυσική εξόντωση των οπαδών της» (όπως γράφει ο E. Dewick «πρόκειται ένα πόλεμο με πικρό τέλος»)- [Κ. Σιμόπουλος: Η λεηλασία και η καταστροφή των ελληνικών αρχαιοτήτων (1993), σ. 126]

Η επίθεση του χριστιανικού ιερατείου εναντίον της αρχαίας ελληνικής σκέψης και καλλιτεχνικής δημιουργίας ήταν η χειρότερη θεομηνία που έπληξε ποτέ τον ελληνισμό.

Στο χριστιανικό Βυζάντιο άναψαν οι πρώτες πυρές για την μαρτυρική δολοφονία των διαφωνούντων, των πολιτικών αντιπάλων και των «αιρετικών», πολλούς αιώνες πριν η λάμψη τους φωτίσει τον ευρωπαϊκό μεσαίωνα. Στον Ιππόδρομο της «βασιλεύουσας» στήθηκαν οι πρώτες φωτιές για το δημόσιο κάψιμο ολόκληρης της αρχαιοελληνικής γραμματείας (επί Θεοδοσίου Α’), πολλούς αιώνες πριν οι φλόγες τους καταυγάσουν το ναζιστικό μεσαίωνα. Στις πόλεις και την ύπαιθρο της χριστιανικής βυζαντινής αυτοκρατορίας οργανώθηκε η μαζική καταστροφή των αριστουργημάτων του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού και εφαρμόστηκε συστηματικά το λιντσάρισμα των «ετερόδοξων» από πλήθη αφιονισμένων χριστιανών που δρούσαν υπό την καθοδήγηση του ιερατείου (τυπικό παράδειγμα, ο πατριάρχης της Αλεξάνδρειας Θεόφιλος που επικεφαλής ενός ντοπαρισμένου χριστιανικού όχλου κατέστρεψε το Σαράπειο και πυρπόλησε τη βιβλιοθήκη της πόλης).

Στον ίδιο χώρο μεθοδεύτηκε η εξόντωση της ελεύθερης σκέψης: Το 415, στην Αλεξάνδρεια, φανατικοί χριστιανοί, «με οδηγίες του επισκόπου Κύριλλου, εισβάλλουν στην κατοικία της φιλοσόφου και μαθηματικού Υπατίας, τη σέρνουν στους δρόμους, τη γδύνουν κατάσαρκα, τη διαπομπεύουν, τη βασανίζουν φριχτά, την κατακρεουργούν και ρίχνουν το πτώμα της στην πυρά» (Κ. Σιμόπουλος: Λεηλασία και καταστροφή… (1993), σ. 127).

Ο «αρχιβάνδαλος επίσκοπος Γάζας, άγιος της ορθοδοξίας, όταν κατέστρεφε το Μαρνείον -τον περίλαμπρο ναό του Διός- μεταχειρίστηκε τα μάρμαρα του άδυτου για την πλακόστρωση ενός δρόμου «για να πατούν όχι μόνο άνθρωποι αλλά και γυναίκες και γουρούνια και άλλα ζώα’, έλεγε». [Μάρκος ο Διάκονος, Ο βίος του αγίου Πορφυρίου, σ. 6 (στο Κ. Σιμόπουλος, Λεηλασία και καταστροφή… σ. 142)]

Ο Ιωάννης Χρυσόστομος (4ος αιώνας), «μέγας διώκτης των αλλόθρησκων και κατεδαφιστής αρχαίων μνημείων, διακήρυττε ότι οι πιστοί της αρχαίας θρησκείας «είναι στιγματισμένοι… και άξιοι λιθοβολισμού», καθιέρωσε -πρώτος στη χριστιανική εποχή- τη «χορηγία» για τη χρηματοδότηση των βανδαλισμών». (Κ. Σιμόπουλος, ο.π., σ. 142.)

Ο άγιος Βασίλειος θριαμβολογεί: «Τα αγάλματα γκρεμίστηκαν, οι βωμοί έπεσαν, τα δαιμόνια τρέπονται εις φυγήν». Ενώ ο μέγας Αθανάσιος αποφαίνεται: «Εκ σωρών και εκ λειψάνων και εικόνων πολλάκις δαίμονες απελαύνονται». (Κ. Σιμόπουλος, ο.π., σ. 143).

Στην επίγεια κόλαση του χριστιανικού Βυζαντίου, που προηγήθηκε κατά δέκα αιώνες της κόλασης του Δάντη, όλες οι πιθανές κακοποιήσεις του ανθρώπινου κορμιού που μπορεί να φανταστεί κανείς και όλοι οι δυνατοί τρόποι εξόντωσης του ανθρώπου, είναι θεσμοποιημένοι και εφαρμόσιμοι, ad majorem Dei gloriam: «Αποκεφαλισμός. Κάψιμο στην πυρά. Απαγχονισμός. Στραγγαλισμός. Καταποντισμός (ράψιμο των καταδικασμένων σε σάκους γεμάτους φίδια και ρίξιμό τους σε ποταμό ή θάλασσα. Λιθοβολισμός. Ψήσιμο στη θράκα. Εκδορά. Θανάτωση σε βραστό νερό, λάδι ή πίσσα. Ανάποδη σταύρωση. Παλούκωμα. Κάψιμο με πυρωμένα σίδερα. Φαρμάκωμα. Ευνουχισμός. Τύφλωση. Ακρωτηριασμός. Ρινοτομή. Δουλεία. Ισόβια καταναγκαστικά έργα στα μεταλλεία. Ισόβιος εγκλεισμός σε μοναστήρι». (Κ. Σιμόπουλος: Βασανιστήρια και Εξουσία)

Για την εδραίωση και τη διατήρηση της επίγειας ισχύος, ο εν εξουσία χριστιανισμός και οι διαχειριστές του (απολύτως αδιάφοροι για «επουράνια σωτηρία», την οποία «μεγαλόψυχα» παραχωρούν στους οπαδούς τους) μετέφεραν στη γη την εικόνα της επουράνιας κόλασης με την οποία κατατρομοκρατούν τους αποδέκτες του μηνύματος της χριστιανικής «αγάπης».

Από οποιαδήποτε σκοπιά κι αν ερευνηθεί αντικειμενικά, η ιστορία του εν εξουσία χριστιανισμού (δυτικού και ανατολικού) συμπυκνώνεται σε έξι λέξεις: Φόνος, βασανιστήρια, λιντσάρισμα, βανδαλισμός, ραδιουργία, μισαλλοδοξία.

Η Επανάκαμψη του Ορθολογισμού

Μετά από 12 αιώνες κυριαρχίας του εκκλησιαστικής απολυταρχίας στη δημόσια και ιδιωτική ζωή, που πέρασαν στην ιστορία ως «Μεσαίωνας» ή «Εποχή της Πίστης», άρχισαν να σημειώνονται κάποιες ρωγμές στο μονολιθικό της οικοδόμημα και άνοιξε ο δρόμος για την ιστορική περίοδο ονομάστηκε «Διαφωτισμός» ή «Εποχή της Λογικής».

Ο Διαφωτισμός ήταν ένα ευρωπαϊκό διανοητικό κίνημα που εδράζεται στη βεβαιότητα ότι η ικανότητα του λόγου αποτελεί το κύριο εργαλείο για την κατανόηση της πραγματικότητας. Προπαρασκευάστηκε από την Αναγέννηση, οι ρίζες του ανιχνεύονται στον 17ο αιώνα (κατά τον οποίο εδραιώθηκαν πολλές επιστήμες, όπως η χημεία, γεωλογία, παλαιοντολογία, ανατομία, ιστολογία, εμβρυολογία, κ.α.) και η ανάπτυξή του σημειώνεται στα μέσα του 18ου αιώνα.

Οι οικονομικές, πολιτικές και ιδεολογικές αλλαγές που συντελούνταν κατά την επαναστατική άνοδο της αστικής τάξης (μιας διαδικασίας που σφραγίστηκε με τη νίκη της αστικής επανάστασης στις Κάτω Χώρες, την Αγγλία και την Γαλλία κατά τον 16ο, 17ο και 18ο αιώνα, αντιστοίχως, και ολοκληρώθηκε με την κατάληψη της πολιτικής εξουσίας) συνοδεύονταν από μια σειρά βαθιών ανατροπών στον χώρο της φιλοσοφικής και επιστημονικής σκέψης.

Το αναγκαστικό ενδιαφέρον για την εξυπηρέτηση της βιομηχανίας, της ναυσι πλοΐας, κλπ., έδωσε ώθηση στη συστηματική μελέτης της Φύσης και την εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνικής και προκάλεσε αλλαγές που δεν άφησαν ανεπηρέαστο κανένα τομέα του επιστητού.

Σ’ αυτό το πλαίσιο διαμορφώθηκε ο Διαφωτισμός, ως διανοητικό κίνημα που:

- Eίχε έντονα ανθρωπιστικό περιεχόμενο.
- Eκφράστηκε, κυρίως, με την ιστορική συνεισφορά των Μοντεσκιέ, Ντεκάρτ, Σπινόζα, Λάϊμπντς, Βολτέρου, Ντιντερό, Ντ’ Αλαμπέρ, Ρουσώ, Χόλμπαχ, κ.ά.
- Eίχε ως πυρήνα του τον ορθολογισμό και την πίστη στην πρόοδο.
- Aξίωνε αλλαγές σε όλες τις πτυχές της ανθρώπινης δράσης (στους πολιτικοκοινωνικούς θεσμούς, την οικονομία, την εκπαίδευση και τη θρησκεία), και
Yπερασπιζόταν την ατομική ελευθερία ενάντια στην τυραννική διακυβέρνηση και την καταπίεση που ασκούσε η Εκκλησία.

Ο Διαφωτισμός, όντας άρρηκτα δεμένος με την διαδικασία της επαναστατικής ανόδου της αστικής τάξης (που ήταν ο βασικός φορέας των νέων ιδεών και, μέχρι εκείνη την εποχή, παρέμενε αποκλεισμένη από το σύστημα της απολυταρχίας), θα εξαντλήσει τα όρια του μαζί με την εξάλειψη των κοινωνικών αιτίων στα οποία όφειλε την ύπαρξη του.

Η αστική τάξη μετά την κατάκτηση της εξουσίας πέρασε στη φάση της οργάνωσης και της παγίωσης της: Ανάμεσα στους τρεις μεγάλους σταθμούς της αστικής επανάστασης (Στις Κάτω Χώρες, την Αγγλία και την Γαλλία κατά τον 16ο, 17ο και 18ο αιώνα, αντιστοίχως) και στον πόλεμο Γαλλίας-Πρωσίας (1870-1), σημειώνεται μια γενική αναδίπλωση της αστικής τάξης σε πανευρωπαϊκή κλίμακα που στοχεύει στην διασφάλιση και την οριστικοποίηση της κατοχής της εξουσίας. Πρόκειται για μια περίοδο συντήρησης που σημαδεύεται από μια γενική και πολύμορφη απόπειρα εγκλωβισμού κάθε ανθρώπινης δραστηριότητας μέσα στα όρια που επιβάλλει το συμφέρον της νέας τάξης πραγμάτων προκειμένου να εξασφαλιστεί η αέναη υπεράσπιση, εδραίωση και αναπαραγωγή της.

Η εξάντληση των επαναστατικών δυνατοτήτων και προοπτικών της αστικής τάξης θα δώσει λαβή στη συντηρητική αναδίπλωση της. Από δω και πέρα η αστική τάξη θα υπάρχει και θα δρα όχι ως τάξη εν επαναστάσει αλλά ως τάξη εν εξουσία. Και ως τέτοια, θα προσπαθήσει να επιβάλλει στην οργάνωση της συνολικής κοινωνικής ζωής ένα προσανατολισμό που θα εξυπηρετεί αυτή τη νέα πραγματικότητα. Και σ’ αυτό το πλαίσιο, συγκροτείται η νέα συμμαχία της κοσμικής και της εκκλησιαστικής εξουσίας, πράγμα που ανέδειξε το τρίπτυχο «έμπορος, στρατιώτης, παπάς» σε κορυφαίο σύμβολο της καπιταλιστικής επέκτασης.

(…)

■ H επάνοδος και η μαζική αποδοχή των πιο ακραίων, δημαγωγικών και επιθετικών παραφυάδων του χριστιανισμού, του ριζοσπαστικού ισλαμισμού και του ορθόδοξου ιουδαϊσμού, που αποδεικνύει απλώς ότι ο 20ος αιώνας που προβάλλεται αυτάρεσκα ως «εποχή της λογικής» δεν είναι παρά μια εποχή βαθύτατου σκοταδισμού.

Η θρησκεία είναι μια πανάρχαια συλλογική έκφραση της οικουμενικής διανοητικής διαταραχής που συνοδεύει το ανθρώπινο είδος σ’ όλη την ιστορική του διαδρομή, που έχει ως πυρηνικό της στοιχείο την ολοκληρωτική υποταγή. (Βλ. παρ. «Το ψυχοδιανοητικό σύμπαν του φανατικού πιστού»).

Όπως θέτει το ζήτημα ο Ρίτσαρντ Ντόκινς (που, προσφάτως, ψηφίστηκε από το περιοδικό Prospect ως ένας από τους τρεις κορυφαίους διανοούμενους της εποχής μας, μαζί με τους Νόαμ Τσόμσκι και Ουμπέρτο Έκο):

- Επίκεντρο της θρησκευτικής μυθολογίας είναι ο θεός: Ο θεός των αποκαλυπτικών θρησκειών (και ιδιαίτερα ο θεός της Παλαιάς Διαθήκης) που είναι «μισογύνης, ομοφοβικός, ρατσιστής, βρεφοκτόνος, γενοκτόνος, εκδικητικός, τεκνοκτόνος, μεγαλομανής, σαδομαζοχιστής, ένας κακεντρεχής τύραννος».
- Οι προβαλλόμενες βασικές λειτουργίες της είναι ψυχο-φαρμακολογικές (ψυχο-ανακουφιστικές): «Eχουν αναφερθεί τέσσερις βασικές λειτουργίες τις οποίες εκπληρώνει η θρησκεία: εξήγηση, παραίνεση, παρηγοριά και έμπνευση. Καμιά από αυτές τις λειτουργίες δεν έχει ποτέ τεκμηριωθεί».
- Αποτέλεσμά της είναι οι διαρκείς συγκρούσεις: «Η θρησκεία προκαλεί πολέμους, ενισχύει τη μισαλλοδοξία και ασκεί κακή επιρροή στα παιδιά, τα οποία είναι ‘‘προγραμματισμένα” να πιστεύουν αυτά που τους λένε οι γονείς τους».

Κατά το μεγαλύτερο μέρος του 20ου αιώνα, η ανθρωπότητα διακατεχόμενη από την αυταπάτη ότι είχε μπει οριστικά στο «βασίλειο της λογικής» δεν ήταν επιρρεπής σε ανορθόλογες διαφυγές και συνεπώς, η θρησκεία δεν αποτελούσε πρόσφορη καταφυγή.

Αλλά στη διάρκεια των δύο τελευταίων δεκαετιών, ανατράπηκαν αυτές οι αυταπάτες και επετράπηκε στο ανορθόλογο να εισβάλει στο προσκήνιο, με την πιο γνήσια μορφή του, τη θρησκευτική.

Σημεία των καιρών η θριαμβευτική επάνοδος της θρησκείας στο προσκήνιο, η μαζική στροφή στο παράλογο μιας ανθρωπότητας που ξαναγυρνάει στο Μεσαίωνα, αποποιούμενη τις ευθύνες της για την εποχή του Διαφωτισμού που αποτέλεσε μια από τις ελάχιστες φωτεινές σελίδες στη σκοτεινή ιστορία της.

Η επάνοδος και η μαζική αποδοχή των πιο ακραίων, δημαγωγικών και επιθετικών παραφυάδων του χριστιανικού, ισλαμικού και ιουδαϊκού φονταμελισμού (ορθόδοξος ιουδαϊσμός), αποδεικνύει απλώς ότι η θρησκεία ήταν και παραμένει το βασικότερο σύμπτωμα της οικουμενικής διανοητικής διαταραχής που συνοδεύει το ανθρώπινο είδος σ’ όλη την ιστορική του διαδρομή, ότι ο ορθολογισμός ήταν και παραμένει μια ασήμαντη βαλβίδα προστασίας απέναντι στην εγγενή σχιζοφρένεια του ανθρώπινου είδους, και ότι ο 20ος αιώνας που προβάλλεται αυτάρεσκα ως «εποχή της λογικής», δεν είναι παρά μια εποχή βαθύτατου σκοταδισμού.

Η Ψυχοπαθολογία της Φανατικής Πίστης

Ο άνθρωπος είναι το μοναδικό ον που μπορεί να πει «εγώ» (δηλαδή είναι το μοναδική όν που έχει επίγνωση του εαυτού του και συνείδηση του γεγονότος ότι αποτελεί μια μοναδική και ανεπανάληπτη οντότητα). Παράλληλα είναι και το μοναδικό ζώο που ξέρει ότι θα πεθάνει.

Όντας λοιπόν σε υπαρξιακή αδυναμία να αποδεχθεί την αναπότρεπτη βιολογική αναγκαιότητα του θανάτου της μοναδικής και ανεπανάληπτης οντότητάς του, είναι επιρρεπής στην αποδοχή οποιονδήποτε ιδεολογικών κατασκευασμάτων που προσφέρουν τη δυνατότητα της επέκτασης της ύπαρξής του σε κάποιο ασαφές «επέκεινα».

Κι εδώ παρεμβαίνει η μεταφυσική και η θρησκεία, εν είδει ανακουφιστικού ψυχοφάρμακου, που όπως όλα τα ψυχοφάρμακα έχουν άπειρες παρενέργειες και, κατά κανόνα, αποδεικνύονται χειρότερα από την αρρώστια.

Η θρησκεία είναι ένα συλλογικό ψυχοφάρμακο που εφευρέθηκε για να υποβαθμιστεί η αγωνία του θανάτου που ταλανίζει τον άνθρωπο, ο οποίος, λόγω της νευροφυσιολογικής του δομής, είναι καταδικασμένος να υφίσταται τις συνέπειες της αντίφασης ανάμεσα στο ότι είναι το μόνο ον που έχει συνείδηση του θανάτου του και την ασυνείδητη αδυναμία του να αποδεχτεί το πεπερασμένο της ύπαρξής του.

Σ’ αυτό το πλαίσιο διαμορφώνεται τόσο η πίστη όσο και ο ρόλος που επιφυλάσσει κάθε εκκλησία στους πιστούς της που έχει ως βάση του την τυφλή υποταγή στο «αλάνθαστο» της ηγετικής ομάδας που κατέχει κάθε φορά τη θρησκευτική εξουσία: Η εκκλησία διαχειρίζεται την πίστη και προσφέρει τη θρησκεία ως ψυχοφάρμακο με αντάλλαγμα την τυφλή υπακοή του πιστού.

http://panosz.wordpress.com/2006/12/11/kleanthis_grivas/
Logged
voyager
Μόνιμος κάτοικος ΤΗΜΜΥ.gr
******
Gender: Female
Posts: 1051


View Profile
Re: ΘΡΗΣΚΕΙΑ - Σύμπτωμα Οικουμενικής Διανοητικής Διαταραχής;
« Reply #1 on: April 01, 2008, 19:08:01 pm »

Αρχικά, δε μου εμπνέει εμπιστοσύνη το γεγονός ότι όλες οι αναφορές για τα κακά του χριστιανισμού προέρχονται από ένα και μόνο βιβλίο το
Κ. Σιμόπουλος: Η λεηλασία και η καταστροφή των ελληνικών αρχαιοτήτων (1993), σ. 126.

Quote from: aliakmwn on April 01, 2008, 18:23:36 pm
Γράφει ο Κλεάνθης Γρίβας
(....)
Η επάνοδος και η μαζική αποδοχή των πιο ακραίων, δημαγωγικών και επιθετικών παραφυάδων του χριστιανικού, ισλαμικού και ιουδαϊκού φονταμελισμού (ορθόδοξος ιουδαϊσμός), αποδεικνύει απλώς ότι η θρησκεία ήταν και παραμένει το βασικότερο σύμπτωμα της οικουμενικής διανοητικής διαταραχής που συνοδεύει το ανθρώπινο είδος σ’ όλη την ιστορική του διαδρομή, ότι ο ορθολογισμός ήταν και παραμένει μια ασήμαντη βαλβίδα προστασίας απέναντι στην εγγενή σχιζοφρένεια του ανθρώπινου είδους, και ότι ο 20ος αιώνας που προβάλλεται αυτάρεσκα ως «εποχή της λογικής», δεν είναι παρά μια εποχή βαθύτατου σκοταδισμού.

Η Ψυχοπαθολογία της Φανατικής Πίστης

Ο άνθρωπος είναι το μοναδικό ον που μπορεί να πει «εγώ» (δηλαδή είναι το μοναδική όν που έχει επίγνωση του εαυτού του και συνείδηση του γεγονότος ότι αποτελεί μια μοναδική και ανεπανάληπτη οντότητα). Παράλληλα είναι και το μοναδικό ζώο που ξέρει ότι θα πεθάνει.

Όντας λοιπόν σε υπαρξιακή αδυναμία να αποδεχθεί την αναπότρεπτη βιολογική αναγκαιότητα του θανάτου της μοναδικής και ανεπανάληπτης οντότητάς του, είναι επιρρεπής στην αποδοχή οποιονδήποτε ιδεολογικών κατασκευασμάτων που προσφέρουν τη δυνατότητα της επέκτασης της ύπαρξής του σε κάποιο ασαφές «επέκεινα».

Κι εδώ παρεμβαίνει η μεταφυσική και η θρησκεία, εν είδει ανακουφιστικού ψυχοφάρμακου, που όπως όλα τα ψυχοφάρμακα έχουν άπειρες παρενέργειες και, κατά κανόνα, αποδεικνύονται χειρότερα από την αρρώστια.
Η θρησκεία είναι ένα συλλογικό ψυχοφάρμακο που εφευρέθηκε για να υποβαθμιστεί η αγωνία του θανάτου που ταλανίζει τον άνθρωπο, ο οποίος, λόγω της νευροφυσιολογικής του δομής, είναι καταδικασμένος να υφίσταται τις συνέπειες της αντίφασης ανάμεσα στο ότι είναι το μόνο ον που έχει συνείδηση του θανάτου του και την ασυνείδητη αδυναμία του να αποδεχτεί το πεπερασμένο της ύπαρξής του.

Σ’ αυτό το πλαίσιο διαμορφώνεται τόσο η πίστη όσο και ο ρόλος που επιφυλάσσει κάθε εκκλησία στους πιστούς της που έχει ως βάση του την τυφλή υποταγή στο «αλάνθαστο» της ηγετικής ομάδας που κατέχει κάθε φορά τη θρησκευτική εξουσία: Η εκκλησία διαχειρίζεται την πίστη και προσφέρει τη θρησκεία ως ψυχοφάρμακο με αντάλλαγμα την τυφλή υπακοή του πιστού.

http://panosz.wordpress.com/2006/12/11/kleanthis_grivas/


θεωρώ ότι το κείμενο εδώ συγχέει μεταξύ τους τις έννοιες φανατισμός και πίστη.
Ακόμα, το κείμενο συνολικά, είναι άκρως προσβλητικό προς εκατομμύρια ανθρώπους, όχι μόνο τους χριστιανούς, καθώς αναφέρεται σε διάφορα θρησκεύματα.
 Είναι σαν να λέει πως εκατομμύρια άνθρωποι είναι ανίκανοι να καταλάβουν τον εαυτό τους και για ποιο λόγο κάνουν ότι κάνουν. Είναι μαλάκες που δεν σκέφτονται  και δεν παίρνουν μυρωδιά του τι συμβαίνει γύρω τους και αντίθετα, εμείς τα καταλάβαμε όλα , είμαστε οι πιο έξυπνοι, πάλι καλά που υπάρχουμε κι εμείς για να ξυπνήσουμε εσάς τα μοσχάρια. Θεωρώ μια τέτοια αντιμετώπιση τουλάχιστον άκρως εγωιστική.

Στο συγκεκριμένο σημείο το οποίο παρέθεσα, καταγγέλεται μια "εκμετάλλευση της ανθρώπινης αδυναμίας του να δεχτεί κανείς ότι πεθαίνει και όλα τελειώνουν" . Πίσω από τις γραμμές αυτές, επιτρέψτε μου να διαβάζω μια προσπάθεια καθησύχασης της αγωνίας του συντάκτη του κειμένου σχετικά με τον δικό του θάνατο και το δικό του τέλος. Εκτός αν ο ίδιος το έχει καταφέρει και αυτό..

Τέλος, στην τελευταία παράγραφο, φαίνεται κατά πόσο έχει κατανοήσει ο συντάκτης την βάση της θρησκείας.
Βάση δεν είναι η τυφλή υποταγή στο αλάνθαστο της ηγετικής ομάδας που κατέχει κάθε φορά τη θρησκευτική εξουσία. Αντίθετα, κάποιος που έχει κατανοήσει βαθύτερα τα θέματα της πίστης, κατανοεί πως η τυφλή υποταγή είναι λάθος. Το θέμα δεν είναι καν η υποταγή στους ανθρώπους.
Το θέμα είναι μόνο η πίστη στον Θεό.Το γκρέμισμα του τείχους του εγωισμού του ανθρώπου, ώστε να μπορέσει να δει και παραπέρα από αυτό.
Logged

δυστυχώς συμβαίνει
Nessa NetMonster
Καταστραμμένος
********
Posts: 7044


Ιούνιος 1999 - 19/7/2009


View Profile
Re: ΘΡΗΣΚΕΙΑ - Σύμπτωμα Οικουμενικής Διανοητικής Διαταραχής;
« Reply #2 on: April 01, 2008, 19:31:15 pm »

Βασικό στοιχείο της θρησκείας είναι η υπακοή σε κάτι ανώτερο, στο Θεό. Άμεση προέκταση αυτής της νοοτροπίας είναι η υπακοή στους ανώτερους.

Κανένα σοβαρό επιχείρημα που να καταρρίπτει την - τεκμηριωμένη - άποψη του αρθρογράφου δεν είδα.
Logged

Διεθνιστική Εργατική Αριστερά
Διεθνιστική Αριστερά
Εργατική Αριστερά
RedNet Θεσσαλονίκης
Turambar
Veteran
Διεστραμμένος
******
Gender: Male
Posts: 20652

μη νοιάζεσαι


View Profile
Re: ΘΡΗΣΚΕΙΑ - Σύμπτωμα Οικουμενικής Διανοητικής Διαταραχής;
« Reply #3 on: April 01, 2008, 19:44:41 pm »

Πάντα λαϊκός ο Γρίβας, πέφτει (τυχαία?) στη κλασσική παγίδα του στυλ ντοκιμαντέρ, και μετατρέπει μία σκέψη, μια σύλληψη, ένα γεγονός, σε κοσμοθεωρία, που εξηγεί τα πάντα.

Το συγκεκριμένο άρθρο  είναι τουλάχιστον λαϊκισμός και κατ' εμέ δε λέει τίποτα.

Quote
Συνεπώς, κάθε προσπάθεια να προβληθεί η λογική αυτού του ανθρωποκεντρικού σύμπαντος ως «προάγγελος» της ανορθόλογης θεοκεντρικής σύλληψης του κόσμου και ως «προανάκρουσμα» του παραλογισμού της «θεολογίας» των «αποκαλυπτικών» θρησκειών μπορεί να εκλαμβάνεται μόνο ως σύμπτωμα διανοητικής διαταραχής ή ιδιοτέλειας.

Η συγκεκριμένη παράγραφος είναι ένα κλασσικό δείγμα του λαϊκισμου του συγγραφέα.
Ένα λογικό άλμα που αφήνει αναπάντεχα κενά, σε οποιονδήποτε λογικό νου, και αρκεί για τον συγγραφέα, να μεταφέρει το σκεπτικό του στον τίτλο του άρθρου.


Νέσσα... εγώ δεν βλέπω κανένα σοβαρό επιχείρημα/τεκμηρίωση ή άποψη του αρθρογράφου, τουλάχιστον σε σχέση με τον πιασάρικο, αλλά εν τέλη κωμικό από το περιεχόμενο, τίτλο του άρθρου.

Σόρρυ κιόλας... και έχω χρησιμοποιήσει αρκετές φορές τον Γρίβα για επιχειρήματα.

Αλλά το γεγονός ότι δεν τολμά να αγγίξει την βασική του (και καλά?) θέση, νομίζω λέει πολλά.
Logged

byeeee
Nessa NetMonster
Καταστραμμένος
********
Posts: 7044


Ιούνιος 1999 - 19/7/2009


View Profile
Re: ΘΡΗΣΚΕΙΑ - Σύμπτωμα Οικουμενικής Διανοητικής Διαταραχής;
« Reply #4 on: April 01, 2008, 20:05:47 pm »

Άποψη υπάρχει. Η τεκμηρίωση δεν είναι σοβαρή, θα συμφωνήσω (δε θα χρησιμοποιούσα σε καμία περίπτωση αυτό το άρθρο για να αποδείξω κάτι), τα λογικά κενά υπάρχουν, αλλά τουλάχιστον υπάρχουν και πληροφορίες, υπάρχει μια βάση.
Logged

Διεθνιστική Εργατική Αριστερά
Διεθνιστική Αριστερά
Εργατική Αριστερά
RedNet Θεσσαλονίκης
Turambar
Veteran
Διεστραμμένος
******
Gender: Male
Posts: 20652

μη νοιάζεσαι


View Profile
Re: ΘΡΗΣΚΕΙΑ - Σύμπτωμα Οικουμενικής Διανοητικής Διαταραχής;
« Reply #5 on: April 01, 2008, 20:07:25 pm »

Ναι... και ο κομμουνισμός είναι μια βλακεία και μισή εξαιτίας των γκούλακ Tongue

άσε μας ρε νέσσα
Logged

byeeee
voyager
Μόνιμος κάτοικος ΤΗΜΜΥ.gr
******
Gender: Female
Posts: 1051


View Profile
Re: ΘΡΗΣΚΕΙΑ - Σύμπτωμα Οικουμενικής Διανοητικής Διαταραχής;
« Reply #6 on: April 01, 2008, 20:08:22 pm »

Quote from: Nessa NetMonster on April 01, 2008, 19:31:15 pm
Βασικό στοιχείο της θρησκείας είναι η υπακοή σε κάτι ανώτερο, στο Θεό. Άμεση προέκταση αυτής της νοοτροπίας είναι η υπακοή στους ανώτερους.

Σύμφωνα -τουλάχιστον- με τον χριστιανισμό, δεν υπάρχουν άνθρωποι ανώτεροι από τους άλλους. Είναι όλοι ίσοι μεταξύ τους.
Η ανωτερότητα του Θεού σε σχέση με τους ανθρώπους δεν μπορεί να συγκριθεί με την "ανωτερότητα" ενός διευθυντή σε σχέση με έναν υπάλληλό του για παράδειγμα. Κι αυτό γιατί διευθυντής και υπάλληλος είναι και οι δυο άνθρωποι, ίδιες οντότητες, ενώ Θεός και άνθρωπος δεν είναι ταυτόσημες οντότητες.
Logged

δυστυχώς συμβαίνει
smo
Μόνιμος κάτοικος ΤΗΜΜΥ.gr
******
Posts: 1929


aoum


View Profile
Re: ΘΡΗΣΚΕΙΑ - Σύμπτωμα Οικουμενικής Διανοητικής Διαταραχής;
« Reply #7 on: April 01, 2008, 20:12:10 pm »

Quote from: Nessa NetMonster on April 01, 2008, 19:31:15 pm
Βασικό στοιχείο της θρησκείας είναι η υπακοή σε κάτι ανώτερο, στο Θεό. Άμεση προέκταση αυτής της νοοτροπίας είναι η υπακοή στους ανώτερους.

 Shocked Μιλαμε για θρησκειες- ιδεολογιες?
Απο ποτε βασικο στοιχειο του χριστιανισμου του ταοισμου (κ καποιων αλλων ανατολικων θρεισκειων - ιδεολογιων) ειναι η υπακοη σε καποια ανωτερη δυναμη?  Huh

Δεν ειναι μονο ζητημα οντωτητας οπως παραθετει ο φιλος απο πανω ειναι ζητημα δυνατοτητας  επιλογης δηλαδη το να μπορεις να επιλεξεις η θρεισκεια (ως ιδεολογια παντα) δεν εξαναγκασε ποτε κανεναν οποτε δεν μπορει και να κατηγορηθει και για τιποτε καθως οσοι ασχολουνταν μαυτη ειχαν την απολυτη επιλογη να μην το κανουν.
« Last Edit: April 01, 2008, 20:14:17 pm by smo » Logged

oblivion
Nessa NetMonster
Καταστραμμένος
********
Posts: 7044


Ιούνιος 1999 - 19/7/2009


View Profile
Re: ΘΡΗΣΚΕΙΑ - Σύμπτωμα Οικουμενικής Διανοητικής Διαταραχής;
« Reply #8 on: April 01, 2008, 20:16:19 pm »

Κάτσε ρε Turambar, εσύ δηλαδή θεωρείς ότι η απάντηση της voyager βρισκόταν σε αντίστοιχο επίπεδο με το άρθρο; Άλλο να χρησιμοποιήσω ένα γεγονός για να το συνδέσω με δικά μου σχόλια και άλλο να λέω "αυτός που τα λέι αυτά είναι εγωιστής" (κι αυτό τι πειράζει;).

Quote from: voyager on April 01, 2008, 20:08:22 pm
Σύμφωνα -τουλάχιστον- με τον χριστιανισμό, δεν υπάρχουν άνθρωποι ανώτεροι από τους άλλους. Είναι όλοι ίσοι μεταξύ τους.
Η ανωτερότητα του Θεού σε σχέση με τους ανθρώπους δεν μπορεί να συγκριθεί με την "ανωτερότητα" ενός διευθυντή σε σχέση με έναν υπάλληλό του για παράδειγμα. Κι αυτό γιατί διευθυντής και υπάλληλος είναι και οι δυο άνθρωποι, ίδιες οντότητες, ενώ Θεός και άνθρωπος δεν είναι ταυτόσημες οντότητες.

Ο Θεός δεν παρουσιάζεται ως "πατέρας", και ότι είμαστε τα "παιδιά" του; Δεν παρουσιάζεται ως ο "βασιλιάς" των ουρανών και της Γης; Άρα δε στηρίζει την ιδέα των ανθρώπινων ιεραρχικών δομών;
Logged

Διεθνιστική Εργατική Αριστερά
Διεθνιστική Αριστερά
Εργατική Αριστερά
RedNet Θεσσαλονίκης
Nessa NetMonster
Καταστραμμένος
********
Posts: 7044


Ιούνιος 1999 - 19/7/2009


View Profile
Re: ΘΡΗΣΚΕΙΑ - Σύμπτωμα Οικουμενικής Διανοητικής Διαταραχής;
« Reply #9 on: April 01, 2008, 20:17:52 pm »

@Turambar:

Quote from: smo on April 01, 2008, 20:12:10 pm
Quote from: Nessa NetMonster on April 01, 2008, 19:31:15 pm
Βασικό στοιχείο της θρησκείας είναι η υπακοή σε κάτι ανώτερο, στο Θεό. Άμεση προέκταση αυτής της νοοτροπίας είναι η υπακοή στους ανώτερους.

 Shocked Μιλαμε για θρησκειες- ιδεολογιες?
Απο ποτε βασικο στοιχειο του χριστιανισμου του ταοισμου (κ καποιων αλλων ανατολικων θρεισκειων - ιδεολογιων) ειναι η υπακοη σε καποια ανωτερη δυναμη?  Huh

Δεν ειναι μονο ζητημα οντωτητας οπως παραθετει ο φιλος απο πανω ειναι ζητημα δυνατοτητας  επιλογης δηλαδη το να μπορεις να επιλεξεις η θρεισκεια (ως ιδεολογια παντα) δεν εξαναγκασε ποτε κανεναν οποτε δεν μπορει και να κατηγορηθει και για τιποτε καθως οσοι ασχολουνταν μαυτη ειχαν την απολυτη επιλογη να μην το κανουν.

Να ας πούμε σ'αυτόν το άρθρο απαντάει. Γι'αυτόν έχει αντεπιχειρήματα το άρθρο.
Logged

Διεθνιστική Εργατική Αριστερά
Διεθνιστική Αριστερά
Εργατική Αριστερά
RedNet Θεσσαλονίκης
Turambar
Veteran
Διεστραμμένος
******
Gender: Male
Posts: 20652

μη νοιάζεσαι


View Profile
Re: ΘΡΗΣΚΕΙΑ - Σύμπτωμα Οικουμενικής Διανοητικής Διαταραχής;
« Reply #10 on: April 01, 2008, 20:19:57 pm »

Quote from: Nessa NetMonster on April 01, 2008, 20:16:19 pm
Κάτσε ρε Turambar, εσύ δηλαδή θεωρείς ότι η απάντηση της voyager βρισκόταν σε αντίστοιχο επίπεδο με το άρθρο;


Όχι... την τοποθέτηση της voyager την βρήκα απλώς πιο σοβαρή.


Quote from: Nessa NetMonster on April 01, 2008, 20:16:19 pm
Άλλο να χρησιμοποιήσω ένα γεγονός για να το συνδέσω με δικά μου σχόλια και άλλο να λέω "αυτός που τα λέι αυτά είναι εγωιστής" (κι αυτό τι πειράζει;).

Εδώ όμως θα πω ότι συμφωνώ μαζί σου, μέχρι το σημείο ότι η voyager έκανε το ολίσθημα να πέσει στο επίπεδο του συγγραφέα.
Logged

byeeee
Nessa NetMonster
Καταστραμμένος
********
Posts: 7044


Ιούνιος 1999 - 19/7/2009


View Profile
Re: ΘΡΗΣΚΕΙΑ - Σύμπτωμα Οικουμενικής Διανοητικής Διαταραχής;
« Reply #11 on: April 01, 2008, 20:34:06 pm »

Μάλλον δεν κατάλαβες. Ο αρθρογράφος εκφράζει μια θέση και την αναλύει, δίνοντας παράλληλα και κάποια στοιχεία. Η voyager δεν εκφράζει καμία θέση, καμία αντί-θεση σε όσα λέει το άρθρο, πέρα από αυτό το κομματάκι στο οποίο απάντησα με quote.
Logged

Διεθνιστική Εργατική Αριστερά
Διεθνιστική Αριστερά
Εργατική Αριστερά
RedNet Θεσσαλονίκης
smo
Μόνιμος κάτοικος ΤΗΜΜΥ.gr
******
Posts: 1929


aoum


View Profile
Re: ΘΡΗΣΚΕΙΑ - Σύμπτωμα Οικουμενικής Διανοητικής Διαταραχής;
« Reply #12 on: April 01, 2008, 20:35:58 pm »

Quote from: Nessa NetMonster on April 01, 2008, 20:17:52 pm
@Turambar:

Quote from: smo on April 01, 2008, 20:12:10 pm
Quote from: Nessa NetMonster on April 01, 2008, 19:31:15 pm
Βασικό στοιχείο της θρησκείας είναι η υπακοή σε κάτι ανώτερο, στο Θεό. Άμεση προέκταση αυτής της νοοτροπίας είναι η υπακοή στους ανώτερους.

 Shocked Μιλαμε για θρησκειες- ιδεολογιες?
Απο ποτε βασικο στοιχειο του χριστιανισμου του ταοισμου (κ καποιων αλλων ανατολικων θρεισκειων - ιδεολογιων) ειναι η υπακοη σε καποια ανωτερη δυναμη?  Huh

Δεν ειναι μονο ζητημα οντωτητας οπως παραθετει ο φιλος απο πανω ειναι ζητημα δυνατοτητας  επιλογης δηλαδη το να μπορεις να επιλεξεις η θρεισκεια (ως ιδεολογια παντα) δεν εξαναγκασε ποτε κανεναν οποτε δεν μπορει και να κατηγορηθει και για τιποτε καθως οσοι ασχολουνταν μαυτη ειχαν την απολυτη επιλογη να μην το κανουν.

Να ας πούμε σ'αυτόν το άρθρο απαντάει. Γι'αυτόν έχει αντεπιχειρήματα το άρθρο.

Και ακριβως γιαυτο τον λογο ρωτησα αν μιλαμε για θρεισκεια-ιδεολογια η για την εκκλησια και πως λειτουργει η θρησκεια μεσα στην κοινωνια για να μην γινει συγχηση, για μενα η θρεισκεια δεν εχει καμμια σχεση με την εκκλησια και παρομειες οργανωσεις. Κατα συνεπεια ο συγγραφεας μιλαει (εκτος ελαχιστων εξερεσεων 1 η 2 ισως ) για την εκκλησια χωρις ουτε καν να πλησιαζει το ερωτημα μου για τις θρεισκειες ποσο μαλλον να δινει απαντησεις σαυτο.

Ελπιζω η διακριση που αναφερω για τη θρησκεια-εκκλησια να γινεται αντιληπτη και να μην παρεξηγηθουν τα λεγομενα μου ξανα. ευχαριστω
Logged

oblivion
pandora
Καταστραμμένος
********
Gender: Female
Posts: 6443


madness


View Profile
Re: ΘΡΗΣΚΕΙΑ - Σύμπτωμα Οικουμενικής Διανοητικής Διαταραχής;
« Reply #13 on: April 01, 2008, 21:20:04 pm »

Quote from: o Turambar ορκίζεται on April 01, 2008, 19:44:41 pm
Πάντα λαϊκός ο Γρίβας, πέφτει (τυχαία?) στη κλασσική παγίδα του στυλ ντοκιμαντέρ, και μετατρέπει μία σκέψη, μια σύλληψη, ένα γεγονός, σε κοσμοθεωρία, που εξηγεί τα πάντα.

Το συγκεκριμένο άρθρο  είναι τουλάχιστον λαϊκισμός και κατ' εμέ δε λέει τίποτα.

Quote
Συνεπώς, κάθε προσπάθεια να προβληθεί η λογική αυτού του ανθρωποκεντρικού σύμπαντος ως «προάγγελος» της ανορθόλογης θεοκεντρικής σύλληψης του κόσμου και ως «προανάκρουσμα» του παραλογισμού της «θεολογίας» των «αποκαλυπτικών» θρησκειών μπορεί να εκλαμβάνεται μόνο ως σύμπτωμα διανοητικής διαταραχής ή ιδιοτέλειας.

Η συγκεκριμένη παράγραφος είναι ένα κλασσικό δείγμα του λαϊκισμου του συγγραφέα.
Ένα λογικό άλμα που αφήνει αναπάντεχα κενά, σε οποιονδήποτε λογικό νου, και αρκεί για τον συγγραφέα, να μεταφέρει το σκεπτικό του στον τίτλο του άρθρου.


Νέσσα... εγώ δεν βλέπω κανένα σοβαρό επιχείρημα/τεκμηρίωση ή άποψη του αρθρογράφου, τουλάχιστον σε σχέση με τον πιασάρικο, αλλά εν τέλη κωμικό από το περιεχόμενο, τίτλο του άρθρου.

Σόρρυ κιόλας... και έχω χρησιμοποιήσει αρκετές φορές τον Γρίβα για επιχειρήματα.

Αλλά το γεγονός ότι δεν τολμά να αγγίξει την βασική του (και καλά?) θέση, νομίζω λέει πολλά.

Δεν θα μπορούσα να συμφωνώ περισσότερο, ούτε να τα γράψω καλύτερα. Συμφωνώ 100%.

Να θυμίσω ότι η δημοκρατικη Αθήνα την οποία εκθειάζει ο Γρίβας, την εποχή του Πελοποννησιακού πολέμου και των συμμαχιών - αποικιοκρατίας και ηγεμονίας της στις υπόλοιπες πόλεις - κράτη του ελλαδικού χώρου, είχε στηρίξει ενέργειές της στα λόγια μιας μαστουρωμένης τύπισσας που κάπνιζε και μασούσε φύλλα δάφνης και ήταν "ιέρεια του Απόλλωνα'.
Σιγά να μη δεν πιστεύανε στα θεία  Grin ή ακόμη κι αν δεν πίστευαν, δικαιολογούσαν τις πολιτικές και στρατιωτικές ενέργειές τους με βάση αυτά, ακόμη και στην εποχή του Κλεισθένη  Grin

Για τον σκοταδισμό και τις διώξεις των ειδωλολατρών από την βυζαντινή αυτοκρατορία, συμφωνώ με την κριτική του άρθρου. Παρόλα αυτά επιλέγει να απομονώσει το γεγονός από το ιστορικο του υπόβαθρο, που ήταν οι αιματηροί διωγμοί των Χριστιανών από την ακμή ακόμα της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας μέχρι και το διάταγμα των Μεδιολάνων, που νομιμοποίησε την ανεξιθρησκεία.

Logged
Karaμazoβ
Veteran
Επιβεβαρυμένος
******
Gender: Male
Posts: 13335


ad astra, per aspera


View Profile
Re: ΘΡΗΣΚΕΙΑ - Σύμπτωμα Οικουμενικής Διανοητικής Διαταραχής;
« Reply #14 on: April 02, 2008, 00:21:00 am »

Το 19ο υπηρχε μια γενικοτερη ταση προσεγγισης των κοινωνικων φαινομενων με την επιστημονικη μεθοδο. Ετσι εγινε μια προσπάθεια επιστημονικης προσεγγισης του φαινομένου της θρησκείας απο διαφορους διανοητες.

Ο Φόυερμπαχ έλεγε οτι η θρησκεία είναι η θεοποίηση και η ανυψωση των θετικων αναλογα με την εποχη ιδιοτητων του ανθρωπου. Ο Μαρξ έλεγε οτι είναι ένα πολυ καλά σχεδιασμένο όργανο καταπίεσης των μαζων. Ο Νιτσε έλεγε οτι η θρησκεια ειναι η μεταφυσική εκδικηση των κατωτερων και αδυναμων ψυχικα.

Αυτά στα γρηγορα για τους παραπάνω. Αλλα επειδη ο Γριβας είναι ψυχίατρος ενδιαφέρον παρουσιάζει η αποψη του Φροιντ για τη θρησκεια. Ο Φροιντ ειχε μεγαλώσει σε μια συντηρητική και αυστηρη οικογενεια. Ηταν της αποψης λοιπον οτι ο Θεος ειναι ουσιαστικα η μορφη του αυστηρού πατέρα ο οποίος τιμωρει, επιβραβευει και βοηθάει τα παιδιά του. Και τα μικρα παιδιά θελουν να ευχαριστουν τον γονιο γιατι εξαρτώνται απο αυτο γιατι νιωθουν ανυμπορα.

Ο Φροιντ ελεγε οτι η δημιουργία του Θεου στην ψυχολογία του ανθρώπου είναι εξαρχης προβληματική και γινεται ακομα πιο προβληματικη προς την ενηλικίωση γιατι καθυλώνει μερος του ψυχισμου του ενηλικου στην παιδική ηλικία. Ειναι σημαντικο ο ανθρωπος να βασίζεται στις δικές του δυναμεις και να προσπαθεί να ικανοποιησει τον εαυτο του, ως ενηλικος, αν θελει να επιδιώκει αποτελεσματικότερα την ευτυχία.




Να σημειωσω οτι ο Νιτσε, ο Μαρξ και ο Φροιντ ηταν παιδια ιερέων... Tongue
Logged

Pages: [1] 2 3 ... 18 Go Up Print
Jump to:  

Powered by SMF | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC
Scribbles2 | TinyPortal © Bloc | XHTML | CSS
Loading...