Νέα βιβλία Ιστορίας - Νέα Ιστορία ??

<< < (30/30)

Ex_Mechanus:
Quote from: corina on October 02, 2007, 22:36:18 pm

Ήρεμα παιδιά...

Όσο για τη συζήτηση εδώ μέσα, δε νομίζω ότι είναι κάποιος κακόβουλος. Ο καθένας μας έχει μία διαμορφωμένη άποψη , ή ακόμη - ακόμη διαμορφώνει άποψη τώρα, άσχετα με τις επιρροές που έχει. Και τα πράγματα είναι πάντα υποκειμενικά, ακόμη και το τι έχει ο καθένας από μας στο μυαλό του ως "αντικειμενικό".


Corina, στους κακόβουλους και ημιμαθείς ανήκω και γω  ;D

Σπύρο, δεν στην λέω για την άποψη σου, στην λέω για την απουσία άποψης, ή απουσία έκφρασης της. Και όχι ότι αυτό είναι κάτι μεμπτό αυτόματα, αλλά όταν γράφεις 6 παραγράφους, των οποίον το νόημα συμπτύσετε εύκολα σε μια πρόταση, στην περίπτωση μας "νομίζετε ότι ξέρετε", είναι υπερβολή.

Άντε να δεχθώ ότι όλοι εν μέσω εξεταστικής (και μερικοί και έξω από αυτήν) αντιμετωπίζετε το forum σαν chat room. Προσωπικά δεν με πέρνει η προχειρότητα.

If it's not worth it, don't do it.


PS. Στους θιγμένους αλα Turambar δεν ανήκω, ίσως γιατί σε ξέρω, ίσως γιατί δεν έχω ασχοληθεί αρκετά με το θέμα ώστε να επιλέξω "στρατόπεδο".

PS2. Για τα κεφαλαία ρώτησες, για τα κεφαλαία απάντηση έλαβες.

^^DaRk_HunTeR:
Ρε συ Ηλια αναλωνεσαι καθε φορα στο να σχολιαζεις και να επικρινεις βαζοντας στον αλλο λογια που ποτε δεν ειπε......δεν ειπα οτι μου την λες(δεν με ενδιαφερει) δεν ειπα οτι εχω την βαση......η δεν ξες να διαβαζεις η μαλλον τα ερμηνευεις οπως σε συμφερει....ειναι το ευκολο να σχολιαζεις τα ποστ των αλλων παρε ανοιχτα θεση στο θεμα πρωτα και ασε τα περι προχειροτητας...το ποιος γραφει αερολογιες και ουδετοροτητες ασ το κρινουν οι αλλοι....συγγνωμη αν μειωνω την αξια(που εσυ τιμας) του ιερου σου φορουμ......

Τουραμπαρ δεν ξερω τους λογους που εθεσες τον ευατο σου μεσα σε αυτους που καταδεικνυω οταν τους μαθω 8α σου απαντησω....οσο για το τι θελω....μα γιατι να θελω να απολογηθειτε? μηπως πιστευεις οτι φταις? εγω αποψη κατεθεσα και επειδη το thread που την ανεβασα αρχικα(αλλος το ανοιξε) πηγε στον καδο πριν προλαβω....ηθελα να βρω κατι παρεμφερες και την ανεβασα εδω....μπορει για αυτο να μπερδευτικες.....δεν παρακολουθησα ολη την εξελιξη αυτου του thread κυριως απο το σχετικο τοπικ παρακινη8ηκα.....για αυτο ανεφερ8ηκα περι πι8ανου οφ-τοπικ

επειδη λοιπον δεν θελω να συνεχισω και να καταληξει(αν δεν εχει ηδη γινει ) σε αντιπαραθεση τα υπολοιπα με οποιον προθυμο απο κοντα..........αμεσοτητα above all   

Ex_Mechanus:
Quote from: ^^DaRk_HunTeR on October 03, 2007, 01:03:15 am

συγγνωμη αν μειωνω την αξια(που εσυ τιμας) του ιερου σου φορουμ......


Επειδή δεν αξίζει να το παρατραβήξουμε για ένα post, χάριν αμεσότητας και λακωνικότητας θα σου ότι ποτέ δεν απαξιώνεις, ούτε με την στάση σου, ούτε με τα λόγια σου, το μέσο που επιλέγεις να εκφραστείς.

TeloC από μένα.

mechanical_wind:
Αν σκοπός της διδασκαλίας της ιστορίας ήταν να περάσει το μήνυμα "μόνο οι έλληνες καλοί πάντα", θα είχαμε γκρεμίσει εδώ και χρόνια κάθε απομεινάρι εκείνης της εποχής εφόσον δε μας χρειάζεται, αρχίζοντας από εκείνες τις αηδίες που υπάρχουν έξω από τη Ροτόντα, το σπίτι του Αλί Πασά στα Γιάννενα και άλλα πολλά.
Και μη μιλήσει κανείς για τη μουσειακή εκμετάλλευση όπου υφίσταται, γιατί δεν έρχεται κανείς στην Ελλάδα για να δει αυτά, ούτε δε θα ερχόταν αν δεν ήταν αυτά, απλά. Άλλη καμένη ερμηνεία είναι να λέγαμε ότι τα αφήσαμε για να λέμε στα μικρά "βλέπεις? αυτά τα έχτισαν οι κακοί Τούρκοι". "και γιατί δεν τα γκρεμίσαμε γιαγιά?" Κι ερχόμαστε στο ζητούμενο (ειρήνη, σεβασμός κλπ)...

Η ιστορία είναι σαν τα μαθηματικά. Μαθαίνεις τα γεγονότα, τα δεδομένα. Οποιαδήποτε περαιτέρω ανάλυση είναι προσωπικό ενδιαφέρον του καθενός ανάλογα με τις αναζητήσεις του.
Η ιστορική γνώση σε συνδυασμό με μια σωστή παιδεία που καλλιεργεί μια ώριμη κριτική σκέψη, δεν αποτελεί εμπόδιο στις νέες απαιτήσεις της «παγκόσμιας κοινωνίας», της συμφιλίωσης λαών κλπ.. Εχθρός αυτών είναι ο εθνικισμός και όχι ο υγιής πατριωτισμός. Δεν είναι δυνατό επειδή δεν μπορούν οι δάσκαλοι και εκπαιδευτικοί να καλλιεργήσουν κριτική ικανότητα στους μαθητές, να αποκρύπτονται από τα βιβλία σημαντικά ιστορικά γεγονότα, ή ακόμα χειρότερα, να αναφέρονται με τόσο απλοϊκό τρόπο που αγγίζει τα όρια της παραποίησης της αλήθειας και τα καθιστά σχεδόν ασήμαντα. Το ζήτημα είναι να βρεθεί τρόπος ώστε ο μαθητής να έχει πλήρη γνώση π.χ. της μικρασιατικής καταστροφής, αλλά ταυτόχρονα να έχει την παιδεία που θα του επιτρέπει να κρίνει, και όχι στείρα και φανατισμένα να γράφει στη συνείδησή του 100 χρόνια μετά, «κακοί Τούρκοι, καλοί Έλληνες», να εκλαμβάνει ως πόλεμο τον αγώνα Ελλάδα-Τουρκία με τις ανάλογες συμπεριφορές, που ως γνωστόν δε λείπουν και εκεί απέναντι.

Κάπου εδώ λήγω την OFF TIME :P τοποθέτησή μου :)

Τελικά φέτος διδάσκουν το παλιό βιβλίο?? :???:

Katarameno:
Ξεθάβω λίγο αλλά γιατί να ανοίξω άλλο τόπικ όταν υπάρχει? (Ο τίτλος φταίει  ::) :P )

«Καταραμένα»… βιβλία σχολικής ιστορίας

10.01.2017, 06:44 | Ετικέτες:  βιβλίο, σχολεία, εκπαίδευση, Ιστορία



Συντάκτης: Χρήστος Κάτσικας

Δεν αποτελούν ελληνική πρωτοτυπία οι ποικίλες παρεμβάσεις ή οι προσπάθειες παρεμβάσεων φορέων ή προσώπων στο περιεχόμενο των σχολικών γνώσεων, στο «τι», δηλαδή, μαθαίνουν ο μαθητές και οι μαθήτριες στο σχολείο.

Αν δεχτούμε ότι η άγνοια του παρελθόντος δεν προκαλεί μόνο συγχύσεις στη γνώση του παρόντος αλλά και υπονομεύει κάθε δυνατότητα δράσης στο παρόν, μπορούμε εύκολα να κατανοήσουμε τους λόγους που λιπαίνουν το έδαφος των παρεμβάσεων σε έναν χώρο που ούτως ή άλλως δεν είναι αθώος και ουδέτερος, καθώς συμπυκνώνει την κυρίαρχη ιδεολογία. Η σχολική ιστορία είναι μια πικρή ιστορία παρεμβάσεων και διαμάχης που μετρά ήδη κάμποσα «καταραμένα» βιβλία στο παθητικό της.

Από τις πιο γνωστές περιπτώσεις μπορούμε να αναφέρουμε την απόσυρση (1990) του βιβλίου του Λευτέρη Σταυριανού «Ιστορία του ανθρώπινου γένους», που εισάγεται για διδασκαλία στην Α' τάξη του Λυκείου το 1984-85 και βρήκε απέναντί του τα αφοριστικά υπομνήματα της Ιεράς Συνόδου, κηρύγματα από τους άμβωνες, έντονες διαμαρτυρίες παραεκκλησιαστικών οργανώσεων και διαδηλώσεις με αίτημα να ριχτεί το βιβλίο στην πυρά.

Η αιτία; Οι αναφορές του συγγραφέα στη δαρβίνειο θεωρία για την καταγωγή του ανθρώπου (διακόσια χρόνια μετά τη γέννηση του Κάρολου Δαρβίνου και 150 χρόνια μετά την έκδοση της «Προέλευσης των ειδών διά της φυσικής επιλογής») και κάποιες άλλες θέσεις του που υποτίθεται ότι έθιγαν τα ιερά και τα όσια της ελληνορθόδοξης παράδοσης - από τον ρόλο του Βυζαντίου έως την ισότητα των φύλων.

Αφού περικόπτονται αφενός όσα σημεία της σχολικής ιστορίας ενοχλούν, στις αρχές του ’90 το βιβλίο του «αθέου, υλιστού συγγραφέως» Λ. Σταυριανού θα αποσυρθεί.

Λίγους μήνες αργότερα (1991), το βιβλίο «Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας» (Γ' Γυμνασίου) του Βασίλη Κρεμμυδά, αφού δέχτηκε επίθεση από εθνικιστικούς κύκλους, δημάρχους κ.λπ. αποσύρεται αφού πριν του έχουν περικοπεί κεφάλαια επειδή δεν ήταν αρκετά «εθνικό».

Το 2002 μετά από αντιδράσεις βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας, του υπουργείου Παιδείας της Κύπρου, εθνικιστικών οργανώσεων και της Ιεράς Συνόδου αποσύρεται το βιβλίο «Ιστορία του Νεότερου και Σύγχρονου Κόσμου» του Γιώργου Κόκκινου κ.ά., που μοιράστηκε στη Γ’ Λυκείου αλλά δεν διδάχθηκε ποτέ.

Ενα παλιότερο παράδειγμα ήταν το σχολικό βιβλίο των Θεοδωρίδη - Λαζάρου. Από τις συνεχείς παρεμβάσεις στο αρχικό βιβλίο του ιστορικού Θεοδωρίδη, καθηγητή Φιλοσοφίας της Ιστορίας στο Αριστοτέλειο, δεν έμεινε τελικά τίποτε άλλο παρά η υπογραφή του. Διότι ο νόμος έδινε το δικαίωμα στους αρμόδιους φορείς να μεταβάλλουν το περιεχόμενο.

Η πρώτη σκοταδιστική επίθεση απέναντι στη θεωρία της εξέλιξης στην Ελλάδα ξεκινά ουσιαστικά με τα «αθεϊκά» του Βόλου, που οδηγούν το 1914 στη δίκη του Ναυπλίου. Εκκλησία και πολιτικές δυνάμεις της συντήρησης στρέφονται εναντίον των δημοτικιστών Δελμούζου και Σαράτση με σκοπό να ανακόψουν την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στο Παρθεναγωγείο του Βόλου.

Ο επίσκοπος Δημητριάδος Γ. Μαυρομμάτης επισκέφθηκε το Παρθεναγωγείο και έκρινε ότι δεν είναι ελληνικό και χριστιανικό σχολείο αλλά «γερμανικό και φραγκικό». Η κατηγορία εναντίον τους έχει ως εξής:

«Κατά διαφόρους εποχάς από του Σεπτεμβρίου 1908 μέχρι τέλους Μαρτίου 1911 προσεπάθησαν διά ζώσης, διά διδασκαλίας και δι’ εντύπων φυλλαδίων να ελκύσωσι προσηλύτους εις λεγόμενα θρησκευτικά δόγματα, τουτέστι την αθεΐαν, με τα οποία ενεργούμενα είναι ασυμβίβαστος η διατήρησις της πολιτικής τάξεως, διδάσκοντες ότι δεν υπάρχει Θεός... ότι ο άνθρωπος εδημιουργήθη υπό πιθήκων, ότι ο Θεός είναι ένα αγγούρι»...

Βεβαίως στην ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης έχουμε και τις συνέπειες παρεμβάσεων που δεν διακρίνονται διά γυμνού οφθαλμού. Ετσι π.χ. το 1998-99 το υπουργείο Παιδείας ανακοινώνει ότι «ανανεώνει το περιεχόμενο σπουδών στο Γυμνάσιο με την εισαγωγή νεωτερισμών σε μια σειρά από γνωστικούς τομείς».

Ωστόσο η διατυμπανιζόμενη «ανανέωση», που έγινε χωρίς ενιαίους στόχους και λογική για τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, ρυμουλκήθηκε στην εναγώνια προσπάθεια του ΥΠΕΠΘ να «μοντάρει» το αναλυτικό πρόγραμμα στις οδηγίες που συνόδευαν το «κουτί της Πανδώρας», δηλαδή, στο «εμβαδόν» των προσανατολισμών της απορρόφησης των κονδυλίων του τότε 2ου Κοινοτικού Πλαισίου.

http://www.efsyn.gr/arthro/kataramena-vivlia-sholikis-istorias

Navigation

[0] Message Index

[*] Previous page