Mεταφέρω από τη λίστα αυτό το mail σχετικα με τις διπλωματικές. Είναι η εμπειρία ενός..παθόντα. Το βρήκα άκρως κατατοπιστικό! ----- Original Message -----
From: Sotiris Keliris
To:
electroauth@yahoogroups.comSent: Thursday, March 11, 2004 8:35 AM
Subject: [electroauth] ΕΠΙΛΟΓΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ DEMYSTIFIED!
Πριν από λίγες μέρες με ρώτησε κάποιος φίλος και συμφοιτητής τι θέμα διπλωματικής να πάρει απο πού και πότε. Όπως τα έφερε η κουβέντα κατάλαβα ότι κάτι δεν πήγαινε καλά και ότι το θέμα έχρηζε περισσότερης ανάλυσης.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο οδηγός σπουδών αναφέρει τα εξής:
3.1. Προϋποθέσεις
Σε ένα φοιτητή μπορεί να ανατεθεί θέμα διπλωματικής εργασίας μετά
από το 7 εξάμηνο σπουδών και αφού έχει περάσει 45 μαθήματα.
3.2. Θέματα - Εκδήλωση ενδιαφέροντος - Επιλογή - Ανάθεση θέματος
Οι τομείς αναρτούν στις 15/3 και 15/10 κάθε έτους τα θέματα των
διπλωματικών εργασιών με το όνομα του επιβλέποντος καθηγητή, τα
οποία θα παραμένουν ανηρτημένα έως τις 15/5 και 15/12 αντίστοιχα.
Μέσα στο διάστημα αυτό των δύο μηνών, οι φοιτητές έρχονται σε
συνεννόηση με τον επιβλέποντα του θέματος που τους ενδιαφέρει και
τους ανατίθεται η διπλωματική εργασία. Κατόπιν θα προσέρχονται στην
Γραμματεία του Τμήματος όπου συμπληρώνουν ειδικό έντυπο με τα
στοιχεία τους, το όνομα του επιβλέποντος, τον τίτλο της διπλωματικής κλπ.
H Γραμματεία αφού ελέγξει αν ο φοιτητής έχει το δικαίωμα διπλωματικής
εργασίας, θα στέλνει το έντυπο στον επιβλέποντα ο οποίος πιστοποιεί
υπογράφοντας την ανάθεση της διπλωματικής εργασίας.
Φοιτητής που δεν του έχει ανατεθεί διπλωματική εργασία μέσα στο
διάστημα αυτό των δύο μηνών, μπορεί να κάνει αίτηση στον Τομέα της
κατεύθυνσης που ακολουθεί. O Τομέας είναι υποχρεωμένος μέσα σε
διάστημα ενός μηνός να του αναθέσει διπλωματική εργασία. Οι τομείς
είναι υποχρεωμένοι να καλύψουν τις αιτήσεις που υποβλήθηκαν από
τους φοιτητές οι οποίοι έχουν επιλέξει τον κύκλο σπουδών του Τομέα.
3.3 Διάρκεια
O φοιτητής υποχρεούνται να περατώσει τη διπλωματική του εργασία
μέχρι και την 5η εξεταστική περίοδο μετά την επιλογή της. (Π.χ. επιλογή
διπλωματικής εργασίας τον Μάιο, περάτωση τον Σεπτέμβριο της
επόμενης χρονιάς). Αν μετά την 5η εξεταστική περίοδο δεν έχει
περατωθεί η διπλωματική εργασία, θεωρείται ότι ο φοιτητής χάνει το
συγκεκριμένο θέμα διπλωματικής, εκτός αν ο επιβλέπων καθηγητής με
έγγραφό του πιστοποιήσει ότι η διπλωματική συνεχίζεται.
Παρακάτω θα δώσω τη δική μου εκδοχή για τα πιο πάνω όπως αυτή προέκυψε από την εκπόνηση της δικής μας διπλωματικής εργασίας (δύο ατόμων) και συζητήσεων με συμφοιτητές.
Κατ’αρχήν θα πρέπει να πούμε ότι οι τομείς ΔΕΝ αναρτούν στις 15/3 και 15/10 κάθε έτους τα θέματα των διπλωματικών εργασιών με το όνομα του επιβλέποντος καθηγητή. Κάποια θέματα αναρτώνται αλλά μου είναι αδιανόητο με βάση την προσφορά και την ζήτηση να δεχτώ ότι αυτά είναι όλα και όλα τα θέματα. (Στις 15 του μήνα κάντε ένα περίπατο δείτε πόσα θέματα υπάρχουν).
Στις 16/3 το πιο πιθανό είναι τα περισσότερα θέματα να έχουν δοθεί λόγω ανταγωνισμού και ζήτησης.
Αυτά είναι γνωστά σε πολλούς αλλά ο δρόμος από την επιλογή μέχρι την εκπόνηση είναι μακρύς. Συνήθως πρέπει να επισκεφθείς τον κάθε καθηγητή στο γραφείο του ζητώντας να μάθεις τα θέματα. Η επιλογή μάλιστα του θέματος είναι μια πολύ σημαντική -αν όχι η σημαντικότερη- παράμετρος. Κάποιοι θα σου πουν “δεν έχω κάτι αυτή τη στιγμή” άλλοι θα σου δείξουν λίγα θέματα, κάποιοι άλλοι θα σου πουν “πέρνα την άλλη βδομάδα” “ξαναπέρνα...”(από 15/3 μπορεί να γίνει και 15/5) ενώ μια άλλη κατηγορία θα ρωτήσει να μάθει αν έχεις επιλέξει μαθήματά τους(αν είναι επιλογής ή υποχρεωτικά) και αν ναι με τι βαθμό το/α έχεις περάσει. Σημειωτέων ότι ο τομέας Ηλεκτρονικής και Υπολογιστών που ανήκω, ο φοιτητής έχει τη μεγάλη ελευθερία στα μαθήματα επιλογής. Το παράδοξο είναι ότι ενώ ενδιαφέρεσαι για ένα θέμα το οποίο ΟΥΔΕΜΙΑ σχέση δεν έχει με το μάθημα επιλογής τους αυτοί εξακολουθούν πεισματικά να επιμένουν. Αν το θέμα απαιτεί την γνώση Matlab, Femlab, Java ή C,C++ κλπ. αυτό είναι ένα άλλο θέμα που αφορά τον φοιτητή κυρίως αλλά και τον καθηγητή.
«Κατόπιν θα προσέρχονται στην
Γραμματεία του Τμήματος όπου συμπληρώνουν ειδικό έντυπο με τα
στοιχεία τους, το όνομα του επιβλέποντος, τον τίτλο της διπλωματικής κλπ.
H Γραμματεία αφού ελέγξει αν ο φοιτητής έχει το δικαίωμα διπλωματικής
εργασίας, θα στέλνει το έντυπο στον επιβλέποντα ο οποίος πιστοποιεί
υπογράφοντας την ανάθεση της διπλωματικής εργασίας.»
‘Όλους όσους έχω ρωτήσει με διαβεβαίωσαν πως κάτι τέτοιο δεν γίνεται παρά μόνο στο τέλος της εκπόνησης της διπλωματικής εργασίας. Αυτό έγινε και στην δική μας (την δική μου και του συναδέλφου) διπλωματική εργασία : Οι γραφειοκρατικές διαδικασίες στο τέλος. Όσο και αν ακούγεται παράξενο αυτό δίνει την δυνατότητα και υπάρχουν παιδιά τα οποία ξεκινούν έχοντας στην κατοχή τους δυο θέματα διπλωματικής εργασίας. Ύπουλο, άδικο και διπλωματικό; Ίσως ,αλλά όταν εγώ ζητώ ένα θέμα από τον επιβλέποντα και μου λέει ότι έχει δοθεί και από την άλλη μου λέει πως αυτός που το ανέλαβε έχει να δώσει σημεία ζωής ένα άλφα χρονικό διάστημα, τότε εγώ τι να υποθέσω; Το είδαμε και αυτό: Αφού μας «έδωσαν» θέμα με LABVIEW, αφού μας έβαλαν να το μάθουμε , να επικοινωνήσουμε με την National Instruments, να αποκτήσουμε educational cd’s ένα μήνα μετά εμφανίστηκε ο παλιός κάτοχος του θέματος και ξαφνικά μείναμε χωρίς θέμα. Τόσο απλά!
Όλα αυτά αφήνουν ακόμα ένα παραθυράκι :
“Σε ένα φοιτητή μπορεί να ανατεθεί θέμα διπλωματικής εργασίας μετά
από το 7 εξάμηνο σπουδών και αφού έχει περάσει 45 μαθήματα.” λέει ο οδηγός.
ΥΕΑΗ…RIGHT...
Συνεπώς μπορεί να επιλέξει κανείς διπλωματική εργασία ακόμα και στο 6ο εξάμηνο ή ακόμα και στο 8ο με 30 περασμένα μαθήματα. Κανένας απολύτως έλεγχος!
Όσον αφορά τις παραγράφους 3.4, 3.5, 3.6 τις παραθέτω παρακάτω σκόπιμα ασχολίαστες με μια ίσως προσωπική παρατήρηση.
3.4 Παρουσίαση - Αξιολόγηση
H παρουσίαση και εξέταση των διπλωματικών εργασιών γίνεται
δημόσια. O Τομέας καταρτίζει πρόγραμμα για συνολική ή κατά
κατηγορίες παρουσίαση των διπλωματικών εργασιών του Τομέα, με
μορφή ημερίδας και φροντίζει την καλή οργάνωσή της (ανακοίνωση
θεμάτων, προσκλήσεις, κατάλληλος τόπος, κ.λ.π.). H εξέταση των
διπλωματικών εργασιών γίνεται τρεις φορές το χρόνο (την εβδομάδα
μετά τις εξετάσεις Φεβρουαρίου, Ιουνίου, Σεπτεμβρίου) από τριμελή
εξεταστική επιτροπή. H επιτροπή ορίζεται κατά θέμα ή κατηγορία θεμάτων
από τον Τομέα.
3.5 Βαθμολόγηση
O βαθμός μπαίνει στην κλίμακα 0-80. Για το βαθμό πτυχίου υπολογίζεται
ως έχει (με βαρύτητα 8).
Διπλωματική εργασία με βαθμό μικρότερο από 45, θεωρείται
ανεπιτυχής.
O βαθμός αποτελεί άθροισμα επιμέρους βαθμολογίας για:
επίτευξη στόχων (ποιοτική-ποσοτική)
ικανότητα σύνθεσης - ανάληψη πρωτοβουλιών
επιμέλεια - δομή - αρτιότητα κειμένου
προφορική παρουσίαση - απαντήσεις
O βαθμός της διπλωματικής εργασίας αποστέλλεται στη Γραμματεία
του Τμήματος σε δεκάβαθμη κλίμακα.
3.6 Πνευματικά και άλλα δικαιώματα διπλωματικής εργασίας
Οι δαπάνες για την εκπόνηση της διπλωματικής εργασίας
καλύπτονται, κατά κανόνα, εξ ολοκλήρου από τον αντίστοιχο Τομέα του
Τμήματος που επιβλέπει την εκπόνηση των διπλωματικών εργασιών.
Σ
ε ειδικές περιπτώσεις, μετά από έγκριση του Δ.Σ. του Τμήματος, είναι
δυνατή η χρηματοδότηση της διπλωματικής από άλλες πηγές δια μέσου
της Επιτροπής Ερευνών. Τα πνευματικά και άλλα δικαιώματα της
διπλωματικής εργασίας διέπονται από την ακαδημαϊκή δεοντολογία και
πρακτική, και από τους ισχύοντες νόμους.
Η δική μας εργασία παρουσιάστηκε μέσα σε 13 λεπτά (Τόσο χρόνο μας έδωσαν). Είναι να απορεί κανείς πως ένα τέτοιο έργο που διαρκεί μήνες και έχει βαρύτητα 8 μαθημάτων παρουσιάζεται και αξιολογείται μέσα σε τόσο λίγο χρόνο. Για το αν διαβάζονται αυτό είναι ένα άλλο θέμα και θα μου επιτρέψετε να είμαι επιφυλακτικός…
Που καταλήξαμε τελικά ; Καταλήξαμε στο γεγονός ότι η επιλογή διπλωματικής εργασίας είναι καθαρά θέμα τύχης! Πρέπει να είσαι τυχερός για να βρεις ένα θέμα όσο πιο κοντά στα ενδιαφέροντά σου, να έχει τον κατάλληλο και επιθυμητό αριθμό ατόμων για την εκπόνηση, να ικανοποιείσαι με την χρονική διάρκεια περάτωσής της κλπ.
Ε λοιπόν στον Τομέα Ηλεκτρονικής και Υπολογιστών που ανήκω αυτό δεν έγινε εφικτό. Γι’αυτούς και πολλούς άλλους λόγους μαζί με τον συνάδελφο επιλέξαμε θέμα από τον Τομέα Τηλεπικοινωνιών το οποίο όμως ήταν καθαρά θέμα του δικού μας Τομέα (Ευτυχώς ήμασταν τυχεροί). Αυτό μας επηρέασε θετικά, μας άρεσε το θέμα και δουλέψαμε πάνω του όλο το καλοκαίρι με ζήλο και μεράκι. Ήταν το δικό μας δημιούργημα και ήμασταν περήφανοι γι’αυτό.
Δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσα πράγματα αφήσαμε έξω για να παραδώσουμε τελικά ένα πολυσέλιδο βιβλίο και δυο cds με σχετικό υλικό.
Πολλά παιδιά επιλέγουν θέματα από άλλους Τομείς.
Δεν ξέρω αν αυτό είναι καλό η κακό, ξέρω όμως ότι φταίει το σύστημα και η έλλειψη σοβαρότητας. Εγώ προσωπικά ήθελα να επιλέξω θέμα από τον Τομέα μου.
“Φοιτητής που δεν του έχει ανατεθεί διπλωματική εργασία μέσα στο
διάστημα αυτό των δύο μηνών, μπορεί να κάνει αίτηση στον Τομέα της
κατεύθυνσης που ακολουθεί. O Τομέας είναι υποχρεωμένος μέσα σε
διάστημα ενός μηνός να του αναθέσει διπλωματική εργασία.”
Ότι να’ναι και όπως να’ναι δηλαδή…
Λάθος κύριοι, ο φοιτητής πρέπει να έχει το δικαίωμα της επιλογής του θέματος μέσα από μια πληθώρα θεμάτων. Μόνο έτσι θα μπορέσει να εκπονήσει σωστά την διπλωματική του εργασία και δεν θα την δει σαν αγγαρεία.
Σωτήρης Κελίρης
Υ.Γ: Good Luck σε όσους έχουν να επιλέξουν θέμα...