• Downloads
  • ! Read Me !
  • Μαθήματα
  • Φοιτητικά
  • Τεχνικά Θέματα
  • Συζητήσεις
  • Happy Hour!
  • About THMMY.gr
 V  < 
Search:  
Welcome, Guest. Please login or register.
June 17, 2025, 00:56:20 am

Login with username, password and session length
Links
  Thmmy.gr portal
   Forum
   Downloads
   Ενεργ. Λογαριασμού
   Επικοινωνία
  
  Χρήσιμα links
   Σελίδα τμήματος
   Βιβλιοθήκη Τμήματος
   Elearning
   Φοιτητικά fora
   Πρόγραμμα Λέσχης
   Πρακτική Άσκηση
   Ηλεκτρονική Εξυπηρέτηση Φοιτητών
   Διανομή Συγγραμμάτων
   Ψηφιακό Καταθετήριο Διπλωματικών
   Πληροφορίες Καθηγητών
   Instagram @thmmy.gr
   mTHMMY
  
  Φοιτητικές Ομάδες
   ACM
   Aristurtle
   ART
   ASAT
   BEAM
   BEST Thessaloniki
   EESTEC LC Thessaloniki
   EΜΒ Auth
   IAESTE Thessaloniki
   IEEE φοιτητικό παράρτημα ΑΠΘ
   SpaceDot
   VROOM
   Panther
  
Πίνακας Ελέγχου
Welcome, Guest. Please login or register.
June 17, 2025, 00:56:20 am

Login with username, password and session length

Αναζήτηση

Google

THMMY.gr Web
Πρόσφατα
Ισραήλ - Ιράν: Πόλεμος στ...
by Yamal
[June 16, 2025, 23:46:31 pm]

[Οργάνωση Υπολογιστών] Γε...
by RAFI
[June 16, 2025, 22:46:54 pm]

[Σ.Π.Η.Ε.] Γενικές απορίε...
by Nikos_313
[June 16, 2025, 19:49:00 pm]

[ΘΤΠΑ] Γενικές απορίες κα...
by Nikos_313
[June 16, 2025, 16:56:56 pm]

[Εφ.Θερμοδυναμική] Γενικέ...
by Λαμπτήρας
[June 16, 2025, 15:55:08 pm]

[Αρχές Οικονομίας] Να επι...
by _Trob
[June 16, 2025, 13:28:21 pm]

[Σ.Α.Π.Γ.] Εργασία 2025
by Nikos_313
[June 16, 2025, 12:13:45 pm]

Αποτελέσματα Εξεταστικής ...
by Nikos_313
[June 16, 2025, 12:01:53 pm]

Πρακτική Άσκηση ΤΗΜΜΥ 201...
by George_RT
[June 16, 2025, 10:22:18 am]

[Διανεμημένη Παραγωγή] Γε...
by Διάλεξις
[June 16, 2025, 01:56:37 am]

Αντικατάστασης πυκνωτή σε...
by nmpampal
[June 15, 2025, 16:25:56 pm]

[Σ.Π.Η.Ε.] Παλιά θέματα -...
by nmpampal
[June 15, 2025, 06:43:15 am]

Το thmmy.gr στο instagram...
by Mr Watson
[June 15, 2025, 00:50:23 am]

[Λογισμός ΙΙ] Απορίες σε...
by el mariachi
[June 14, 2025, 20:47:07 pm]

ΠΡΟΣΟΧΗ στο ανέβασμα θεμά...
by tzortzis
[June 14, 2025, 16:54:08 pm]

Ρυθμίσεις Θεμάτων της Ανώ...
by el mariachi
[June 14, 2025, 11:56:45 am]

Πότε θα βγει το μάθημα; -...
by Nikos_313
[June 14, 2025, 10:00:55 am]

Αρχείο Ανακοινώσεων [Arch...
by Nikos_313
[June 14, 2025, 09:58:14 am]

Αλέξης Τσίπρας, η επιστρο...
by Yamal
[June 14, 2025, 04:42:23 am]

Έναρξη Δηλώσεων Συμμετοχή...
by IEEE SB
[June 14, 2025, 00:10:19 am]
Στατιστικά
Members
Total Members: 9960
Latest: valco08
Stats
Total Posts: 1426678
Total Topics: 31710
Online Today: 164
Online Ever: 2093
(April 17, 2025, 08:47:49 am)
Users Online
Users: 41
Guests: 111
Total: 152
Yamal
zgeorgitz
Nekt
Zaxarenia
mayia psarikoglou
dimitris585
ThanosV
dr.giorgos
HlektrikhPatata
fpapat
sofoklhs_pizza
Born_Confused
jm555
al3xts
fkagk
ඞ
Nikos_313
mavropan
acolak
Saint_GR
panos98
Athinaaz
noys
Deviate
daphnenik
christinabisdeki
Kwst@ss_
kimxnas
freskoulhs
Chr1sgr
george polymeros
Elenit
aalmpanb
Northern Eagle
andyy
Εμφάνιση

Νέα για πρωτοετείς
Είσαι πρωτοετής;... Καλώς ήρθες! Μπορείς να βρεις πληροφορίες εδώ. Βοήθεια για τους καινούργιους μέσω χάρτη.
Κατεβάστε εδώ το Android Application για εύκολη πρόσβαση στο forum.
Ανεβάζετε τα θέματα των εξετάσεων στον τομέα Downloads με προσοχή στα ονόματα των αρχείων!

Νέα!
Ανεβάζετε τα θέματα των εξετάσεων στον τομέα Downloads
με προσοχή στα ονόματα των αρχείων!
THMMY.gr > Forum > Χαλαρή συζήτηση - κουβεντούλα > Φιλόσοφοι Μηχανικοί - Μηχανικοί Φιλόσοφοι > Ιστορία (Moderators: Mr Watson, Tasos Bot) > Ο άλλος «εμφύλιος»: Το γλωσσικό ζήτημα
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Ο άλλος «εμφύλιος»: Το γλωσσικό ζήτημα  (Read 1431 times)
Aurelius
Αbsolute ΤΗΜΜΥ.gr
*******
Posts: 4056


Τρια πουλακια καθονταν, στον κηπο και λαλούσαν...


View Profile
Ο άλλος «εμφύλιος»: Το γλωσσικό ζήτημα
« on: September 11, 2009, 12:43:25 pm »

Σαράντα πέντε χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από την εισαγωγή της δημοτικής γλώσσας στα σχολεία, με απόφαση της κυβέρνησης Γεωργίου Παπανδρέου, η οποία έθεσε τέλος στο διαβόητο «γλωσσικό ζήτημα», που δίχασε τους πνευματικούς κύκλους της χώρας και ταλαιπώρησε το λαό για περισσότερα από 143 χρόνια.

Τι ακριβώς είναι, όμως, το «γλωσσικό ζήτημα»; Πρόκειται για ένα φαινόμενο που εμφανίσθηκε ήδη από τον 1ο π.Χ. αιώνα, ωστόσο έλαβε τραγικές διαστάσεις μετά την ίδρυση του ανεξάρτητου Νέου Ελληνικού Κράτους, το 19ο αιώνα, και κορυφώθηκε ως τα μέσα του 20ου αιώνα. Το «γλωσσικό ζήτημα» είναι στην ουσία ένας διχασμός, κατά πρώτο λόγο ένας γλωσσικός διχασμός, ανάμεσα σε λόγια και καθομιλούμενη γλώσσα, και κατά δεύτερο λόγο ένας ιδεολογικός και πολιτικός διχασμός, που οδήγησε σε διώξεις, εξορίες, ακόμα και σε ανθρώπινο αίμα.

Όλα άρχισαν τότε...

Όλα ξεκίνησαν όταν κατά την ίδρυση του Νέου Ελληνικού Κράτους, αναδύθηκε το κρίσιμο ερώτημα του ποια γλώσσα πρέπει να χρησιμοποιείται στη λογοτεχνία, στην εκπαίδευση και στις επίσημες εκδηλώσεις. Το τότε εκπαιδευτικό σύστημα, οργανωμένο από την Αντιβασιλεία των Βαυαρών και μεταφυτευμένο από τη Γερμανία, δημιουργήθηκε στην ουσία μέσα στις πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες του γερμανικού κράτους, που δεν είχαν καμία σχέση με αυτές του, ρημαγμένου απ' τον πόλεμο, νέου ελληνικού κράτους. Από την άλλη, η λαϊκή γλώσσα φάνταζε ακαλλιέργητη, παραφθαρμένη και δεν μπορούσε να εκφράσει πολυσύνθετες έννοιες.

Στο σημείο αυτό επενέβη ο Αδαμάντιος Κοραής, κυρίαρχη μορφή στο ζήτημα της διένεξης για το ποια θα είναι η εθνική γλώσσα του κράτους. Ο Κοραής ξεκινά μια τάση καθαρισμού της γλώσσας από ξένα στοιχεία και επινοεί και προτείνει τη λεγόμενη «καθαρεύουσα», η οποία καθιερώνεται ως επίσημη γλώσσα του κράτους το 1834. Ήδη, ωστόσο, εμφανίζονται οι πρώτες αντιδράσεις ενάντια στον Κοραή, ο οποίος κατηγορείται από τους οπαδούς της δημώδους για τεχνητή παρέμβαση στη γλώσσα και από τους υποστηρικτές της αρχαΐζουσας ότι αρνείται τη γλωσσική παράδοση. Οι αγώνες που θα δοθούν για την επικράτηση της μιας ή της άλλης μορφής γλώσσας είναι πολλοί και συνδέονται με πολιτικά και ιδεολογικά ζητήματα του ελληνισμού.

Ένας πραγματικός εμφύλιος

Στις δεκαετίες που ακολούθησαν, η αντιπαράθεση για το ζήτημα της γλώσσας εντάθηκε σταδιακά και έφτασε σε τέτοια όξυνση ώστε να χαρακτηρισθεί ως «γλωσσικός εμφύλιος». Στο τέλος του 19ου αιώνα και στην αρχή του 20ου, το γλωσσικό ζήτημα παίρνει – εκτός από εκπαιδευτικές διαστάσεις – και νέες κοινωνικές και πολιτικές αποχρώσεις, οδηγώντας μάλιστα μέχρι και σε αιματηρές συγκρούσεις. Η δημοσίευση μετάφρασης της Αγίας Γραφής, το 1901, σε ακραία δημοτική στην εφημερίδα Ακρόπολη από τον Αλέξανδρο Πάλλη, επιφέρει βίαιες διαμαρτυρίες από καθηγητές και φοιτητές του Πανεπιστημίου Αθηνών με αιματηρά αποτελέσματα – τα επεισόδια που έγιναν γνωστά σαν «Ευαγγελικά». Επίσης, η παράσταση της Ορέστειας του Αισχύλου στη δημοτική, από το Εθνικό θέατρο το 1903, γίνεται η αιτία νέων αιματηρών συγκρούσεων μεταξύ δημοτικιστών και καθαρευουσιάνων – τα λεγόμενα «Ορεστειακά».

Οι γλωσσικές διαστάσεις παραχωρούν τη θέση τους σε έναν άκρατο πολιτικό φανατισμό. Οι υποστηρικτές της καθαρεύουσας αποκαλούν τους δημοτικιστές χλευαστικά «μαλλιαρούς» και τους κατηγορούν ως προδότες και ότι ενεργούν κατόπιν σλαβικού σχεδίου, που αποσκοπεί να προκαλέσει διχόνοιες στον Ελληνισμό. Γενικά, η φίμωση του λόγου κυριαρχεί και ο χρήστης της δημοτικής θεωρείται ότι υποτιμά τις αξίες της παράδοσης και της θρησκείας και πολεμά την καθιερωμένη κοινωνική τάξη πραγμάτων. Το βαθύ ρήγμα που δημιουργείται ανάμεσα στις μορφωμένες τάξεις και τον απαίδευτο λαό, αποσκοπεί στην κοινωνική διάκριση, καθώς ο λαός αποκλείεται από την εξουσία και καλλιεργείται η υπακοή στο κατεστημένο που θέλει να αποτελεί παράδοση. Η χρήση της σωστής γλώσσας δηλώνει ανωτερότητα, καθώς οι χρήστες της δεν ανήκουν στους κοινούς θνητούς που δυσκολεύονται να χειριστούν την καθαρεύουσα.

Η γλώσσα γίνεται όπλο για την άσκηση βίας και εξουσίας. Ειδικότερα κατά τη δικτατορία, οι καθαρευουσιανισμοί στόχευαν στην κοινωνική διάκριση και επομένως στη μετάδοση του μηνύματος ότι είναι ανώτεροι και πολιτικά. Η ασάφεια, κυρίως, που χαρακτήριζε το λόγο των πολιτικών τους, νομιμοποιούσε την κατοχή του βήματος και του λόγου. Στην αντίθετη πλευρά, πάλι, οι δημοτικιστές – όπως γράφει ο Χρηστίδης στη μετάφραση του Αστικού Κώδικα και τονίζει η Φραγκουδάκη – έφτανε να γράψουν «της αποβλάκωσης» αντί «της αποβλακώσεως» για να χαρακτηριστούν αμφίβολης εθνικοφροσύνης, πράκτορες του κομουνισμού ή και ακόμη να χάσουν κάθε ελπίδα σταδιοδρομίας σε επίσημους επιστημονικούς κύκλους.

Η λύση του ζητήματος

Η κατάσταση παρέμεινε ουσιαστικά η ίδια περίπου μέχρι τη δεκαετία του '70, με σημαντικότερη ίσως εξέλιξη τη σύνταξη – από το Μανόλη Τριανταφυλλίδη – και έκδοση το 1941 της Νεοελληνικής Γραμματικής. Σαν σήμερα, στις 11 Σεπτεμβρίου 1964, η κυβέρνηση του Γεωργίου Παπανδρέου, παραχώρησε την ελευθερία στους εκπαιδευτικούς να χρησιμοποιούν όποια από τις δυο γλώσσες ήθελαν, ενώ γινόταν η διδασκαλία και των δύο.

Παράλληλα, η νομιμοποίηση του ΚΚΕ αφαίρεσε την πολιτική διάσταση του γλωσσικού ζητήματος και έληξε η κυρίαρχη σύνδεση της χρήσης της δημοτικής με τον κομουνισμό, την αναρχία και το χάος. Πλην όμως, η καθαρεύουσα δεν είναι πλέον αποτελεσματική ως γλώσσα ούτε χρήσιμη σε καμιά εξουσία. Η κατάχρηση των μαγικών ιδιοτήτων της καθαρεύουσας από τη στρατιωτική δικτατορία του 1967 αποτελεί το κύκνειο άσμα της. Το 1974 η κυβέρνηση Καραμανλή παρέλειψε τη γλωσσική διάταξη στο Σύνταγμα της μεταπολίτευσης και το 1977 αποφάσισε τη χρήση της δημοτικής σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, σε όλες τις λειτουργίες και τα έγγραφα του κράτους. Το γλωσσικό ζήτημα λύνεται τυπικά με την καθιέρωση της δημοτικής στην εκπαίδευση και στη διοίκηση και παύει πλέον να υπάρχει το φαινόμενο της διγλωσσίας που διήρκεσε 20 περίπου αιώνες και ταλαιπώρησε την ελληνική παιδεία και κοινωνία για 143 χρόνια.

Οι πληγές

Η συνεχής εναλλαγή καθαρεύουσας και δημοτικής στην εκπαίδευση και στον ευρύτερο κοινωνικό χώρο είχε σοβαρές συνέπειες στην πνευματική ανάπτυξη των παιδιών. Η γλώσσα δεν αποτελεί απλώς ένα κώδικα επικοινωνίας και συνεννόησης, αλλά είναι γενικότερα πεδίο δημιουργίας, όπου μπορεί να αναπτυχθεί τόσο η τέχνη, η επιστήμη και κάθε μορφή έκφρασης ενός λαού, όσο και ο προσωπικός τρόπος έκφρασης κάθε ανθρώπου. Μέσω του τρόπου δόμησης της εκπαίδευσης, η περιφρόνηση της μητρικής γλώσσας των Ελλήνων αποτέλεσε μέσο άσκησης βίας αλλά και στασιμότητας. Ο φόβος που ένιωθαν τα παιδιά για την αυθόρμητη παραστατική γλώσσα, τα έκανε να εκφράζονται με τρόπο στεγνό και μη γόνιμο. Εμποδιζόταν, κατά συνέπεια, η ελεύθερη σκέψη, η παραγωγική φαντασία, η καθαρή επιχειρηματολογία και η συνδιάλεξη λογικών συνειρμών.

Σήμερα, ενήλικες πια, τα παιδιά που μεγάλωσαν μέσα στο καθεστώς της διγλωσσίας είναι γλωσσικά ανασφαλείς καθώς, όταν θέλουν να εκφράσουν κάτι μπροστά σε κοινό, πάσχουν αναζητώντας τις κατάλληλες λέξεις. Βρίσκονται πάντα ανάμεσα στη δημοτική και στην αίγλη της καθαρεύουσας, η οποία έμμεσα επιβιώνει στις θεωρίες για την κακή γλωσσική ποιότητα της δημοτικής. Η άσκοπη κόπωση που προκαλείται από την αμηχανία, την αναζήτηση της σωστής λέξης-φράσης και η αυτοδιόρθωση που τον χαρακτηρίζει, οδηγεί τον Έλληνα σε σημείο να απεχθάνεται την εθνική του γλώσσα, να την περιφρονεί, να ντρέπεται και να αποξενώνεται τελικά από τον ίδιο του τον πολιτισμό.

Απο http://www.tvxs.gr/v20426
Logged

My website: http://staff.science.uva.nl/~gavves/
My blog: http://stratisgavves.blogspot.com/

Και τελος, το νεο site που φτιαχνω, www.antoniagavve.com. Αν υπαρχουν τιποτα ιδεες, ή προτασεις ειναι ιδιαιτερως ευπροσδεκτες. Αν καποιος ξερει και νορβηγικα, ακομα καλυτερα Tongue
zouzou
Θαμώνας
****
Gender: Female
Posts: 444


You can SEE the SEA in my eyes ,can' t you?


View Profile
Re: Ο άλλος «εμφύλιος»: Το γλωσσικό ζήτημα
« Reply #1 on: September 11, 2009, 13:51:20 pm »

Χαρακτηριστικό παράδειγμα πάντως του "εμφυλίου" κ απομεινάρι της καθαρεύουσας στη σχολή μας ,είναι το βιβλίο των Υψηλών Τάσεων του Στασινόπουλου, τουλάχιστον αυτό που μοίραζαν πριν τις λίστες βιβλίων....

Με το το που το ανοίγει κάποιος παρατηρεί τις ψιλές , τις δασείες κ όλους τους τόνους στίξεως της καθαρεύουσας και μάλιστα υπάρχει στο τέλος του βιβλίου παρόραμα με διόρθωση αυτών που είναι λάθος τονισμένα...

Το εκπληκτικό είναι η απαντηση του συγγραφέα (η οποία δίνεται με υποσημείωση στην 5η σελίδα του βιβλίου) - θα την παραθέσω αυτούσια:

"Ο αναγνώστης όσο προχωράει στην ανάγνωση θα δει ότι το πολυτονικό χρησιμοποιήθηκε μόνο για να υποδηλώσει τον πλούτο και τη συνέχεια της Ελληνικής Γλώσσας και ότι δεν τηρούνται ορισμένοι κανόνες της γραμματικής που δεν έχουν νόημα στη Δημοτική, όπως π.χ. η διαφοροποίηση της κατάληξης της Υποτακτικής κ.α. "


Πραγματικά αποτελεί πρόβλημα για εκείνον που διαβάζει το βιβλίο γιατί όχι μόνο κουράζει το μάτι αλλά χρησιμοποιείται σε κάποια σημεία η λέξη "δε" για να δώσει έμφαση και αν κάποιος δεν το προσέξει μπορεί άνετα να το μεταφράσει ως το αρνητικό δε(ν).Με αποτέλεσμα να πηγαίνεις στις εξετάσεις και να μη ξέρεις τι να απαντήσεις....





 
Logged

z z z z z z z z z z z z z z z z z z z z z z z z z z z z

Δεν κοιμάμαι !!!!

Ζουζουνίζω!!!



If sometimes you feel yourself little, useless, offended and depressed, always remember that you were once the fastest and most victorious sperm out of hundreds of millions................
ant
Guest
Re: Ο άλλος «εμφύλιος»: Το γλωσσικό ζήτημα
« Reply #2 on: September 11, 2009, 14:48:35 pm »

εμενα μ αρεσουν παντως αυτα τα βιβλια ( δε με ρωτησε κανεις το ξερω  Tongue )
Logged
Nessa NetMonster
Καταστραμμένος
********
Posts: 7044


Ιούνιος 1999 - 19/7/2009


View Profile
Re: Ο άλλος «εμφύλιος»: Το γλωσσικό ζήτημα
« Reply #3 on: September 11, 2009, 16:48:52 pm »

Quote from: zouzou on September 11, 2009, 13:51:20 pm
Χαρακτηριστικό παράδειγμα πάντως του "εμφυλίου" κ απομεινάρι της καθαρεύουσας στη σχολή μας ,είναι το βιβλίο των Υψηλών Τάσεων του Στασινόπουλου, τουλάχιστον αυτό που μοίραζαν πριν τις λίστες βιβλίων....

Με το το που το ανοίγει κάποιος παρατηρεί τις ψιλές , τις δασείες κ όλους τους τόνους στίξεως της καθαρεύουσας και μάλιστα υπάρχει στο τέλος του βιβλίου παρόραμα με διόρθωση αυτών που είναι λάθος τονισμένα...

Το εκπληκτικό είναι η απαντηση του συγγραφέα (η οποία δίνεται με υποσημείωση στην 5η σελίδα του βιβλίου) - θα την παραθέσω αυτούσια:

"Ο αναγνώστης όσο προχωράει στην ανάγνωση θα δει ότι το πολυτονικό χρησιμοποιήθηκε μόνο για να υποδηλώσει τον πλούτο και τη συνέχεια της Ελληνικής Γλώσσας και ότι δεν τηρούνται ορισμένοι κανόνες της γραμματικής που δεν έχουν νόημα στη Δημοτική, όπως π.χ. η διαφοροποίηση της κατάληξης της Υποτακτικής κ.α. "


Πραγματικά αποτελεί πρόβλημα για εκείνον που διαβάζει το βιβλίο γιατί όχι μόνο κουράζει το μάτι αλλά χρησιμοποιείται σε κάποια σημεία η λέξη "δε" για να δώσει έμφαση και αν κάποιος δεν το προσέξει μπορεί άνετα να το μεταφράσει ως το αρνητικό δε(ν).Με αποτέλεσμα να πηγαίνεις στις εξετάσεις και να μη ξέρεις τι να απαντήσεις....

Ας μη συγχέουμε το πολυτονικό με την καθαρεύουσα. Στο πολυτονικό διαβάζεις άνετα, αλλά για δοκίμασε να διαβάσεις επιστημονικό σύγγραμμα στην καθαρεύουσα... έχω κάτι βιβλία μαθηματικών και φυσικής στην καθαρεύουσα και πραγματικά δεν διαβάζονται.
Logged

Διεθνιστική Εργατική Αριστερά
Διεθνιστική Αριστερά
Εργατική Αριστερά
RedNet Θεσσαλονίκης
Ex_Mechanus
Αbsolute ΤΗΜΜΥ.gr
*******
Posts: 3741



View Profile
Re: Ο άλλος «εμφύλιος»: Το γλωσσικό ζήτημα
« Reply #4 on: September 13, 2009, 01:04:58 am »

http://www.sarantakos.com/language/l-glwssazwh1.html
http://www.thmmy.gr/smf/index.php?topic=21818.msg640513#msg640513
Logged

pay close attention
Pages: [1] Go Up Print
Jump to:  

Powered by SMF | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC
Scribbles2 | TinyPortal © Bloc | XHTML | CSS
Loading...