• Downloads
  • ! Read Me !
  • Μαθήματα
  • Φοιτητικά
  • Τεχνικά Θέματα
  • Συζητήσεις
  • Happy Hour!
  • About THMMY.gr
 V  < 
Search:  
Welcome, Guest. Please login or register.
June 16, 2025, 17:33:08 pm

Login with username, password and session length
Links
  Thmmy.gr portal
   Forum
   Downloads
   Ενεργ. Λογαριασμού
   Επικοινωνία
  
  Χρήσιμα links
   Σελίδα τμήματος
   Βιβλιοθήκη Τμήματος
   Elearning
   Φοιτητικά fora
   Πρόγραμμα Λέσχης
   Πρακτική Άσκηση
   Ηλεκτρονική Εξυπηρέτηση Φοιτητών
   Διανομή Συγγραμμάτων
   Ψηφιακό Καταθετήριο Διπλωματικών
   Πληροφορίες Καθηγητών
   Instagram @thmmy.gr
   mTHMMY
  
  Φοιτητικές Ομάδες
   ACM
   Aristurtle
   ART
   ASAT
   BEAM
   BEST Thessaloniki
   EESTEC LC Thessaloniki
   EΜΒ Auth
   IAESTE Thessaloniki
   IEEE φοιτητικό παράρτημα ΑΠΘ
   SpaceDot
   VROOM
   Panther
  
Πίνακας Ελέγχου
Welcome, Guest. Please login or register.
June 16, 2025, 17:33:08 pm

Login with username, password and session length

Αναζήτηση

Google

THMMY.gr Web
Πρόσφατα
[ΘΤΠΑ] Γενικές απορίες κα...
by Nikos_313
[Today at 16:56:56]

[Σ.Π.Η.Ε.] Γενικές απορίε...
by nmpampal
[Today at 16:30:35]

[Εφ.Θερμοδυναμική] Γενικέ...
by Λαμπτήρας
[Today at 15:55:08]

[Αρχές Οικονομίας] Να επι...
by _Trob
[Today at 13:28:21]

[Σ.Α.Π.Γ.] Εργασία 2025
by Nikos_313
[Today at 12:13:45]

Αποτελέσματα Εξεταστικής ...
by Nikos_313
[Today at 12:01:53]

Πρακτική Άσκηση ΤΗΜΜΥ 201...
by George_RT
[Today at 10:22:18]

[Διανεμημένη Παραγωγή] Γε...
by Διάλεξις
[Today at 01:56:37]

Ισραήλ - Ιράν: Πόλεμος στ...
by Katarameno
[June 15, 2025, 20:08:49 pm]

Αντικατάστασης πυκνωτή σε...
by nmpampal
[June 15, 2025, 16:25:56 pm]

[Σ.Π.Η.Ε.] Παλιά θέματα -...
by nmpampal
[June 15, 2025, 06:43:15 am]

Το thmmy.gr στο instagram...
by Mr Watson
[June 15, 2025, 00:50:23 am]

[Λογισμός ΙΙ] Απορίες σε...
by el mariachi
[June 14, 2025, 20:47:07 pm]

ΠΡΟΣΟΧΗ στο ανέβασμα θεμά...
by tzortzis
[June 14, 2025, 16:54:08 pm]

Ρυθμίσεις Θεμάτων της Ανώ...
by el mariachi
[June 14, 2025, 11:56:45 am]

Πότε θα βγει το μάθημα; -...
by Nikos_313
[June 14, 2025, 10:00:55 am]

Αρχείο Ανακοινώσεων [Arch...
by Nikos_313
[June 14, 2025, 09:58:14 am]

Αλέξης Τσίπρας, η επιστρο...
by Yamal
[June 14, 2025, 04:42:23 am]

Έναρξη Δηλώσεων Συμμετοχή...
by IEEE SB
[June 14, 2025, 00:10:19 am]

[Δυναμική Συμπεριφορά ΣΗΕ...
by soko_freta
[June 13, 2025, 01:05:36 am]
Στατιστικά
Members
Total Members: 9959
Latest: valco08
Stats
Total Posts: 1426674
Total Topics: 31711
Online Today: 201
Online Ever: 2093
(April 17, 2025, 08:47:49 am)
Users Online
Users: 63
Guests: 93
Total: 156
despoina15
kathrin_p
andreaspaper
gkg
kakousios
Pastellaki
Gone_Forever
Aris★
giorgosss03
tourlaza
chriskazakos
mgrivab
annaparask
gkaramp
mrotskos
giorgos_skl
Petross
mdimitrig
hacky
Captain
matrozos
aggp
Mr Watson
Dimos Bachlas
kapoutsi
stavros0201
shamaelas
Marihouan820
themisb
akiousia
meni
3rdDegreeBurn
ArsenD
jimalexoud
sofaki
xristodoulou
George_RT
sterlouk
almpandr
egiannoula
Η ΤΡΑΠΟΥΛΑ ΤΟΥ ΠΑΠΠΟΥ ΜΟΥ
papaloui
jim_sklab
Smaragda
nmpampal
eleftheria
mmikelo
Nikoletta
fkagk
Petran25
nikitask
Kv
lina_zs
Nicotre
Nikos.Ts
VengeX
mrodi
Panagismark
Angelos Asim
tasos_ntv
DJ Stefzia
Εμφάνιση

Νέα για πρωτοετείς
Είσαι πρωτοετής;... Καλώς ήρθες! Μπορείς να βρεις πληροφορίες εδώ. Βοήθεια για τους καινούργιους μέσω χάρτη.
Κατεβάστε εδώ το Android Application για εύκολη πρόσβαση στο forum.
Ανεβάζετε τα θέματα των εξετάσεων στον τομέα Downloads με προσοχή στα ονόματα των αρχείων!

Νέα!
Για ανανέωση (ή προσθήκη νέου) avatar, πρέπει η μεγαλύτερη διάσταση της εικόνας να είναι 110 pixels.
THMMY.gr > Forum > Τμήμα-Πανεπιστήμιο-Παιδεία > Πανεπιστήμιο και Παιδεία > Η πολιτική για το Πανεπιστήμιο (Moderators: Tasos Bot, PolarBear) > Αναβολή στην κατάθεση σχεδίων νόμου για έρευνα και μεταπτυχιακές σπουδές
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Αναβολή στην κατάθεση σχεδίων νόμου για έρευνα και μεταπτυχιακές σπουδές  (Read 1242 times)
cat
Guest
Αναβολή στην κατάθεση σχεδίων νόμου για έρευνα και μεταπτυχιακές σπουδές
« on: April 22, 2007, 03:01:20 am »

Σε θέση μάχης για την έρευνα

Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΝΑΝΟΥΡΗ

Με στόχο να καταλαγιάσουν οι εστίες έντασης στα πανεπιστήμια που βιώνουν περίοδο επισφαλούς ειρήνης έπειτα από πολύμηνες κινητοποιήσεις, η υπουργός Παιδείας, Μαριέττα Γιαννάκου, ανέβαλε, προς το παρόν, την κατάθεση των σχεδίων νόμου για την έρευνα και τις μεταπτυχιακές σπουδές.

Ετσι, οι προαναγγελθείσες νομοθετικές παρεμβάσεις που θα ακολουθούσαν το νόμο-πλαίσιο παραπέμπονται, έπειτα από ωριμότερη σκέψη, σε ένα απροσδιόριστο μέλλον.

Στην 54η σύνοδο των πρυτάνεων, που λήγει σήμερα στην Καστοριά, δεν θα μπορούσε να μείνει εκτός ατζέντας το θέμα της έρευνας. Αλλωστε στο ημερήσιο πρόγραμμα γινόταν αρχικά λόγος περί «νομοσχεδίου». Επειτα, όμως, από την αναδίπλωση της υπουργού η διατύπωση άλλαξε κι έτσι οι πρυτάνεις τοποθετήθηκαν επί των «προτάσεων της διυπουργικής επιτροπής γενικών γραμματέων των υπουργείων Παιδείας και Ανάπτυξης για την έρευνα».

**«Είχαμε τη διαβεβαίωση της υπουργού ότι δεν θα κάνει βήμα πριν ακούσει τις θέσεις των πρυτάνεων», επισημαίνει ο οικοδεσπότης της συνόδου, Χρ. Μασσαλάς, πρόεδρος της διοικούσας επιτροπής του Πανεπιστημίου Δυτ. Μακεδονίας. «Αλλωστε, το 70% όσων ασχολούνται με τη βασική και εφαρμοσμένη έρευνα στην Ελλάδα είναι πανεπιστημιακοί, οι οποίοι παράγουν το 80% του συνολικού έργου».

Υποβάθμιση των ΑΕΙ

Εκφράστηκαν, βέβαια, αντιδράσεις από μερίδα των πρυτάνεων, κυρίως για την υποβάθμιση του ρόλου των πανεπιστημίων και την απουσία έστω και νύξης για αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης.

**«Πρόκειται για ένα εξαιρετικά γραφειοκρατικό και δύσκαμπτο σύστημα για τη διαχείριση της επιστημονικής έρευνας στην Ελλάδα, στο οποίο η θέση των ΑΕΙ είναι κατώτερη απ' ό,τι τους αρμόζει», λέει ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Πάτρας, Στ. Κουμπιάς.

**Δεν έμεινε ασχολίαστη, ασφαλώς, και η συγκυρία στην οποία εμφανίζονται οι νέες πρωτοβουλίες της κυβέρνησης: «Πριν ομαλοποιηθεί καλά καλά το κλίμα στις σχολές, έπειτα από μακρά αναταραχή, η συζήτηση για νέες αλλαγές θα του έβαζε και πάλι φωτιά», τονίζει ο πρύτανης του ΕΜΠ, Κ. Μουτζούρης.

**Στην ομοσπονδία των πανεπιστημιακών εκτιμούν ότι το προτεινόμενο κείμενο για την έρευνα έρχεται να αποτελειώσει τα δημόσια ΑΕΙ έπειτα από την ψήφιση του νόμου-πλαίσιου και την αναθεώρηση του άρθρου 16: «Αφού η κυβέρνηση τακτοποίησε το πανεπιστήμιο στο διδακτικό του κομμάτι, μετατρέποντάς το σε αυταρχικό εκπαιδευτήριο, ήρθε τώρα η ώρα της έρευνας», υπογραμμίζει ο γραμματέας της ΠΟΣΔΕΠ, Γ. Μαΐστρος. «Η κυβέρνηση δεν αναφέρεται έστω και ακροθιγώς στο κομβικό σημείο περί αύξησης της κρατικής χρηματοδότησης. Εμείς που ζούμε με την έρευνα θα εργαζόμαστε πλέον εκτός των ιδρυμάτων, θα αναζητούμε πόρους σε ιδιωτικές εταιρείες και δεν θα λογοδοτούμε στα ακαδημαϊκά όργανα αλλά στη γενική γραμματεία Ερευνας και Τεχνολογίας, που ανήκει στο υπουργείο Ανάπτυξης».

Πενιχρή χρηματοδότηση

Σήμερα στην Ελλάδα τα κρατικά κονδύλια για την έρευνα ανέρχονται στο 0,55% του ΑΕΠ, τη στιγμή που ο μέσος όρος των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης φτάνει στο 2,7%.

* Στα 52 άρθρα του κειμένου που εμφανίστηκε αρχικά ως νομοσχέδιο και έχει διανεμηθεί στους πρυτάνεις προβλέπεται ότι μπορούν να πραγματοποιούν έρευνα δημόσιες υπηρεσίες, ΝΠΙΔ, ενώσεις προσώπων, καθώς και νομικά πρόσωπα της αλλοδαπής.

* Ιδρύεται επίσης Εθνικό Συμβούλιο Ερευνας και Τεχνολογίας, προβλέπεται διαρκής αξιολόγηση, από τα αποτελέσματα της οποίας θα εξαρτάται η χρηματοδότηση, και κίνητρα για επαναπατρισμό διακεκριμένων ελλήνων επιστημόνων του εξωτερικού.

* Το νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά, αντίθετα, δεν έχει δει το φως της δημοσιότητας. Σύμφωνα με πληροφορίες, καθιερώνει δίδακτρα σε όλο το εύρος των σπουδών. «Εάν δοθεί η δυνατότητα στα διάφορα ερευνητικά κέντρα που θα συσταθούν να απονέμουν και μεταπτυχιακούς τίτλους, τότε θα έχουμε πλήρη υποβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου», καταλήγει ο Γ. Μαΐστρος.


ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ - 22/04/2007

http://www.enet.gr/online/online_text/c=110,id=40028372
Logged
Sanctifier
Guest
Re: Αναβολή στην κατάθεση σχεδίων νόμου για έρευνα και μεταπτυχιακές σπουδές
« Reply #1 on: May 08, 2007, 07:49:46 am »

Αλαλούμ με τα μεταπτυχιακά

Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΝΑΝΟΥΡΗ

Το νομοσχέδιο για τις μεταπτυχιακές σπουδές δημοσιοποιήθηκε εν τέλει, παρά τις διαβεβαιώσεις της υπουργού Παιδείας Μαριέττας Γιαννάκου, στην πρόσφατη σύνοδο των πρυτάνεων στην Καστοριά, ότι δεν εντάσσεται στις άμεσες προτεραιότητες της κυβέρνησης.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η υπουργός αιφνιδιάζει τους συνομιλητές της. Η ίδια είχε δεσμευτεί ενώπιον της προηγούμενης συνόδου των πρυτάνεων, στο Καστρί, ότι οι σύγκλητοι των ΑΕΙ θα είχαν τελική γνώμη πριν κατατεθεί και ο νόμος-πλαίσιο. Κάτι που ουδέποτε τηρήθηκε.

Ετσι και τώρα, οι προτεινόμενες αλλαγές αποτελούν μια... επιταγή με άγνωστο το χρόνο εξόφλησης. Δεν αποκλείεται, όμως, να κατατεθούν προς ψήφιση στη Βουλή λίαν συντόμως.

Οι προϋποθέσεις

Αυτό που αλλάζει ουσιαστικά σε σχέση με το υφιστάμενο καθεστώς είναι το ότι ο κρατικός προϋπολογισμός θα χρηματοδοτεί μόνο ένα πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών για κάθε πανεπιστημιακό τμήμα και ότι θα μπορούν να οργανώνουν αυτοδύναμα μεταπτυχιακά προγράμματα τόσο τα ΤΕΙ όσο και η ΑΣΠΑΙΤΕ (πρώην ΣΕΛΕΤΕ).

Επίσης, οι υποψήφιοι για μεταπτυχιακές σπουδές πρέπει να γνωρίζουν τουλάχιστον μία ξένη γλώσσα, ενώ οι πόροι των μεταπτυχιακών προγραμμάτων θα προέρχονται από «δωρεές, χορηγίες, παροχές, ερευνητικά και κοινοτικά προγράμματα, κρατικές επιχορηγήσεις και δίδακτρα».

Τα τελευταία χρόνια οι μεταπτυχιακές σπουδές στην Ελλάδα γνωρίζουν αλματώδη ανάπτυξη:

*Το 1994 παρακολουθούσαν μεταπτυχιακά μαθήματα στα ΑΕΙ όχι περισσότεροι από 4.500 πτυχιούχοι.

*Το 1997 ο αριθμός τους θα φτάσει τους 12.000 και το 2000 ανέβηκε σε 20.422.

*Εκτοτε σημειώνεται περαιτέρω αύξηση και μέσα σε μια πενταετία οι φοιτητές υπερτριπλασιάζονται: Το ακαδημαϊκό έτος 2000-2001 αγγίζουν τους 25.744, το 2001-02 τους 40.118, και το 2002-03 τους 50.007 μεταπτυχιακούς.

*Το 2003-04 γίνονται 56.774 και το 2005-06 απογειώνονται στους 68.597.

*Το 2001 οι μεταπτυχιακοί φοιτητές ήταν, μάλιστα, το 8,7% των προπτυχιακών συναδέλφων τους, ποσοστό που διπλασιάζεται το 2006 (17,9%).

*«Βρισκόμαστε μπροστά σε ένα νέο τοπίο, όπου οι προπτυχιακές σπουδές αποτελούν απλά τον πρώτο κύκλο σπουδών στον οποίο συσσωρεύεται μια μαζική εκπαίδευση χαμηλής ποιότητας χωρίς πόρους και υποδομές, αποκομμένη από το οξυγόνο της βασικής έρευνας και λειτουργικά προσαρμοσμένη στις φθηνότερες και προφανώς αναποτελεσματικότερες μορφές διδασκαλίας», εξηγεί ο εκπαιδευτικός αναλυτής Χρήστος Κάτσικας.

*Ο πρύτανης του πανεπιστημίου Πάτρας, Σταύρος Κουμπιάς, αποδίδει την έκρηκτική άνοδο των μεταπτυχιακών σπουδών στην εργασιακή ανασφάλεια που νιώθουν οι πτυχιούχοι: «Προσπαθούν να αποκτήσουν περαιτέρω εφόδια, πιστεύοντας ότι έτσι εξασφαλίζουν μια καλύτερη θέση εργασίας», μας λέει.

Προσόν η ειδίκευση

Πράγματι, η αύξηση της ζήτησης πρέπει να αναζητηθεί στις ανακατατάξεις που συνέβησαν στην αγορά εργασίας.

*Το 25% των άνεργων νέων είναι πτυχιούχοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ χιλιάδες ακόμη με υψηλό εκπαιδευτικό επίπεδο υποαπασχολούνται ή ετεροαπασχολούνται.

*Το 1981 οι άνεργοι πτυχιούχοι ήταν μόλις 13.000, το 1991 έφτασαν τους 53.000, ενώ σήμερα ξεπερνούν τους 120.000.

*Παράλληλα, αυξάνονται οι θέσεις εργασίας που απαιτούν υψηλή ειδίκευση την οποία δεν καλύπτει το απλό πτυχίο Πανεπιστημίου.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, στις ελληνικές βιομηχανίες γίνονται ανάρπαστα στελέχη με μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών στην πληροφορική και την ηλεκτρολογία, καθώς και στη μηχανολογία και τη χημική μηχανική.

Σήμερα λειτουργούν μεταπτυχιακά προγράμματα σε τομείς που άλλοτε φάνταζαν εξωπραγματικοί για τα ελληνικά δεδομένα, όπως ρομποτική, κλιματολογία, βιοϊατρική, διαστημική φυσική, ωκεανογραφία και τηλεματική. Μάλιστα τα μεταπτυχιακά τμήματα ξεπέρασαν τα 400 και κοντεύουν να είναι περισσότερα ακόμη κι απ' τα προπτυχιακά.

*«Υπάρχει πληθωρισμός σε αριθμό μεταπτυχιακών και υποβάθμιση στην ποιότητά τους», τονίζει ο πρύτανης του ΕΜΠ Κώστας Μουτζούρης. «Ακόμη και στο Πολυτεχνείο σκεφτόμαστε να προχωρήσουμε σε αξιολόγησή τους ούτως ώστε να παραμείνουν όσα καλύπτουν υψηλά ποιοτικά κριτήρια».

Πάντως, η πρόβλεψη του νομοσχεδίου ότι θα εκπονούν μεταπτυχιακά προγράμματα και τα ΤΕΙ και η ΑΣΠΑΙΤΕ θα δημιουργήσει και υπερπληθωρισμό. Το ακαδημαϊκό έτος 2003-2004 κατέθεσαν αίτηση για μεταπτυχιακό περίπου 35.000 πτυχιούχοι, αριθμός που αυξήθηκε στους 50.000 δύο χρόνια αργότερα ενώ φέτος αναμένεται να ξεπεράσουν τους 80.000. Δεν είναι ασύνηθες για τις 25-30 θέσεις ενός μεταπτυχιακού να κατατίθενται δεκαπλάσιες υποψηφιότητες, ενώ για εξαιρετικά δημοφιλή προγράμματα, οι υποψήφιοι είναι εικοσαπλάσιοι από τις προσφερόμενες θέσεις.

Δίδακτρα έως 9.000 ευρώ

Το 60% έως 65% των μεταπτυχιακών προγραμμάτων εισπράττουν από τους φοιτητές δίδακτρα που κυμαίνονται από 3.000 ευρώ στις θεωρητικές και ανθρωπιστικές κυρίως σπουδές έως 9.000 ευρώ σε οικονομικά αντικείμενα.

Αρκετά ιδρύματα, πάντως, όπως το Πολυτεχνείο ή το Πανεπιστήμιο Πάτρας, αρνούνται να καθιερώσουν δίδακτρα θεωρώντας ότι ο μεταπτυχιακός κύκλος σπουδών πρέπει να παρέχεται δωρεάν.

*Η ανάπτυξη των μεταπτυχιακών οδηγεί σε ορισμένες περιπτώσεις σε υποβάθμιση των προπτυχιακών σπουδών.

«Υπάρχει ένα σοβαρό ζήτημα, που είναι η αφαίρεση σημαντικού μέρους της γνώσης που θα έπρεπε να αποκτιέται προπτυχιακά και η ένταξή της στο μεταπτυχιακό κύκλο», καταλήγει ο Χρ. Κάτσικας.


ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ - 06/05/2007

Πηγή: http://www.enet.gr/online/online_text/c=112,id=6563772
« Last Edit: May 08, 2007, 07:53:13 am by Sanctifier » Logged
Pages: [1] Go Up Print
Jump to:  

Powered by SMF | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC
Scribbles2 | TinyPortal © Bloc | XHTML | CSS
Loading...