THMMY.gr

Μαθήματα Ενεργειακού Κύκλου => Σερβοκινητήρια Συστήματα => Topic started by: Solarian on October 04, 2020, 23:41:43 pm



Title: [Σερβο] Ερωτήσεις Προφορικής Εξέτασης
Post by: Solarian on October 04, 2020, 23:41:43 pm
Στο τόπικ αυτό, θα συγκεντρώνονται οι ερωτήσεις που γίνονται στην προφορική εξέταση. Διατηρήστε το καθαρό ώστε να είναι εύκολη η αναζήτηση από όλους.


Title: Re: [Σερβο] Ερωτήσεις Προφορικής Εξέτασης
Post by: Solarian on October 05, 2020, 00:53:33 am
2010

Για τους επομενους:

-διαφορες αμεσου- εμμεσου διανυσματικου ελεγχου (επρεπε να τονισεις οτι ο εμμεσος μπορει να γινεται και με μηδενικη ταχύτητα και οτι εχει καλυτερη αποκριση σε χαμηλες ταχυτητες)
-λειτουργια brushless dc και ελεγχος θέσης (με αισθητηρες Hall) και ταχυτητας (με ταχογεννητρια)
-ρωτησε αν το κυκλωμα του αντιστροφεα ισχυος μπορει να λειτουργησει με την ιδια συνδεσμολογια και σε επαγωγικο και σε μονιμου μαγνητη, και σε διανυσματικο ελεγχο ή βαθμωτό (απαντηση είναι οτι το κυκλωμα δουλευει χωρις να κανουμε καμια αλλαγη στα στοιχεια σε ολες τις περιπτωσεις κινητηρα και ελεγχου)
-πως πετυχαινουμε λειτουργια σε ταχυτητες μεγαλυτερες της βασικης στον επαγωγικο και στο συγχρονο μονιμου μαγνητη (τα λεει το βιβλιο αναλυτικα- με αλλαγη του ρευματος πεδιου)
-διαφορες resolver και encoder και γιατι προτιμαμε τους resolver (απαντηση ειναι οτι ο encoder ειναι γενικα πολυ πιο ακριβος αλλα και οτι τοποθετειται εξωτερικα της μηχανης αυξανοντας το μηκος και τον ογκο της, επισης αυτα που λεει και στο παραρτημα Α)
-συχνότητα δειγματοληψιας του ελεγκτη ρευματος και ταχύτητας (ο πρωτος έχει μεγαλυτερη συχνότητα δειγματοληψίας λογω της μικρης χρονικης σταθερας των ηλεκτρικων μεγεθων και γιατι ο κωδικοποιητης στροφων θελει περισσοτερο χρόνο να υπολογίσει με ακρίβεια την ταχυτητα / Αν μειωθεί ο χρόνος δειγματοληψίας του ελεγκτη ρεύματος τότε έχουμε περισσότερη ακρίβεια στον ελεγχο βροχου υστερησης, ομωε εχουμε μεγαλυτερες διακοπτικες απολιες στους διακοπτες και απαιτείται πολυ πιο γρήγορο συστημα ελεγχου πραγμα που αυξάνει την πολυπλοκότητα και το κοστος-απαιτηση για πιο "καλα" οργανα)


2011

Αναφέρω κάποιες ερωτήσεις που έγιναν:

1) Πώς επιλέγουμε το Ιd σε επαγωγικό κινητήρα; (απ'τον τύπο λ=L x Id, όπου η ροή προκύπτει απ'την ταχύτητα )
2) Είδη μαγνητών και ποιο είδος χρησιμοποιείται στους ΣΚΜΜ.( αποκλειστικά πλέον οι σπανίων γαιών)
3) Κριτήρια επιλογής της συχνότητας δειγματοληψίας του ελεγκτή ρεύματος.
4) Σχεδιαστικές διαφορές μεταξύ brussless dc-ac.
5) Πλεονεκτ. & μειονεκτ. του resolver  σε σχέση με την ταχογεννήτρια.
6) Πού χρησιμοποιούνται οι αισθητήρες Ηαll ;
7) Πώς φαίνεται ότι το σύστημα παρακολουθεί την αναφορά;( Πρέπει τα ρεύματα της αναφοράς να βρίσκονται ανάμεσα στα πραγματικά.)

Επίσης:

Ροπή cogging: Τι είναι και πως μπορούμε να μειώσουμε την επίδρασή της.

Πως ελέγχεται ο διακόπτης της αντίστασης πέδησης (παρακολουθείται η τάση του πυκνωτή, αν αυξηθεί τότε ο διακόπτης κλείνει)

Από τα ονομαστικά στοιχεία ενός ΣΚ ΜΜ πως μπορείς να καταλάβεις αν είναι κυλινδρικού δρομέα ή έκτυπων πόλων (στον κυλινδρικού Ld=Lq ενώ στον έκτυπων Lq>Ld) + γιατί ισχύει Lq>Ld στους έκτυπων πόλων

Μια περίεργη ερώτηση από εργασία:

1) Στον τέλος του έλεγχου θέσης εκεί όπου το σύστημα θέλει να κρατήθεί σε σταθερές μοίρες, τι μορφή έχουν τα ρεύματα εισόδου μια brushless ac και ενός επαγωγικού. Δηλαδή είναι ac,dc με μέση τιμή 0 ή διάφορη του 0 και με ποια λογική. Η απάντηση βρίσκεται στα διαγράμματα των σενάριων ελέγχου θέσης στα αντίστοιχα κεφάλαια επαγωγικού και brussless

2012

-Πλεονεκτήματα Μειονεκτήματα σύγχρονου μόνιμου μαγνήτη-επαγωγικού
-Ποιοί μαγνήτες χρησιμοποιούνται πλέον σε μηχανές
-Σύγκριση SmCo-NdFeΒ
-Ρεύμα Id σε μόνιμου μαγνήτη, τι τιμές παίρνει και πότε
-Γιατί ο ελεγκτής θέσης έχει μόνο αναλογικό κέρδος? Γιατί δεν κάνουμε το ίδιο στον ελεγκτή ρεύματος?
-Στην περίπτωση που κάνουμε έλεγχο θέσης, στην μόνιμη κατάσταση ισορροπίας(όταν έχουμε πιάσει τις στροφές αναφοράς) τι ρεύμα έχουμε σε επαγωγικό και μόνιμου μαγνήτη
-Σύγκριση λειτουργίας βηματικού κινητήρα και κινητήρα μόνιμου μαγνήτη
-Λειτουργικές διαφορές των κινητήρων μόνιμου μαγνήτη εσωτερικής και εξωτερικής θέσης δρομέα
-Συνδέουμε έναν επαγωγικό και ένα μόνιμου μαγνήτη κατευθείαν στην πρίζα(χωρίς ελέγχους κτλ) τι θα συμβεί?θα λειτουργήσουν κανονικά?
-Θέλουμε να αυξήσουμε την ταχύτητα πάνω από την βασική σε έναν επαγωγικό κινητήρα, τι θα κάνουμε?
------>Απάντησα για το ρεύμα πεδίου, ώστε να μειωθεί η ροή και στο καπάκι μας ρώτησε----->
-Αν δεν το κάνω αυτό(μείωση του ρεύματος ροής) τι θα συμβεί με τον έλεγχο?
-Αν δεν μπορεί να γίνει αυτό πρακτικά(έλεγχος ρεύματος ροής) τι άλλο μπορούμε να κάνουμε?(Αλλαγή της τάσης τροφοδοσίας με ΜΣ)
-Cogging ροπή σε μόνιμου μαγνήτη.Τι είναι και πως μπορεί να αντιμετωπιστεί. Εμφανίζεται σε επαγωγικούς?
-Τι έλεγχο έχουμε σε brushless dc και τι σε brushless ac?
-Κατασκευαστικές διαφορές ανάμεσα σε brushless dc και σε brushless ac
Αυτά τα ολίγα, γενικά "σφιχτή" εξέταση, πολλές ερωτήσεις(έχω ξεχάσει κάποιες που μας έκανε), άλλα με καλή διάθεση για να βάλει βαθμό και να βοηθήσει. Επίσης μας ανέφερε ότι (τουλάχιστον τη συγκεκριμμένη χρονιά), η εργασία έπιανε 60% και η προφορική 40% ή το αντίθετο...
 :)


Λοιπόν...για τους επόμενους...
Ερωτήσεις από την εξέταση:

1)είδη μαγνητών (ποια γνωρίζουμε και ποια χρησιμοποιούνται στις Σ.Μ.)
2)τι είδη μηχανών έχουμε συναντήσει στα πλαίσια του μαθήματος (είτε στο εργαστήριο, είτε στην εργασία)
3)γιατί για τον έλεγχο θέσης έχουμε μόνο αναλογική βαθμίδα.
4)Σελίδα 351 σχήμα 8.23α στο δείχνει και ρωτάει διάφορα.. πρέπει να πεις ότι παρατηρείς κορεσμό του ελεγκτή ρεύματος.
5)έλεγχος ροής σε επαγωγικό κινητήρα (σε συνδυασμό με την προηγούμενη ερώτηση)
6)Γιατί το ρεύμα πεδίου σε Σ.Κ.Μ.Μ. είναι μηδέν. Πότε δεν είναι και γιατί?
7)Σελίδες 406 και 407 τους αντιστροφείς ισχύος. Πώς δουλεύουνε, πώς ελέγχεις την ταχύτητα του κινητήρα μέσω των αντιστροφέων.
8)Σελίδα 282 σχήμα 7.1 πώς επιλέγουμε την αντίσταση Rdc.
9)Στο ίδιο σχήμα μας ρώτησε αν θέλουμε να ρυθμίσουμε τη ροή του κινητήρα τι κάνουμε. η μια απάντηση είναι έλεγχος του ρεύματος πεδίου και η άλλη χρήση Μ.Σ.
10)μετά από αυτό ρώτησε που πρέπει να συνδέσουμε τον Μ.Σ. στο σχήμα
11)resolver έκανε πολλές ερωτήσεις ως προς την αρχή λειτουργίας, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του. Γενικά όλο το κομμάτι του βιβλίου που αφορά τους resolver.
12)optical encoder..το ίδιο πρέπει να τα ξέρετε πάρα πολύ καλά.
13)μας ρώτησε αν συνδέσουμε έναν επαγωγικό κινητήρα και έναν μόνιμου μαγνήτη κατευθείαν στη πρίζα χωρίς κάποια διάταξη ελέγχου ποίος από τους δύο θα εκκiνήσει.
14)Για τις διαφορές στη συχνότητα δειγματοληψίας του ελεγκτή ρεύματος και των ελεγκτών ταχύτητας και θέσης.
15)ρεύματα σε brushless ac και σε brushless dc.

2013

Ερωτησεις απο την σημερινη εξεταση:

- Στους ΣΚΜΜ τι τιμες παιρνει το Ιd και τι στους επαγωγικους? Γιατι δε μπορει να ειναι 0 το Id στον επαγωγικο?

-Βαθμωτος VS διανυσματικος ελεγχος. Χρειαζονται και οι 2 κλειστο βροχο? (Επρεπε να πεις οτι ο διανυσματικος θελει οπωσδηποτε κλειστο βροχο ενω ο βαθμωτος λειτουργει και με κλειστο και με ανοιχτο, αλλα αν ειναι να χρησιμοποιησουμε κλειστο παμε σε διανυσματικο ελεγχο)

-Σελ 282. μπορω να χρησιμοποιησω αυτο το κυκλωμα και για διανυσματικο και για βαθμωτο ελεγχο? (ναι δεν εχει σχεση αφου αυτο ειναι κυκλωμα ισχυος). Ο κινητηρας του ιδιου σχηματος μπορει να ειναι και επαγωγικος και ΣΚΜΜ η πρεπει να αλλαξω κατι? Για ελεγχο ροης που πρεπει να συνδεθει ΜΣ?

-Πλεονεκτηματα-μειονεκτηματα resolver εναντι optical encoder. Εστω οτι ειμαστε σε ενα δωματιο με μαγνητικο τομογραφο. Τι θα προτιμουσες resolver η encoder?

-Μας ζωγραφισε το δρομεα ενος ΣΚΜΜ εναν με τους μαγνητες στην επιφανεια (σαν κυλινδρικου) και εναν στο εσωτερικο (σαν εκτυπων πολων) μαζι με τα Ld, Lq. Ποια ειναι η σχεση μεταξυ Ld, Lq στον καθε δρομεα και γιατι?
Τι ειναι cogging ροπη? Σε ποιο απ τα δυο ειδη δρομεα ειναι πιο εντονη? (Στον πρωτο γιατι οι μαγνητες ειναι στην επιφανεια και ασκουν μεγαλυτερη ελξη στα δοντια του δρομεα)
Αν αφαιρεσω τους μαγνητες (και εχω αερα στη θεση τους) θα λειτουργησει καποια απο τις 2 μηχανες?

Για τους επομενους
-κυκλωμα με την αντισταση πεδησης(Γιατι χρησιμοποιουμε την Rd και τι κανει ο διακοπτης)σελ.282
-Τι εννουμε με τον ορο σερβοκινητηρια συστηματα(γενικα)
-συγκριση resolver-encoder(πολυ καλα το παραρτημα Α)
-Aνοιγουμε εναν κινητηρα ΜΜ,πως θα καταλαβουμε αν ειναι brushless dc-ac?(  που ειναι δηλαδη τοποθετημενοι οι μαγνητες στο δρομεα και τι ειδους περιελιξη εχει ο καθε κινητηρας),επισης τι εννοω με τον ορο διανεμημενη περιελιξη
-Γιατι θελω  το Isd=0(σε brushless ac επρεπε να πεις)==>το θελω ετσι σε ταχυτητες<βασικης γιατι πετυχαινω μεγιστο λογο ροπης προς ρευμα στατη οποτε για μικροτερο Ιs αρα και μικροτερες απωλειες  μπορουμε να οδηγησουμε μεγαλυτερο φορτιο.Αυτο μπορουμε να το κανουμε γιατι η ροπη σ αυτους τους κινητηρες ειναι ανεξαρτητη απο το ρευμα πεδιου
-Αν αυξησω το ρευμα του στατη στην προηγουμενη ερωτηση θα αυξηθει η ροπη?
-Το Id σε επαγωγικους κινητηρες ειναι >,< 'η ισο με το 0?
-αμεσο εμμεσο ελεγχο επαγωγικου
-Ειναι και οι 2 προσανατολισμενου πεδιου δρομεα?(οχι μονο ο εμμεσος,αναλυτικα στο βιβλιο)
Μας εδινε εναν επαγωγ εμμεσου ελεγχου και ρωτουσε τι πρεπει να ελεγξω και με τι(ελεγχο θεσης, ταχυτητας με resolver π.χ και ελεγχο ρευματος με ελεκτη ρευματος βροχου υστερ.)
-Μορφη ρευματων ΜΜ


Title: Re: [Σερβο] Ερωτήσεις Προφορικής Εξέτασης
Post by: Solarian on February 27, 2022, 00:47:47 am
Περσινές ερωτήσεις του κ. Κρυωνίδη (ναι ξέρω νωρίς το θυμήθηκα  :D )

Σύγκριση συμβατικού DC κινητήρα, DC κινητήρα μόνιμου μαγνήτη: Πλεονεκτήματα – μειονεκτήματα.
Σύγκριση DC κινητήρα μόνιμου μαγνήτη και σύγχρονου κινητήρα μόνιμου μαγνήτη:
  • Πλεονεκτήματα – μειονεκτήματα.
  • Γιατί οι τελευταίοι έχουν μικρότερη αδράνεια;
Κινητήρες μαγνητικής αντίστασης:
  • Αρχή λειτουργίας, πως είναι η δομή τους.
  • Πλεονεκτήματα – Μειονεκτήματα.
  • Γιατί οι ΣΚΜΜ δεν μπορούν να δουλέψουν σε υψηλές θερμοκρασίες και ταχύτητές και οι μαγνητικής αντίστασης μπορούν;
Ροπη Cogging: Τι είναι και τρόποι αντιμετώπισης
Καλύτερη ψύξη έχουν οι κινητήρες όταν ο μαγνήτης βρίσκεται στον δρομέα ή τον στάτη;
Σύγχρονος κινητήρας μόνιμου μαγνήτη:
  • Ποιο το Ld και το Lq όταν οι μαγνήτες είναι επιφανειακά και όταν ένθετα τοποθετημένοι;
  • Σε μηχανές με Ld ≠ Lq ποια τα 2 είδη ροπής που έχουμε; Πως μηδενίζουμε κατά τον έλεγχο την ροπή μαγνητικής έλξης;
Θεωρία διανυσματικού ελέγχου:
  • Έλεγχος προσανατολισμένου πεδίου στάτη/δρομέα/ μαγνήτισης. Ποιον προτιμάμε και γιατί στις AC μηχανές;
  • Σύγκριση άμεσου και έμμεσου διανυσματικού ελέγχου επαγωγικού κινητήρα ως προς το τι μετράμε στον καθένα. Ποιος είναι πιο ακριβής;
  • Ποιες οι 3 υποκατηγορίες στον άμεσο διανυσματικό έλεγχο και ποια τα μειονεκτήματα της κάθε μιας.
Ταχογεννήτρια:
  • Τι είναι και γιατί δεν μπορούμε να μετρήσουμε σε χαμηλές ταχύτητες;
  • Μπορούμε να προσδιορίσουμε και τη φορά περιστροφής;
Οπτικός κωδικοποιητής θέσης   
  • Ποιες οι 2 κατηγορίες του και ποια η διαφορά τους;
  • Μπορώ να μετρήσω και θέση και ταχύτητα;
  • Γιατί μπορεί να τον προτιμήσω σε σχέση με έναν resolver
Brushless dc κινητήρες
  • Σε brushless dc κινητήρες πως ελέγχω τη ροπή; Ποιοι οι 2 τρόποι για να ελέγξω το ρεύμα;
  • Τι καθορίζει το πότε θα αλλάξω την τροφοδοσία των διακοπτών;
Γιατί μπορεί να προτιμήσω έλεγχο ρεύματος δέλτα διαμόρφωσης από έλεγχο με βρόχο υστέρησης.