THMMY.gr

Μαθήματα Βασικού Κύκλου => Ηλεκτρικές Μηχανές I => Topic started by: Sarge on September 11, 2020, 18:23:34 pm



Title: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Sarge on September 11, 2020, 18:23:34 pm
Topic που αφορά απορίες σε παλιά θέματα εξεταστικών. Stay on topic!

Δείτε επίσης: Παλιά Θέματα Ηλ. Μηχανές Α (https://www.thmmy.gr/smf/index.php?topic=57931.0)


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Sarge on September 12, 2020, 20:10:52 pm
Έχει κανείς λύση για το 1ο θέμα Φεβρουαρίου του 19; (από μηχανές Α)


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: angeli on September 14, 2020, 16:14:36 pm
Εχει κανεις τη λυση του θεματος 2 απο Ιουνιο 2019 ;;


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Sarge on September 14, 2020, 17:50:00 pm
Λύσεις Ιουνίου 19, με κάθε επιφύλαξη. (attachments)



Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: angeli on September 14, 2020, 18:31:14 pm
Λύσεις Ιουνίου 19, με κάθε επιφύλαξη. (attachments)



συμφωνω με τη λυση ομως εκανες ενα μικρο λαθος στον τυπο για να βρεις το Ια* . Ο τύπος είναι Ια = Ι + Ιe


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Sarge on September 14, 2020, 18:57:52 pm
συμφωνω με τη λυση ομως εκανες ενα μικρο λαθος στον τυπο για να βρεις το Ια* . Ο τύπος είναι Ια = Ι + Ιe

Ναι δεκτό.
sent from mTHMMY (https://play.google.com/store/apps/details?id=gr.thmmy.mthmmy) 


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Rafaellos22 on September 15, 2020, 10:39:04 am
Στο πρωτο θεμα στις λυσεις ο συντελεστης ισχυος ειναι 0,85 και οχι 0,8


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: angeli on September 15, 2020, 12:03:38 pm
Βρήκε κανείς την απάντηση σε αυτή την ερώτηση:
Τι πλεονεκτήματα/μειονεκτήματα προσφέρει στη ΜΣΡ η κατασκευή της περιέλιξης του στάτη από τύλιγμα λίγων σπειρών μεγάλης διατομής σε σχέση με ένα τύλιγμα πολλών σπειρών μικρής διατομής; 


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: angeli on September 15, 2020, 14:40:19 pm
παιδια εχει λυσει κανεις το θεμα 1 Σεπτεμβριος 2018 ;;


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Παρδαλή Λεοπάρδαλη on September 15, 2020, 15:18:10 pm
παιδια εχει λυσει κανεις το θεμα 1 Σεπτεμβριος 2018 ;;
Ναι


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: angeli on September 15, 2020, 15:37:27 pm
Μπορεις να το ανεβασεις ;;


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Sarge on September 15, 2020, 16:27:12 pm
παιδια εχει λυσει κανεις το θεμα 1 Σεπτεμβριος 2018 ;;


Με επιφύλαξη πάντα.


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Παρδαλή Λεοπάρδαλη on September 15, 2020, 16:50:17 pm
Μπορεις να το ανεβασεις ;;

Διαφορετική λύση (από πρωτεύον)
Επιφυλάξεις πάντα υπαρκτές


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: angeli on September 15, 2020, 17:02:28 pm
Με επιφύλαξη πάντα.

Το U1' το υπολογισαμε 240 με γωνια 0.  Στον τυπο για να βρουμε το θ και το Χκ στο τελος της 1ης σελιδας το αντικαθιστας ισο με 2400 και γωνια 0. Εχει καποιο λαθος στον τυπο ;;


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Sarge on September 15, 2020, 17:06:27 pm
Το U1' το υπολογισαμε 240 με γωνια 0.  Στον τυπο για να βρουμε το θ και το Χκ στο τελος της 1ης σελιδας το αντικαθιστας ισο με 2400 και γωνια 0. Εχει καποιο λαθος στον τυπο ;;
Έχεις δίκιο, 240 πρέπει να είναι στις εξισώσεις, σορρυ.


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: angeli on September 15, 2020, 17:22:18 pm
Έχεις δίκιο, 240 πρέπει να είναι στις εξισώσεις, σορρυ.

και κατι ακομη αν γνωριζεις, η γωνια του Ζκ είναι αρνητική ή θετική αφου το φορτίο μου στο δευτερεύον είναι ωμικό αφού cosφ = 1 ;;


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: panosnikos1998 on September 15, 2020, 17:33:54 pm
εαν το φορτιο ειναι ωμικο τοτε Ζ=R αρα 0 μαλλον . Η γωνια του Ζ παντως ειναι tan^-1(X/R)


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Παρδαλή Λεοπάρδαλη on September 15, 2020, 17:42:53 pm
Νομίζω όταν έλεγε Ζ δεν εννοούσε του φορτίου γιατί αυτό είναι προφανές, μας το δίνει.


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Sarge on September 15, 2020, 17:49:06 pm
και κατι ακομη αν γνωριζεις, η γωνια του Ζκ είναι αρνητική ή θετική αφου το φορτίο μου στο δευτερεύον είναι ωμικό αφού cosφ = 1 ;;


Η γωνία του Ζκ δεν εξαρτάται από το φορτίο του 2οντος αλλά από τα επιμέρους στοιχεία του. Εδώ επειδή γενικά οι ΜΣ έχουν επαγωγικό συντελεστή, η γωνία του Ζ θα είναι αρνητική.


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Sarge on September 15, 2020, 17:49:54 pm
Εγώ να ρωτήσω Σεπτ' 15 θέμα 2 και γενικότερα, όταν δεν έχω φορτίο στον κινητήρα μου, τι αλλάζει; Τι παίρνω σαν Pout κτλπ;

Edit: Όταν μου λέει λειτουργία χωρίς φορτίο, θεωρώ T=0 και Ε=Vτροφοδοσιας


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: angeli on September 15, 2020, 19:50:34 pm
Ελυσε καποιος του θεμα 1 απο Σεπτεμβριο 2017 ;;


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Sarge on September 15, 2020, 23:27:17 pm
Ελυσε καποιος του θεμα 1 απο Σεπτεμβριο 2017 ;;

Αν είχα επιφύλαξη στα υπόλοιπα, σε αυτό έχω καραεπιφύλαξη.

Επίσης είναι θέμα περισσότερο ΣΗΕ1 παρά Μηχανών, διότι αυτή η εξίσωση των τάσεων είναι θεωρία ΣΗΕ.


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Sarge on September 17, 2020, 11:54:34 am
Αν πρόλαβε κανείς να κατεβάσει τα θέματα από το elearning (Σεπτ20) ας τα ανεβάσει να υπάρχουν.


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: chrispol on October 17, 2020, 19:23:40 pm
Υπάρχει κανένας που να έλυσε το θέμα 2 του σεπτ 2020;
Αν εχει τη λύση μπορεί να την μοιραστεί; Ευχαριστώ πολύ


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Caterpillar on June 19, 2021, 12:48:52 pm
Το θέμα με τον Μ/Σ ιανουαρίου 2021 πως λύνετε ?


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: mpakefth on June 20, 2021, 18:50:24 pm
μπορεί κάποιος να ανεβάσει το αρχείο με τη θεωρία γιατί από τα downloads μου βγάζει σφάλμα στο άνοιγμα;;;


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Caterpillar on June 20, 2021, 20:12:17 pm
μπορεί κάποιος να ανεβάσει το αρχείο με τη θεωρία γιατί από τα downloads μου βγάζει σφάλμα στο άνοιγμα;;;
γιατί δεν σου ανοίγει? τώρα ανοίγει ?


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: mpakefth on June 21, 2021, 10:24:55 am
ναι..ευχαριστώ πολύ


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: angeli on June 21, 2021, 12:55:41 pm
Παιδια ειναι μια πιθανη λυση για το θεμα 1 Σεπτ. 20
Δεν καταφερα να λύσω για τη νεα κατάσταση. όποιος μπορει ας βοηθησει και να ελέγξει ότι είναι σωστά αυτά που κάνω


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Caterpillar on June 21, 2021, 13:06:32 pm
Παιδια ειναι μια πιθανη λυση για το θεμα 1 Σεπτ. 20
Δεν καταφερα να λύσω για τη νεα κατάσταση. όποιος μπορει ας βοηθησει και να ελέγξει ότι είναι σωστά αυτά που κάνω

Για δες αυτό.


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: angeli on June 21, 2021, 17:18:33 pm
Συμφωνείτε;


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Caterpillar on June 21, 2021, 20:06:02 pm
Συμφωνείτε;
Δεν κοιταξα τις πραξεις αλλα βγαζουμε την ιδια ταχυτητα, στο τελος. Άρα συμφωνούμε.


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: angeli on June 22, 2021, 15:35:23 pm
Συμφωνεί κανείς μ' αυτή τη λύση;;


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: dimitrsimou on June 22, 2021, 15:50:04 pm
Στο θέμα με 1φασικο Μ/Σ που θέλουμε τον συντελεστή ισχύος για U2max και U2min βρήκε κάνεις πώς λύνεται;


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Caterpillar on June 22, 2021, 17:04:37 pm
Στο θέμα με 1φασικο Μ/Σ που θέλουμε τον συντελεστή ισχύος για U2max και U2min βρήκε κάνεις πώς λύνεται;
Μηχανες Α σεπτ 2014.

Μετά από αρκετό κάψιμο βρήκα το Vmin, γωνία 0 πήρα στην στην ΥΤ για να μην μου σπαει τα νευρα.
Αλλά για το max, θα βρω cosφ αρνητικο αν συνεχησω αυτο που εχω cosφ αρνητικο νομιζω σημαινει οτι εχουμε παραγωγη και οχι φορτιο. Άρα λεω μηπως να περιορίσω, καπως το φ για να μην βγει αρνητικο το cosφ, δηλαδη να το κανω 90 ??? Δεν ξερω, καμια ιδέα?


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: panosvass on June 22, 2021, 18:25:34 pm
Έχει λύση κανείς από το θέμα 2 του Ιουνίου του 2020;


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Caterpillar on June 22, 2021, 18:30:23 pm
Έχει λύση κανείς από το θέμα 2 του Ιουνίου του 2020;
είναι παρόμια με μια απο τις σειρές των ασκήσεων αν θυμάμαι κάλα σειρά 3 άσκηση 1. Αν δεις εκείνη νομίζω θα την καταλάβεις.

Αλλα αν ανεβάζω και την λύση .


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: panosvass on June 22, 2021, 18:32:01 pm
είναι παρόμια με μια απο τις σειρές των ασκήσεων αν θυμάμαι κάλα σειρά 3 άσκηση 1. Αν δεις εκείνη νομίζω θα την καταλάβεις.

Αλλα αν ανεβάζω και την λύση .
Αν μπορείς ναι.


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Caterpillar on June 22, 2021, 18:38:29 pm
Αν μπορείς ναι.
με καθε επιφυλαξη


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: dimitrsimou on June 23, 2021, 00:48:13 am
με καθε επιφυλαξη
Mπορείς να στείλεις και τα θεματα 1 του ιανουαριου 18 και ιουνιου 2017 αν τα εχεις λυσει?


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Caterpillar on June 23, 2021, 08:45:45 am
Mπορείς να στείλεις και τα θεματα 1 του ιανουαριου 18 και ιουνιου 2017 αν τα εχεις λυσει?
Για του 2017 δεν ειμαι καθολου σιγουρος. Αν εχετε τιποτα καλυτερο πειτε μου.


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: angeli on June 23, 2021, 12:02:26 pm
παιδιά όταν ζητά τη νέα ισχύ εισόδου για τη νέα κατάσταση, εμείς την υπολογίζουμε ως εξής
Pin' = Von' + Ion' , όπου Von' συνήθως δίνεται και Ion' = Ia' + Ie'

ή την υπολογίζουμε από τον τύπο Ea' * Ia' ;; γι΄αυτό τον τύπο έχω την εντύπωση πως είναι για την ισχύ εξόδου

Για κινητήρα Συνεχούς Ρεύματος μιλαω.


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Caterpillar on June 23, 2021, 12:09:08 pm
παιδιά όταν ζητά τη νέα ισχύ εισόδου για τη νέα κατάσταση, εμείς την υπολογίζουμε ως εξής
Pin' = Von' + Ion' , όπου Von' συνήθως δίνεται και Ion' = Ia' + Ie'

ή την υπολογίζουμε από τον τύπο Ea' * Ia' ;; γι΄αυτό τον τύπο έχω την εντύπωση πως είναι για την ισχύ εξόδου

εξαρτάται αν έχεις γεννήτρια ή κινητήρα. ποιο θεωρείς έξοδο και πιο είσοδο.
Ea' * Ia'  αυτό είναι η ισχύς εξόδου του κινητήρα ή εισόδου στην γεννήτρια.
το Von' * Ion' είναι η έξοδος στην γεννήτρια ή η είσοδος στον κινητήρα.
και ναι υπολογίσεις την ισχύ με τα τονούμε να μεγέθη που είπες.



Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: angeli on June 23, 2021, 12:17:43 pm
εξαρτάται αν έχεις γεννήτρια ή κινητήρα. ποιο θεωρείς έξοδο και πιο είσοδο.
Ea' * Ia'  αυτό είναι η ισχύς εξόδου του κινητήρα ή εισόδου στην γεννήτρια.
το Von' * Ion' είναι η έξοδος στην γεννήτρια ή η είσοδος στον κινητήρα.
και ναι υπολογίσεις την ισχύ με τα τονούμε να μεγέθη που είπες.



Ωραία ευχαριστώ!


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: angeli on June 23, 2021, 14:45:32 pm
Για του 2017 δεν ειμαι καθολου σιγουρος. Αν εχετε τιποτα καλυτερο πειτε μου.

μπορεις να ανεβάσεις και την εκφώνηση του θέματος;;


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: χριστοφη κυριακος on September 09, 2021, 16:53:56 pm
Υπαρχει κανεις που να εχει απαντημενες ερωτησεις θεωριας??


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Μαρτσέλο on September 07, 2022, 20:18:59 pm
Αν ένας κινητήρας ΣΡ έχει 12 αυλάκια στο δρομέα, θα μπορούσε να έχει 6,12,36 τομείς στο συλλέκτη; Ξερετε μηπως ποια ειναι η απαντηση σε αυτην την ερωτηση;


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Caterpillar on September 08, 2022, 09:49:19 am
Αν ένας κινητήρας ΣΡ έχει 12 αυλάκια στο δρομέα, θα μπορούσε να έχει 6,12,36 τομείς στο συλλέκτη; Ξερετε μηπως ποια ειναι η απαντηση σε αυτην την ερωτηση;
Αυτήν την ερώτηση την ειχε στα downloads απαντημένη θυμάμαι, δεν είναι σωστή η απάντηση?


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Μαρτσέλο on September 08, 2022, 17:22:28 pm
δεν ξερω αν ειναι σωστη αλλα δεν μπορω να καταλαβω τι λεει


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Κaraflodaimonas on September 08, 2022, 17:45:21 pm
δεν ξερω αν ειναι σωστη αλλα δεν μπορω να καταλαβω τι λεει

Το βιβλίο του Τσαπμαν νομίζω τα εξηγεί καλά, αλλά μην περιμένεις να βρεις ακριβώς την απάντηση σε αυτό που ψάχνεις, θέλει κατανόηση. Επίσης θα μπορούσες να συμβουλευτείς τις διαφάνειες του μαδεμλή , οι οποίες έχουν κάποια παραδείγματα σχετικά με τους τομείς του συλλέκτη. Νομίζω μπορεί να έχει κι 6 κι 12 κι 36 τομείς στον συλλέκτη (Αν θυμάμαι καλά η απάντηση στο pdf της θεωρίας έλεγε μόνο 12. Κατά την γνώμη μου είναι λάθος)


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: airguitar on February 01, 2023, 17:15:22 pm
Δίνεις κανεις τωρα γεναρη?
Θελω μια βοηθεια με θεματα Σεπτεμβρη 22


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: zeleposg on February 01, 2023, 19:58:06 pm
Ναι δινω εγω το θεμα 1 το εχω λύσει


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: zeleposg on February 01, 2023, 20:06:50 pm
Αν καταλάβω τι είναι το Uk στο θέμα 2 λογικά μπορω να το λύσω


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: airguitar on February 02, 2023, 16:15:42 pm
oκ θα τα τσεκαρω και εγω να συγκρινουμε


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: tasos_ntv on February 02, 2023, 16:38:38 pm
Αν θυμάμαι καλά είναι η τάση βραχυκύκλωσης του μετασχηματιστή


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: rafail zisiadis on June 24, 2023, 22:30:38 pm
Ξέρει μήπως κανείς τα πλεονεκτήματα/μειονεκτήματα στην χρήση πολλών τομέων του συλλέκτη (ιούλιος 22)? Επίσης στον σεπτέμβριο 21 ρωτούσε αν έχουμε 36 τομείς πόσα αυλάκια μπορούμε να έχουμε και πλεονεκτήματα αυτών των επιλογών. Με αυλάκια και τομείς είχε μια παρόμοια ερώτηση το pdf αλλά καταλάβαινα μόνο την μια επιλογή (που έλεγε ίδιος αριθμός για τομείς-αυλάκια).


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Nikos_313 on June 25, 2023, 10:27:25 am
Ξέρει μήπως κανείς τα πλεονεκτήματα/μειονεκτήματα στην χρήση πολλών τομέων του συλλέκτη (ιούλιος 22)? Επίσης στον σεπτέμβριο 21 ρωτούσε αν έχουμε 36 τομείς πόσα αυλάκια μπορούμε να έχουμε και πλεονεκτήματα αυτών των επιλογών. Με αυλάκια και τομείς είχε μια παρόμοια ερώτηση το pdf αλλά καταλάβαινα μόνο την μια επιλογή (που έλεγε ίδιος αριθμός για τομείς-αυλάκια).

Πω ναι, καταλαβαίνω ποιες ερωτήσεις λες...

Δεν βρήκα ακόμα τα πλεονεκτήματα/μειονεκτήματα στην χρήση πολλών τομέων του συλλέκτη, αλλά είδα την ερώτηση "Αν ένας κινητήρας συνεχούς ρεύματος έχει 12 αυλάκια στο δρομέα, θα μπορούσε να έχει (α) 6, (β) 12 ή (γ) 36 τομείς στο συλλέκτη; Να αιτιολογηθεί η απάντηση."
Μια απάντηση που βγάλαμε με κάποιους συμφοιτητές είναι ότι μπορούν να ισχύσουν και οι 3 περιπτώσεις! Ακολουθεί η απάντηση:

Για 12 αυλάκια στο δρομέα, έχουμε 12 συστάδες, 12*Ν πλαίσια, 24*Ν αγωγούς συνολικά. Ανάλογα με την διαδοχή και την πολλαπλότητα στην σύνδεση με τους τομείς μπορείς να έχεις και τους 6, 12 ή 36 τομείς στο συλλέκτη. Μπορείς να συνδέσεις τις 12 συστάδες: (α) σε 6 τομείς του συλλέκτη αν έχεις απλό κυματοτύλιγμα, (β) σε 12 τομείς του συλλέκτη αν έχεις απλό βροχοτύλιγμα ή διπλό κυματοτύλιγμα και (γ) σε 36 τομείς αν έχεις τριπλό βροχοτύλιγμα ή εξαπλό κυματοτύλιγμα.

Πείτε μου αν διαφωνείτε με την απάντηση, να το συζητήσουμε!


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Nikos_313 on June 25, 2023, 10:55:34 am
Ξέρει μήπως κανείς τα πλεονεκτήματα/μειονεκτήματα στην χρήση πολλών τομέων του συλλέκτη (ιούλιος 22)?

Για τα πλεονεκτήματα μειονεκτήματα των χρήσεων πολλών τομέων μόλις βρήκα κάτι στο βιβλίο!

Το κύριο μειονέκτημα της χρήσης πολλών τομέων του συλλέκτη στις μηχανές είναι η αύξηση των υπερτάσεων L (di/dt) και κατ' επέκταση η επιδείνωση του προβλήματος των σπινθηρισμών στις ψύκτρες. Η μέση τιμή του ρυθμού μεταβολής του ρεύματος σε έναν αγωγό εξαρτάται άμεσα από τον αριθμό των τομέων του συλλέκτη. Με την αύξηση των τομέων έχουμε μείωση του χρόνου t που χρειάζεται η ψύκτρα για να περάσει από έναν τομέα και άρα αύξηση του λόγου di/dt. Έτσι, αυξάνεται η επαγωγική κρουστική τάση στο βραχυκυκλωμένο τομέα [v = L (di/dt)] και έχουμε περισσότερους τους σπινθηρισμούς στις ψύκτρες της μηχανής, οι οποίοι με την σειρά τους προκαλούν εκκενώσεις στη μηχανή.

Θα προσθέσω άλλο ένα μειονέκτημα, με μεγάλη επιφύλαξη:
Η προσθήκη περισσότερων τομέων του συλλέκτη αναγκάζει τον κατασκευαστή να αυξήσει την πολλαπλότητα σύνδεσης των τυλιγμάτων στους τομείς. Η αύξηση της πολλαπλότητας (m) οδηγεί στην αύξηση του αριθμού των κλάδων ενός τομέα (α) ανεξαρτήτως της διαδοχής των συνδέσεων των τυλιγμάτων (βροχοτυλίγματα, κυματοτυλίγματα κτλ.). Η αύξηση του αριθμού α οδηγεί στην μείωση του κατασκευαστικού παράγοντα Κ. Έτσι, έχουμε μείωση της τάσης που αναπτύσεται στο εσωτερικό της μηχανής (ΕΑ= Κφωm) και μείωση της συνολικής επαγόμενης ροπής (τind=ΚφIA). [Δες 7.5 από το βιβλίο]


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: rafail zisiadis on June 25, 2023, 16:25:08 pm
Για τα πλεονεκτήματα των χρήσεων πολλών τομέων μόλις βρήκα κάτι στο βιβλίο!

Το κύριο πλεονέκτημα της χρήσης πολλών τομέων του συλλέκτη στις μηχανές είναι η μείωση των υπερτάσεων L (di/dt) και κατ' επέκταση η εξάλειψη του προβλήματος των σπινθηρισμών στις ψύκτρες. Η μέση τιμή του ρυθμού μεταβολής του ρεύματος σε έναν αγωγό εξαρτάται άμεσα από τον αριθμό των τομέων του συλλέκτη. Με την αύξηση των τομέων έχουμε αύξηση του χρόνου t που χρειάζεται η ψύκτρα για να περάσει από έναν τομέα και άρα μείωση του λόγου di/dt. Έτσι, μειώνεται η επαγωγική κρουστική τάση στο βραχυκυκλωμένο τομέα [v = L (di/dt)] και εξαλείψουμε τους σπινθηρισμούς στις ψύκτρες της μηχανής, οι οποίοι με την σειρά τους προκαλούν εκκενώσεις στη μηχανή.

Θα προσθέσω ένα μειονέκτημα, με μεγάλη επιφύλαξη:
Η προσθήκη περισσότερων τομέων του συλλέκτη αναγκάζει τον κατασκευαστή να αυξήσει την πολλαπλότητα σύνδεσης των τυλιγμάτων στους τομείς. Η αύξηση της πολλαπλότητας (m) οδηγεί στην αύξηση του αριθμού των κλάδων ενός τομέα (α) ανεξαρτήτως της διαδοχής των συνδέσεων των τυλιγμάτων (βροχοτυλίγματα, κυματοτυλίγματα κτλ.). Η αύξηση του αριθμού α οδηγεί στην μείωση του κατασκευαστικού παράγοντα Κ. Έτσι, έχουμε μείωση της τάσης που αναπτύσεται στο εσωτερικό της μηχανής (ΕΑ= Κφωm) και μείωση της συνολικής επαγόμενης ροπής (τind=ΚφIA). [Δες 7.5 από το βιβλίο]

Ευχαριστώ πολύ και για τις δύο απαντήσεις. Στην πρώτη με τα κυματοτυλίγματα χρειάζονται οι μισοί τομείς γιατί στα κυματοτυλίγματα αναφέρει ότι έχουμε ζεύγη συστάδων? Επίσης στην ερώτηση με τα πλεονεκτήματα των τομέων μου φάνηκε καλή η απάντηση σου με βάση αυτά που αναφέρονται στην σελίδα 506 αλλά εκεί που υπολογίζει τον χρόνο t φαίνεται, ενώ δεν έχει παρένθεση, ότι ο αριθμός τομέων μπαίνει στον παρονομαστή για να βγει το 0,0015s. Αλλά βάση αυτού τότε ισχύει το αντίθετο, δηλαδή με πολλούς τομείς έχουμε αύξηση της v. Τι πάει λάθος με την σχέση?


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Nikos_313 on June 25, 2023, 17:13:55 pm
Ευχαριστώ πολύ και για τις δύο απαντήσεις. Στην πρώτη με τα κυματοτυλίγματα χρειάζονται οι μισοί τομείς γιατί στα κυματοτυλίγματα αναφέρει ότι έχουμε ζεύγη συστάδων? Επίσης στην ερώτηση με τα πλεονεκτήματα των τομέων μου φάνηκε καλή η απάντηση σου με βάση αυτά που αναφέρονται στην σελίδα 506 αλλά εκεί που υπολογίζει τον χρόνο t φαίνεται, ενώ δεν έχει παρένθεση, ότι ο αριθμός τομέων μπαίνει στον παρονομαστή για να βγει το 0,0015s. Αλλά βάση αυτού τότε ισχύει το αντίθετο, δηλαδή με πολλούς τομείς έχουμε αύξηση της v. Τι πάει λάθος με την σχέση?
Θα σου πω αρχικά για το δεύτερο:
Η σχέση για τα 0,0015s είναι σωστή καθώς:
Έχω 800 rpm δηλαδή κάθε 60 sec μια περιστροφή (revolution).
Για 1 sec έχω 800/60 revolutions
Για x sec έχω 1 revolution
Οπότε x = 0.075 sec
Άρα, θέλω 0.075 sec για μια ολόκληρη περιστροφή.
Έστω ότι η περιστροφή χωρίζεται σε 50 τομείς. Ο χρόνος για να περάσει η ψύκτρα από έναν τομέα είναι: t=0.075/50 = 0.0015 sec
Η απευθείας: t = 60/(800*50) = 0.0015 sec
Άρα, αυξάνοντας τους τομείς μειώνω τον χρόνο που θέλει να περάσει από έναν τομέα (το λογικό δηλαδή) και άρα θα αυξηθεί η σχέση di/dt οπότε έχω αύξηση των υπερτάσεων L (di/dt) κάτι που σίγουρα δεν είναι πλεονέκτημα.
Σε ευχαριστώ για την διόρθωση, θα διορθώσω και την απάντηση μου πιο πάνω!  :P

Δεν βρίσκω πάντως πλεονεκτήματα ίσα-ίσα μόνο μειονεκτήματα βρίσκω παντού.
https://en.wikipedia.org/wiki/Commutator_(electric)#Limitations_and_alternatives


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Nikos_313 on June 25, 2023, 18:48:10 pm
Στην πρώτη με τα κυματοτυλίγματα χρειάζονται οι μισοί τομείς γιατί στα κυματοτυλίγματα αναφέρει ότι έχουμε ζεύγη συστάδων?

Συγγνώμη, δικιά μου παράλειψη, αν θες γράψε πιο ολοκληρωμένα την απάντηση.
Στα κυματοτυλίγματα έχω μια στρώση τυλιγμάτων σε κάθε αυλάκι (σχήμα 7.20), ενώ στα βροχοτυλίγματα δύο στρώσεις τυλιγμάτων (σχήμα 7.14) σε κάθε αυλάκι. Έτσι, μόνο για την περίπτωση (α) χρησιμοποιώ μόνο 6 συστάδες και όχι 12.
Γενικά, αν μας δώσει περιορισμό στις στρώσεις των τυλιγμάτων τότε αλλάζει η απάντηση...


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: MrEagle on September 07, 2023, 13:15:43 pm
Πω ναι, καταλαβαίνω ποιες ερωτήσεις λες...

Δεν βρήκα ακόμα τα πλεονεκτήματα/μειονεκτήματα στην χρήση πολλών τομέων του συλλέκτη, αλλά είδα την ερώτηση "Αν ένας κινητήρας συνεχούς ρεύματος έχει 12 αυλάκια στο δρομέα, θα μπορούσε να έχει (α) 6, (β) 12 ή (γ) 36 τομείς στο συλλέκτη; Να αιτιολογηθεί η απάντηση."
Μια απάντηση που βγάλαμε με κάποιους συμφοιτητές είναι ότι μπορούν να ισχύσουν και οι 3 περιπτώσεις! Ακολουθεί η απάντηση:

Για 12 αυλάκια στο δρομέα, έχουμε 12 συστάδες, 12*Ν πλαίσια, 24*Ν αγωγούς συνολικά. Ανάλογα με την διαδοχή και την πολλαπλότητα στην σύνδεση με τους τομείς μπορείς να έχεις και τους 6, 12 ή 36 τομείς στο συλλέκτη. Μπορείς να συνδέσεις τις 12 συστάδες: (α) σε 6 τομείς του συλλέκτη αν έχεις απλό κυματοτύλιγμα, (β) σε 12 τομείς του συλλέκτη αν έχεις απλό βροχοτύλιγμα ή διπλό κυματοτύλιγμα και (γ) σε 36 τομείς αν έχεις τριπλό βροχοτύλιγμα ή εξαπλό κυματοτύλιγμα.

Πείτε μου αν διαφωνείτε με την απάντηση, να το συζητήσουμε!


Αρχικα θα πω ευχαριστω πολυ για την βοηθεια, επισης κοιταξα απο το βιβλιο και το περασα κανα 2 φορες με ολες τι πληροφοριες οντως λειτουργουν ετσι οι συσταδες του συλλεκτη με του δρομεα.
Αλλα επισης πανω σε αυτο να σε ρωτησω στην περιπτωση αυτη: . Αν ο συλλέκτης κινητήρα συνεχούς ρεύματος έχει 24 τομείς, ποιες επιλογές υπάρχουν για τον αριθμό των αυλακιών του δρομέα και τι πλεονεκτήματα και
μειονεκτήματα έχει η κάθε μια από αυτές τις επιλογές;
. Εδω η απαντηση ειναι με το reverse σκεπτικο, δηλαδη αφου εχει 24 τομεις ο συλλεκτης σημαινει οτι ο κινητήρας θα εχει ειτε 24 τυλιγματα αν ειναι απλο βροχοτυλιγμα ενω 48 τυλίγματα αμα ειναι απλο κυματοτύλιγμα ή διπλο βροχοτύλιγμα ;;;


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Nikos_313 on September 07, 2023, 14:00:59 pm
Αρχικα θα πω ευχαριστω πολυ για την βοηθεια, επισης κοιταξα απο το βιβλιο και το περασα κανα 2 φορες με ολες τι πληροφοριες οντως λειτουργουν ετσι οι συσταδες του συλλεκτη με του δρομεα.
Αλλα επισης πανω σε αυτο να σε ρωτησω στην περιπτωση αυτη: . Αν ο συλλέκτης κινητήρα συνεχούς ρεύματος έχει 24 τομείς, ποιες επιλογές υπάρχουν για τον αριθμό των αυλακιών του δρομέα και τι πλεονεκτήματα και
μειονεκτήματα έχει η κάθε μια από αυτές τις επιλογές;
. Εδω η απαντηση ειναι με το reverse σκεπτικο, δηλαδη αφου εχει 24 τομεις ο συλλεκτης σημαινει οτι ο κινητήρας θα εχει ειτε 24 τυλιγματα αν ειναι απλο βροχοτυλιγμα ενω 48 τυλίγματα αμα ειναι απλο κυματοτύλιγμα ή διπλο βροχοτύλιγμα ;;;

Αν ο συλλέκτης έχει 24 τομείς και θεωρούμε ότι τα τυλίγματα των δρομέων είναι δύο στρώσεων, τότε θα έχω 24 αυλάκια για απλό βρογχοτύλιγμα, 48 αυλάκια για απλό κυματοτύλιγμα ή διπλό βροχοτύλιγμα, όπως είπες και εσύ. Ναι, χρησιμοποιείς την αντίστροφη λογική.  :)

Βεβαία, το βιβλίο τα εξηγεί με πολύ κακό τρόπο στο κεφάλαιο 7 (μπορεί να φταίει και η κακή μετάφραση του Chapman). Θα το ψάξω εκτός βιβλίου και θα επανέλθω...


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: MrEagle on September 07, 2023, 14:55:23 pm
Οκαυ χαιρομαι που κατανοησα πως λειτουργει αυτο! σε ευχαριστω κιολας ξανα.
Επισης ναι ειναι πολυ χαλια, ειναι και ο λογος που εφαγα ποση ωρα πανω απο 3 σελιδες να καταλαβω τι ακριβως παιζει, βαση της απαντησης που εδωσες xD


Title: Re: [Ηλ. Μηχανές Ι]Παλιά Θέματα
Post by: Nikos_313 on September 10, 2023, 15:52:21 pm
"Αν ένας κινητήρας συνεχούς ρεύματος έχει 12 αυλάκια στο δρομέα, θα μπορούσε να έχει (α) 6, (β) 12 ή (γ) 36 τομείς στο συλλέκτη; Να αιτιολογηθεί η απάντηση."
Μια απάντηση που βγάλαμε με κάποιους συμφοιτητές είναι ότι μπορούν να ισχύσουν και οι 3 περιπτώσεις! Ακολουθεί η απάντηση:

Για 12 αυλάκια στο δρομέα, έχουμε 12 συστάδες, 12*Ν πλαίσια, 24*Ν αγωγούς συνολικά. Ανάλογα με την διαδοχή και την πολλαπλότητα στην σύνδεση με τους τομείς μπορείς να έχεις και τους 6, 12 ή 36 τομείς στο συλλέκτη. Μπορείς να συνδέσεις τις 12 συστάδες: (α) σε 6 τομείς του συλλέκτη αν έχεις απλό κυματοτύλιγμα, (β) σε 12 τομείς του συλλέκτη αν έχεις απλό βροχοτύλιγμα ή διπλό κυματοτύλιγμα και (γ) σε 36 τομείς αν έχεις τριπλό βροχοτύλιγμα ή εξαπλό κυματοτύλιγμα.

Τελικά, αυτή η απάντηση είναι λάθος!
Τα 12 αυλάκια στον δρομέα θα μπορούσαν να αντιστοιχηθούν μόνο σε 6 ή 12 τομείς του συλλέκτη.
Φυσικά, για 12 αυλάκια στον δρομέα, έχουμε 12 συστάδες, 12*Ν πλαίσια και 24*Ν αγωγούς συνολικά. Θεωρώ ότι στα κυματοτυλίγματα έχω μια στρώση τυλιγμάτων σε κάθε αυλάκι (σχήμα 7.20), ενώ στα βροχοτυλίγματα δύο στρώσεις τυλιγμάτων (σχήμα 7.14) σε κάθε αυλάκι.
Οι 12 συστάδες μπορούν να συνδεθούν σε 6 τομείς του συλλέκτη αν έχεις απλό κυματοτύλιγμα ή διπλό βροχοτύλιγμα ή σε 12 τομείς αν έχεις απλό βροχοτύλιγμα.

Παραθέτω και τον τρόπο σύνδεσης ενός διπλού βροχοτυλίγματος:
(https://i.ibb.co/4fF4hJM/image.png)

Παρατηρώ ότι οι σύνδεση είναι η ίδια με αυτή του απλού βροχοτυλίγματος στους τομείς απλά θέλω διπλάσια αυλάκια!
Άρα για 6 τομείς, θέλω 12 αυλάκια - οπότε το (α) γίνεται για διπλό βροχοτύλιγμα.

Τώρα για την ερώτηση του MrEagle:
Αν ο συλλέκτης κινητήρα συνεχούς ρεύματος έχει 24 τομείς, ποιες επιλογές υπάρχουν για τον αριθμό των αυλακιών του δρομέα και τι πλεονεκτήματα και
μειονεκτήματα έχει η κάθε μια από αυτές τις επιλογές;
. Εδω η απαντηση ειναι με το reverse σκεπτικο, δηλαδη αφου εχει 24 τομεις ο συλλεκτης σημαινει οτι ο κινητήρας θα εχει ειτε 24 τυλιγματα αν ειναι απλο βροχοτυλιγμα ενω 48 τυλίγματα αμα ειναι απλο κυματοτύλιγμα ή διπλο βροχοτύλιγμα ;;;

Είναι σωστή η λογική αυτή, έχω 24 τομείς άρα για απλό βροχοτύλιγμα θέλω 24 αυλάκια, για απλό κυματοτύλιγμα (ή διπλό βροχοτύλιγμα) θέλω 48 αυλάκια κτλ.