THMMY.gr

Χαλαρή συζήτηση - κουβεντούλα => Λογοτ-ee-χνία => Topic started by: Turambar on February 28, 2007, 04:14:40 am



Title: Η αισθητική της γκάβλας.
Post by: Turambar on February 28, 2007, 04:14:40 am
(ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΕΙΝΑΙ ΞΕΚΑΘΑΡΕΣ ΚΑΙ ΑΠΛΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ, ΓΡΑΜΜΕΝΑ ΜΕ ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΚΑΜΙΑ ΚΩΜΙΚΗ ΔΙΑΘΕΣΗ. ΑΝ ΈΒΑΛΑ ΚΑΤΙ ΑΣΤΕΙΟ, ΤΟ ΕΚΑΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΘΑ ΤΟ ΕΚΑΝΑ ΑΝ ΜΙΛΟΥΣΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΛΕΚΤΙΒΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΣΣΔ)





"Μόλις με άγγιξες μου ήρθε γκάβλα"
"Μόλις με άγγιξες ερεθίστηκα"

"Τέλειος ο καφές σου!
"Σκέτη γκάβλα είναι ο καφές σου!"

Στις δύο παραπάνω περιπτώσεις έχουμε δυο διαφορετικές εκδοχές του πώς μπορείς να πεις το ίδιο πράγμα. Εδώ θέλω να μιλήσω για την χρήση της λέξης γκάβλας, η οποία κατά πολλούς είναι όχι μόνο αντιαισθητική, αλλά και βωμολοχία που δεν είναι μέσα στα ορθά ήθη της συζήτησης δύο ανθρώπων.
Στη συνέχεια θα προσπαθήσω να δείξω γιατί πιστεύω ότι η  "βωμολοχία" (η χρήση λέξεων που έχουμε θεωρήσει προσβλητικές) δεν πρέπει να θεωρείται αυτόματα βωμολοχία (βλαστήμια) αλλά αντίθετα είναι ένα εργαλείο έκφρασης που βοηθάει στην καλύτερη και περισσότερο όμορφη και ιντριγκαδόρικη επικοινωνία μεταξύ μας.
Αφορμή προφανώς ήταν κάποια σχόλια για εκφράσεις όπως
Quote
Αυτοί γαμάνε με τα αρχίδια των αρχαίων.

Δεν θέλω να δικαιολογηθώ για αυτό που κάνω, απλά θέλω να ανοίξω συζήτηση επί του θέματος αυτού.


Αρχικά η λέξη γκάβλα (όπως και οι λέξεις γαμάω, αρχίδι, αρχαίος) δεν έχει από μόνη της αρνητική χροιά.
Η γκάβλα (στύση / ερεθισμός) έχει είτε ουδέτερη, είτε θετική έννοια.
Αν απενοχοποιήσουμε την χρήση της λέξης αυτής, βλέπουμε ότι απλά πλουτίζει τους διαθέσιμους τρόπους έκφρασης μας, κάνοντας την επικοινωνία πιο πολύχρωμη και ενδιαφέρουσα.
Προσπαθώντας να το δω από την πλευρά των όσων θίγονται από την χρήση της λέξης αυτής, υποθέτω ότι είτε σκανδαλίζονται από την αναφορά - παρομοίωση ίσως ήταν καλύτερη λέξη - σε μία έννοια που θα μπορούσε να έχει σεξουαλική φύση. Το να θεωρείς ότι είναι λάθος ή βλάσφημο πράγμα το σεξ, είναι, αν όχι επικίνδυνο, τουλάχιστον άτοπο και οπισθοδρομικό. Σε αυτό φαντάζομαι συμφωνούν όλοι.


Η φράση:
Αυτοί γαμάνε με τα αρχίδια των αρχαίων.
(η οποία είναι του Λένου Χρηστίδη, και το αναφέρω, όχι για να αποδείξω κάτι, ο κάθε άνθρωπος που απεχθάνεται την "βωμολοχία" θα αντιπαθεί τον Χρηστίδη άλλωστε, αλλά για να μη πάρω τα credits αυτής)

θα μπορούσε να διατυπωθεί:
Αυτοί προσπαθούν να αποδείξουν ότι έχουν αξία και πρέπει να τους σέβονται οι άλλοι, αλλά και να σέβονται οι ίδιοι τον εαυτό τους, προτάσσοντας τα κατορθώματα των (έστω υποθετικά) φυσικών προγόνων τους.



Το νόημα είναι ακριβώς το ίδιο εφόσον καταλαβαίνεις από τα συμφραζόμενα για ποιο θέμα μιλάμε. Γιατί η παρομοίωση μέσω της σεξουαλικής πράξης, δημιουργεί την αίσθηση ότι κάποιος βλασφημάει, βωμολοχεί, ή έστω κάνει κάτι εξορισμού λάθος?

Καταλήγω ότι είναι μέσα σε μια λανθάνουσα σεμνοτυφία, όπου ο καθωσπρεπισμός υποσκελίζει την δημιουργική έκφραση καθώς και την ουσία των όσων λέγονται.




Title: Re: Η αισθητική της γκάβλας.
Post by: Larry_Flynt on February 28, 2007, 04:41:24 am
+1



Title: Re: Η αισθητική της γκάβλας.
Post by: vag on September 26, 2007, 03:06:57 am
-


Title: Re: Η αισθητική της γκάβλας.
Post by: amanas on September 26, 2007, 09:19:16 am



Το νόημα είναι ακριβώς το ίδιο εφόσον καταλαβαίνεις από τα συμφραζόμενα για ποιο θέμα μιλάμε. Γιατί η παρομοίωση μέσω της σεξουαλικής πράξης, δημιουργεί την αίσθηση ότι κάποιος βλασφημάει, βωμολοχεί, ή έστω κάνει κάτι εξορισμού λάθος?

Καταλήγω ότι είναι μέσα σε μια λανθάνουσα σεμνοτυφία, όπου ο καθωσπρεπισμός υποσκελίζει την δημιουργική έκφραση καθώς και την ουσία των όσων λέγονται.




πες τα ρε αγορι μου!με την τελευταια προταση σου συμφωνω με χιλια!ειδικα οταν μεσα σε μια παρεα ακουγεται απο εναν ανδρα μια βρισια ή σεξουαλικου περιεχομενου εκφραση,παντα θα υπαρξει μια γυναικεια αντιδραση του στυλ ''πω πω τι λογια ειναι αυτα ρε παιδι μου?'', λες και αυτη η γυναικα δεν εχει ξανακουσει τετοια λογια και κανει την παρθενοπιπιτσα.εν τελει και εγω συμφωνω στο οτι υπαρχει ια λανθάνουσα σεμνοτυφία, όπου ο καθωσπρεπισμός υποσκελίζει την δημιουργική έκφραση καθώς και την ουσία των όσων λέγονται.

για να καταλήξω στο ποιντ μου:
Μήπως η χρήση των "βωμολοχιών" τόσο συχνά και με τόση..,ως και ευχαρίστηση ίσως, δε γίνεται με την ευκολία και τη φυσικότητα που θα θέλαμε ίσως να πιστεύουμε? Μήπως πρόκειται απλα για εναν εξωραισμο του "κακού" εκ μέρους του ομιλήτη, για ένα υποθάλπων κόμπλεξ? (αναρωτιέμαι πόσο αφελής ήταν τελικά η απάντηση που δίναμαι μικροί στα πειράγματα του στιλ: -" Ο Βαγγέλης είναι πούστης" -"Είσαι ρε!"). Στο κάτω-κάτω γιατί όλες οι καθημερινές μας παρομοιώσεις να γίνονται γύρω απο το σεξ και τις διάφορες εκφάνσεις του?
Για να κλείσω, η διαφορά κατα τη γνώμη βρίσκεται στα κίνητρα της χρήσης των λεγομένων "βωμολοχιών". Είναι αρκετά λεπτή και ίσως πολύ δύσκολο να εντωπιστεί.
οταν φτανουμε στο ζητημα του σεξ οι ελληνες ειναι αρκετα συντηρητικοι θα ελεγα.ετσι δικαιολογειται το γεγονος οτι πολλες απο τις  καθημερινές μας παρομοιώσεις να γίνονται γύρω απο το σεξ και τις διάφορες εκφάνσεις του,για να προκαλεσουν σε μια παρεα εκνευρισμο ή γελιο και αλλα,αναλογα με το αν η παρεα εχει σεξουαλικα κομπλεξ ή οχι.


Title: Re: Η αισθητική της γκάβλας.
Post by: 4Dcube on October 30, 2007, 04:27:59 am
Απαντώντας στο θέμα και σχολιάζοντας το εξής που είπε ο αμάνας:
οταν φτανουμε στο ζητημα του σεξ οι ελληνες ειναι αρκετα συντηρητικοι θα ελεγα.ετσι δικαιολογειται το γεγονος οτι πολλες απο τις  καθημερινές μας παρομοιώσεις να γίνονται γύρω απο το σεξ και τις διάφορες εκφάνσεις του,για να προκαλεσουν σε μια παρεα εκνευρισμο ή γελιο και αλλα,αναλογα με το αν η παρεα εχει σεξουαλικα κομπλεξ ή οχι.
Η ελληνική κοινωνία είναι συντηρητική. Συμφωνώ και εξηγούμαι:
Για πολλά χρόνια, ακόμα και σήμερα δεν έχει διαχωριστεί, η ελληνορθόδοξη χριστιανική εκκλησία ως θεσμός έχει πολιτική εξουσία - και θέση σε υπουργείο (βλέπε θρησκευμάτων). Η διδασκαλία της είναι ισχυρή. Και αυτή ακριβώς η διδασκαλία της αφορά συγκεκριμένα πράγματα, όπως η αναγνώριση και εξύψωση της τύψης-ενοχής. Αιτία αυτού, η αμαρτία. Αιτία της δημιουργίας και κατηγοριοποίησης της έννοιας της αμαρτίας, μια αρχαία ανάγκη για κοινωνική αλλαγή (στα χρόνια του Χριστού).

Θεματικά, η χριστιανική πίστη οφείλει να κάνει τον πιστό σεμνότυφο.
Δηλαδή, οι "απολαύσεις" γίνονται απαγορευμένες. Ιδιαίτερα οι "σαρκικές". Η αιδώς για τη διαδικασία της αναπαραγωγής είναι άλλο θέμα, όμως.
Αυτόματα, οποιαδήποτε αναφορά σε τέτοιο θέμα καθιστά το άτομο (που έχει υποστεί τη διδασκαλία αυτή) αμήχανο - το κάνει να νιώθει άβολα. Και φυσικά εξελισσόμενα, τέτοιες εκφράσεις γίνονται ταμπού, είναι για λίγες περιστάσεις, άρα ταιριάζουν μια χαρά να γίνουν βρισιές. Ταιριάζουν, όχι στο νόημα, αλλά στο ύφος που λέγονται. Απότομα και άχρωμα ίσως, όπως όταν λέμε κάτι μόνο για να το πούμε, η εννόηση ακολουθεί. Επειδή, ξαναλέω, λίγς φορές βγαίνει από το στόμα μας.



Γενικά, έχω την εντύπωση ότι σήμερα, η σχέση μας με τον καθωσπρεπισμό είναι η εξής:
Φτιάχνουμε έναν τρίγωνο τροχό και για να τον κάνουμε κυκλικό λειαίνουμε τις άκρες.

Δε χρειάζεται να αυτολογοκρινόμαστε για τις λέξεις που βγάζουμε. Αρκεί οι λέξεις αυτές να εκφράζουν πραγματικά αυτό που θέλουμε να πούμε. Η καλύτερη θεραπεία γι αυτό είναι η διεύρυνση του λεξιλογίου, από τη μια πλευρά. Από την άλλη πλευρά,  είναι η αλλαγή του δείκτη αποδοχής του άλλου.

Για το παράδειγμα του Χρηστίδη που είπε ο Τουράμπαρ, να πω κι εγώ ένα δικό μου.
Στο Γυμνάσιο, ένας συμμαθητής μου - διαόλι ήθελε πολύ να δουλεύει τον θεολόγο μας. Οπότε, ρώτησε μια φορά τον διπλανό μου κι εμένα "πώς είναι το σεξ στην καθαρεύουσα?" "συνουσία" του λέμε. Μετά από τις επαναλαμβανόμενες κραυγές του "Συνουσία! Συνουσία!" και από μια μικρή παύση που έκανε ο καθηγητής για να δείξει τη ντροπή του, τον έβγαλε έξω.
Θα έλεγα, είναι το αντίστροφο.
Χώρια που ακουγόταν τελείως γελοίο να φωνάζεις μια δύσκολα χρησιμοποιούμενη λέξη...

Α και κάτι άλλο. Δε συμφωνώ ότι η ατάκα του χρηστίδη προέρχεται από δημιουργικότητα που είναι τόσο σημαντική και επιφανής ώστε δεν πρέπει να καταπιέζεται. Καμιά ατάκα δεν το δείχνει αυτό. Για ένα κείμενο που χρησιμοποιεί παρόμοιο λεξιλόγιο και είναι ιδιοφυές στο σύνολό του να πω εντάξει. Αλλά ξαναλέω, οι ατάκες δεν είναι τίποτα. Υπάρχουν κανόνες που φτιάχνουν ατάκες για κάθε περίπτωση - και όσο πιο σόκιν τόσο πιο πιασάρικες!


Title: Re: Η αισθητική της γκάβλας.
Post by: Ex_Mechanus on October 30, 2007, 12:05:16 pm
Η συναίσθηση του ανανεωτικού συναισθήματος.

Θα επανέλθω.


Title: Re: Η αισθητική της γκάβλας.
Post by: vag on October 30, 2007, 18:46:43 pm
κύβε πρέπει να σου αρέσει ο Προύστ.


Title: Re: Η αισθητική της γκάβλας.
Post by: ilovegreece on October 30, 2007, 18:59:02 pm
καυλα οχι γκαβλα :P


Title: Re: Η αισθητική της γκάβλας.
Post by: 4Dcube on October 30, 2007, 19:24:00 pm
κύβε πρέπει να σου αρέσει ο Προύστ.
Είναι πολύ βαρετός.


Title: Re: Η αισθητική της γκάβλας.
Post by: tsokis on October 30, 2007, 19:28:42 pm
καυλα οχι γκαβλα :P

καύλα είναι στη νότια Ελλάδα νομίζω....οι γνωστές διαφορές..... :P


Title: Re: Η αισθητική της γκάβλας.
Post by: ilovegreece on October 30, 2007, 20:12:49 pm
καυλα οχι γκαβλα :P

καύλα είναι στη νότια Ελλάδα νομίζω....οι γνωστές διαφορές..... :P
Οπως πουλο-μπουλο παοκ-Μπαουγκ?


Title: Re: Η αισθητική της γκάβλας.
Post by: tsokis on October 30, 2007, 20:22:03 pm
κάπως έτσι... :P


Title: Re: Η αισθητική της γκάβλας.
Post by: tsap on October 30, 2007, 21:20:16 pm
Πιστεύω ότι ακούγεται πιο ωραίο χωρίς το "γ" μπροστά. Θα συμφωνήσω με τον vaq με την ιδέα ότι πολλές φορές το να εκφράζεσαι με "βωμολοχίες" δεν είναι πολύ ωραίο και προσωπικά εμένα με κουράζει και λίγο.Αλλά από την αλλή το να αναφέρεσαι για κάτι το οποίο το θεωρείς "μες στη καύλα :D" με αυτή την έκφραση,όντως μου φαίνεται ότι "χρωματίζει" και "ζωντανεύει" την αίσθηση που έχεις.Άρα Turambar ,+1!!!!! ;)