THMMY.gr

Χαλαρή συζήτηση - κουβεντούλα => Θρησκεία => Topic started by: apostolos1986 on April 14, 2007, 22:23:33 pm



Title: Η βιομηχανία των αγίων
Post by: apostolos1986 on April 14, 2007, 22:23:33 pm
Ολοένα και περισσότερα ερωτήματα διατυπώνονται για την υπερβολική προθυμία με την οποία το Βατικανό παράγει αγίους

Η βιομηχανία των αγίων

Ιωάννης Παύλος Β': ολοταχώς προς το φωτοστέφανο


ΝΑΤΑΣΑ ΜΠΑΣΤΕΑ

Οι χριστιανοί στις μέρες μας μπορεί να έχουν λιγότερους εχθρούς απ' ό,τι παλαιότερα και πολλά θαύματα να έχουν πέσει θύματα της επιστήμης που φρόντισε να τα εξηγήσει, όμως η Καθολική Εκκλησία δεν σταματά να «παράγει» αγίους. Καθώς η διαδικασία για την αγιοποίηση του Πάπα Ιωάννη Παύλου Β' επιταχύνεται, όλο και περισσότερα ερωτήματα διατυπώνονται για την υπερβολική προθυμία με την οποία το Βατικανό μοιράζει φωτοστέφανα.


Τον παλιό καιρό, η αγιοποίηση δεν ήταν εύκολο πράγμα. Η Ιωάννα της Λωραίνης έπρεπε να περιμένει 489 χρόνια πριν ανακηρυχθεί αγία. Όμως στην κηδεία του Πάπα Ιωάννη Παύλου Β' οι κραυγές των πιστών «Santo subito» («Άγιος τώρα») φαίνεται ότι επηρέασαν το Βατικανό. Δύο μήνες αργότερα, ο διάδοχός του Βενέδικτος ΙΣΤ' ανακοίνωσε ότι στην περίπτωσή του δεν θα ισχύει ο κανόνας αναμονής 5 ετών. Κι έτσι πριν από λίγες ημέρες, στη δεύτερη επέτειο από τον θάνατο του Πολωνού Πάπα, τα πορίσματα της έρευνας για την αγιότητά του παραδόθηκαν στην αρμόδια επιτροπή, με ειδική αναφορά στο θαύμα που ισχυρίζεται μια μοναχή ότι έγινε μόλις έγραψε το όνομά του Ιωάννη Παύλου σ' ένα χαρτί: θεραπεύτηκε από Πάρκινσον. Εάν η απόφαση της επιτροπής είναι θετική, θα στείλει τα στοιχεία στον σημερινό Ποντίφικα, ο οποίος αναμένεται να οσιοποιήσει το προκάτοχό του - το πρώτο βήμα πριν από την ανακήρυξή του σε άγιο.

Οι μεταρρυθμίσεις. Η διαδικασία αγιοποίησης του Πάπα Ιωάννη Παύλου Β' γίνεται πιο γρήγορα από εκείνην της Ιωάννας της Λωραίνης, όχι μόνο λόγω της λαϊκής απαίτησης, αλλά και ένεκα των μεταρρυθμίσεων που ο ίδιος προώθησε το 1983. Μέχρι τότε, η Εκκλησία απαιτούσε την απόδειξη δύο θαυμάτων για την οσιοποίηση και άλλων δύο για την αγιοποίηση. Τώρα απαιτείται ένα για κάθε περίπτωση. Ο ίδιος Πάπας κατήργησε επίσης και τον ρόλο του «Προστάτη της Πίστης», δηλαδή του συνηγόρου του διαβόλου, δουλειά του οποίου ήταν να επιχειρηματολογεί εναντίον της αγιοποίησης. Ο Ιωάννης Παύλος χρησιμοποίησε στο έπακρο τις νέες δυνατότητες εμπλουτισμού της κοινότητας των αγίων. Ο ίδιος πρότεινε 1.351 άτομα και τελικά ανακήρυξε 464 εξ αυτών ως αγίους, περισσότερους από κάθε Πάπα στην ιστορία. Μόνος του δηλαδή έκανε τόσους αγίους όσους όλοι οι άλλοι Ποντίφικες του 20ού αιώνα μαζί, προκαλώντας πολλά σχόλια για τη δημιουργία «βιομηχανίας αγίων». Πολλοί είναι εκείνοι που επικρίνουν άλλες επιλογές του Ιωάννη Παύλου Β', όπως η αγιοποίηση του ιδρυτή της υπερσυντηρητικής καθολικής οργάνωσης Opus Dei Χοσεμαρία Εσκριβά ή του ιερέα Πίο, σήμερα Αγίου Πίου της Πιετρελτσίνα, που είχε κατηγορηθεί επανειλημμένα ότι είχε σχέσεις με τη Μαφία, ενώ παράλληλα αρνήθηκε την αγιοποίηση του Αρχιεπισκόπου Όσκαρ Ρομέρο του Ελ Σαλβαδόρ, επειδή εκπροσωπούσε μια πιο φιλελεύθερη θεολογική σκέψη.

«Πού είστε ευφυείς χριστιανοί;» γράφει στους «Τάιμς του Λονδίνου» ο Μάθιου Πάρις. «Πιστεύετε πραγματικά ότι μπορεί ο Ιωάννης Παύλος Β' από τον άλλο κόσμο να μεσολάβησε στον Θεό για να θεραπεύσει τη μοναχή με το Πάρκινσον; Ξέρουμε ότι τέτοιες πεποιθήσεις είναι τα καύσιμα με τα οποία λειτουργεί η Εκκλησία. Όμως, τι μελαγχολικό συμπέρασμα το ότι οι σκεπτόμενοι μιας θρησκείας πρέπει να είναι μακριά από τον πυρήνα της. Επιτρέψτε μου να το δηλώσω: εάν ο Ιωάννης Παύλος Β' έκανε θαύμα, τότε εγώ είμαι η μητέρα Τερέζα».

Τα στάδια της αγιοποίησης

Οσιοποίηση. Η διαδικασία αρχίζει σε επίπεδο επισκοπής. Ο επίσκοπος δίνει την άδεια διερεύνησης της αρετής τού προς οσιοποίηση και αποστέλλει τις πληροφορίες στο Βατικανό.

Αν πέθανε μαρτυρικά, γίνεται αυτομάτως όσιος. Αν όχι, χρειάζεται να αποδειχθεί η τέλεση κάποιου θαύματος (συνήθως μια θαυματουργή θεραπεία) με την παρέμβασή του.

Αγιοποίηση. Το επόμενο στάδιο. Χρειάζεται να αποδειχθεί η τέλεση ενός ακόμα θαύματος. Η διαδικασία αγιοποίησης αρχίζει τουλάχιστον πέντε χρόνια μετά θάνατον. Ο Πάπας όμως έχει τη δύναμη να αντιπαρέλθει αυτήν την περίοδο αναμονής, όπως έκανε ο Ιωάννης Παύλος Β' στην περίπτωση της Μητέρας Τερέζας και ο Βενέδικτος ΙΣΤ' στην περίπτωση του Ιωάννη Παύλου Β'.

Η Ζαν ντ' Αρκ και η μούμια

Έχουν και οι άγιοι τα προβλήματά τους. Μόλις την περασμένη εβδομάδα αποκαλύφθηκε ότι η στάχτη που φυλασσόταν σε βάζο και θεωρείτο ότι ήταν της Ιωάννας της Λωραίνης, δεν ήταν παρά τα απομεινάρια μιας αιγυπτιακής μούμιας. Στη δεκαετία του 1960 η Καθολική Εκκλησία πήρε απόφαση να υποβιβάσει αγίους όπως η Αγία Φιλουμένα επειδή ανακαλύφθηκε ότι τα λείψανά της δεν ήταν απλώς ψεύτικα αλλά ανήκαν σε... άνδρα.


ΤΑ ΝΕΑ (http://www.tanea.gr/print_article.php?e=A&f=18812&m=N61&aa=1)


Title: Re: Η βιομηχανία των αγίων
Post by: apostolos1986 on April 24, 2007, 23:16:50 pm
Ιερά τεστ για υποψήφιους αγίους

Δύσκολη υπόθεση η αγιοποίηση στην Ορθόδοξη Εκκλησία αλλά και πολλά τα αιτήματα

Ο Πάπας Ιωάννης- Παύλος Β΄ είχε προτείνει 1.351 ανθρώπους για αγιοποίηση, εκ των οποίων τελικά ανακήρυξε αγίους τους 464. Μάλιστα πριν από λίγες ημέρες, όπως ανακοινώθηκε από την Αγία Έδρα, αποδίδεται και σ΄ αυτόν ένα θαύμα κι έτσι και ο ίδιος βρίσκεται ένα βήμα πριν από την αγιοποίηση...
Στην Ορθόδοξη Εκκλησία, η αγιοποίηση είναι πολύ πιο δύσκολη υπόθεση, αφού τα κριτήρια είναι πολύ αυστηρότερα. «Αγία λίστα αναμονής» μπορεί να μην υπάρχει, όπως στο Βατικανό, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι είναι λίγα τα αιτήματα για την κατάταξη στο αγιολόγιο κληρικών και μοναχών, που φθάνουν στην Ιερά Σύνοδο και το Οικουμενικό Πατριαρχείο από τις μητροπόλεις.
Χαρακτηριστικό είναι ότι ακόμη και ο ήρωας της Επανάστασης του 1821, ο Αθανάσιος Διάκος είχε προταθεί για να ανακηρυχθεί άγιος. Το αίτημα όμως απορρίφθηκε από τη Σύνοδο, διότι θεωρήθηκε ότι δεν πληρούσε τα κριτήρια.

Οι... προτεινόμενοι

Ο όσιος Εφραίμ, ο όσιος Κλήμης, ο μοναχός Παΐσιος και ο μοναχός Πορφύριος είναι μόνο μερικοί από όσους έχουν προταθεί ή πρόκειται να προταθούν για κατάταξη στο αγιολόγιο της Εκκλησίας. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του οσίου Εφραίμ: έχει υποβληθεί σχετικό αίτημα στη Σύνοδο από τη μητρόπολη Αττικής και εν συνεχεία στο Οικουμενικό Πατριαρχείο για την κατάταξή του στο αγιολόγιο, «αλλά εκκρεμεί, δεν έχει αγιοποιηθεί», λέει στα «ΝΕΑ» ο πρωτοσύγκελλος της Μητρόπολης Αττικής, αρχιμανδρίτης κ. Ιερόθεος Καλογερόπουλος.
Παρ΄ όλα αυτά στο μοναστήρι, εδώ και χρόνια τον αντιμετωπίζουν ως άγιο: Η μονή ονομάζεται πλέον Ευαγγελισμού της Θεοτόκου- Αγίου Εφραίμ. Και από τότε που ανακαλύφθηκαν τα λείψανά του κατόπιν οράματος της ηγουμένης, χιλιάδες πιστών συρρέουν στο μοναστήρι, στη Ν. Μάκρη. Άλλωστε και στην ιστοσελίδα της Μητρόπολης Αττικής αναφέρεται ως ο «Άγιος Μεγαλομάρτυς Εφραίμ», ενώ τονίζεται ότι «τα θαύματά του είναι καθημερινά». Σημειώνεται ότι πρόκειται για το μοναστήρι που «έκαψε» τον Μητροπολίτη Αττικής Παντελεήμονα, ο οποίος κατηγορήθηκε ότι έπαιρνε τα περισσότερα χρήματα που άφηναν οι πιστοί...
Τα τελευταία χρόνια έχουν στηθεί κανονικές καμπάνιες γύρω από τη ζωή και το έργο των μοναχών του Αγίου Όρους Παΐσιου και Πορφύριου. Αγιορείτικες κοινότητες και αδελφότητες έχουν γράψει βιβλία και έχουν φτιάξει ιστοσελίδες «φαν κλαμπ» για τους δύο μοναχούς, ενώ παράλληλα συγκεντρώνουν μαρτυρίες πιστών για θαύματα που έχουν πραγματοποιήσει, με στόχο την αγιοποίησή τους. Ο γέροντας Πορφύριος πέθανε το 1991, ενώ ο Παΐσιος το 1994. Στους δύο μοναχούς έκανε μάλιστα αναφορά και ο κ. Χριστόδουλος- ίσως συμβάλει σημαντικά σε ενδεχόμενο αίτημα για την αγιοποίησή τουςστο χθεσινό κήρυγμά του. Ο Αρχιεπίσκοπος είπε ότι «και στις μέρες μας υπάρχουν ανάμεσά μας άνθρωποι που έχουν τη χάρη του θεού και αναφέρομαι σε πατέρες όπως ο Παΐσιος και ο Πορφύριος, αλλά και τόσους άλλους που πέρασαν από αυτήν τη ζωή και όσοι τους γνώρισαν από κοντά τους αναγνωρίζουν ως σύγχρονους αγίους», ανεβάζοντας έτσι τις... μετοχές τους εν όψει της τελικής κρίσης.

Οι... κομμένοι

Πάντως, ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος τονίζει ότι οι διαδικασίες στην Ορθόδοξη Εκκλησία για την κατάταξη στο αγιολόγιο διαφέρουν σημαντικά σε σύγκριση με την Καθολική Εκκλησία. Όπως λέει, για να καταταχθεί στο αγιολόγιο ένα πρόσωπο θα πρέπει να πληρούνται 3-4 βασικά κριτήρια: «Αυτά είναι η ορθόδοξη διδασκαλία του, τα θαύματα που έκανε, οι μαρτυρίες του λαού για το πρόσωπό του, η αφθαρσία των λειψάνων».
Όσο για τις πιέσεις που ασκούνται από τις τοπικές κοινωνίες για την αγιοποίηση προσώπων ο καθηγητής Φιλοσοφίας των Θρησκειών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Μάριος Μπέγζος συμπληρώνει: «Πάντα υπάρχουν σε μικρό ή μεγαλύτερο βαθμό. Γι΄ αυτό η καλύτερη ασφαλιστική δικλίδα είναι να περάσει αρκετός χρόνος από τον θάνατο των κληρικών ή μοναχών που προτείνονται για αγιοποίηση».

ΠΗΓΗ: ΤΑ ΝΕΑ (http://www.tanea.gr//Article.aspx?d=20070424&nid=4557603)


Title: Re: Η βιομηχανία των αγίων
Post by: Guybrush on April 24, 2007, 23:25:00 pm
Και ο άγιος ... μέσο θέλει  ;D ;D